Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro långsam efter Time Machine installation

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min gamla MacBook Pro (köpt aug/sept 2008) kraschade och blev kaffeved. Som tur var hade jag använt Time Machine och all mjukvara var sparad.

Jag köper en ny MacBook Pro (jan 2011) och som vanligt när man sätter igång en ny mac frågar den om jag har en Time Capsule. Det har jag och installerar den.

Allt ser precis ut som förut men datan är långsammare på vissa punkter. Framförallt när det kommer till att starta upp program, öppna filer, stänga program och liknande.

All hårdvara är större, bättre och snabbare i min ny maskin. Jag förstår inte varför...
Kan det vara några mjukvaruinställningar som är anpassade efter min gamla maskin eller annat?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-18 22:49
Ursprungligen av Jesper W:

Min gamla MacBook Pro (köpt aug/sept 2008) kraschade och blev kaffeved. Som tur var hade jag använt Time Machine och all mjukvara var sparad.

Jag köper en ny MacBook Pro (jan 2011) och som vanligt när man sätter igång en ny mac frågar den om jag har en Time Capsule. Det har jag och installerar den.

Allt ser precis ut som förut men datan är långsammare på vissa punkter. Framförallt när det kommer till att starta upp program, öppna filer, stänga program och liknande.

All hårdvara är större, bättre och snabbare i min ny maskin. Jag förstår inte varför...
Kan det vara några mjukvaruinställningar som är anpassade efter min gamla maskin eller annat?

Det borde förstås gå bättre.
Testat de vanliga knepen: hur mycket RAM har du, kollat Aktivitetshanteraren, kollat med en Ny användare?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-19 10:17

Kan det vara så att Time Machine även sparar cachefiler för vissa program (dvs sånt som inte ligger i ~/Library/Cache) som kanske behöver genereras om (ta bort och starta om programmet). Kanske prova att köra något rensningsprogram a la CleanMyMac eller Onyx och se om det blir bättre.

Tyvärr hade jag inte tid o utforska problemet o formaterade datan. Nu fungerar den fint men vi får leva i ovisshet.
Men tack för svaren ändå.

Jag har surfat runt på en massa olika forum o det är klart att det är fler än jag som har haft problem med detta.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-23 12:10
Ursprungligen av Jesper W:

Tyvärr hade jag inte tid o utforska problemet o formaterade datan. Nu fungerar den fint men vi får leva i ovisshet.
Men tack för svaren ändå.

Jag har surfat runt på en massa olika forum o det är klart att det är fler än jag som har haft problem med detta.

Inte för att det egentligen har mycket med ditt problem att göra men jag vill bara vänligt påpeka att datan är de ettor och nollor du har i maskinen som kallas för datorn.

Man lär sig något nytt varje dag.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-02-23 22:28

Sen om du kopierar över systemfiler från en gammal dator till en ny, så har du troligen inte dom drivrutiner etc. som behövs för att nya datorn skulle fungera perfekt.
Lite skumt det där med backup, egentligen är det bara din hemmamapp med dina dokument som du behöver backup på. Om du kopierar över hela bakupen, inkl. systemet från en äldre modell, så kan det ofte hjälpa att efter att ha kopiert klart, köra en installation med systemskivan som följer med nya datorn, så du får dom drivrutiner som den kräver.

Jag hade en vit MacBook 2Ghz och köpte en ny MacBook Pro 2,4Ghz.
Förde över allt gammalt med Flyttassistent.
Jag upplever att den nya går trögre och ofta får "badbolls-häng" långa stunder vilket jag nästan aldrig fick på den gamla.

Det är något som inte stämmer.

Lutar åt att göra en ny ren installation med manuell flytt av alla mina dokument och filer.

Kan det bli bättre månntro?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-03-05 15:52
Ursprungligen av funkypelle:

Jag hade en vit MacBook 2Ghz och köpte en ny MacBook Pro 2,4Ghz.
Förde över allt gammalt med Flyttassistent.
Jag upplever att den nya går trögre och ofta får "badbolls-häng" långa stunder vilket jag nästan aldrig fick på den gamla.

Det är något som inte stämmer.

Lutar åt att göra en ny ren installation med manuell flytt av alla mina dokument och filer.

Kan det bli bättre månntro?

Det är inte omöjligt att det blir så. Du kan även, innan du gör ominstallationen, prova att rensa upp lite cache,loggar mm med ex. vis Onyx (läs igenom saker noga innan dock!) för att se om det kan bli lite bättring.

1
Bevaka tråden