Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på snygg, tyst och pålitligt USB-hårddisk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte köpa 2 st lite större USB-hårddiskar för lagring av bilder/musik/video på iMacen. Har redan backup på en 160 GB extern "notebook-usbdrive" som funkar bra tills vidare.

Kraven på de nya diskarna är:

- snygga (eftersom de skall stå lättåtkomliga brevid iMacen)
- tysta (då datorn står brevid sängen och är på nästan dygnet runt)
- pålitliga (av självklara skäl )

Har tittat på denna som verkar uppfylla dessa krav:
WEBHALLEN.com - LaCie 1.5TB Extern HD Design by Neil Poulton (USB 2.0)

Några erfarenheter av den eller har ni några andra tips?

Jag kör denna externa HDD, den har flera fördelar:

1) e-SATA (om du har sådant kort i datorn) för extra fart.
2) FW och USB som vilken annan extern hdd
3) Sömnläge så den blir tyst när du inte använder den (matchar dina önskemål)
4) Pålitlig, ja du kan köra RAID 1 på den (innehåller två diskar) eller RAID 0 för utrymme
5) De matchar stilen av ALU som Apple kör och kört.

Nackdel:

Den har en lampa som lyser lite störande, men lite tejp eller öppna och koppla ur så är den biffen löst.

Ser mycket bra ut!

Men hur funkar e-SATA på iMacen?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-22 17:02

e-SATA fungerar inte med iMac.

Sedan vet jag inte om jag skulle rekommendera en RAID-enhet. Jämfört med en vanlig extern hårddisk så är den större, drar mer el och har mer känslig elektronik. Själva hårddiskarna är visserligen dubblerade, men nyare hårddiskar är rejält driftsäkra. En RAID är inte till så mycket för datasäkerhet som till driftsäkerhet, och för 99,99 % av all hemanvändning spelar driftsäkerheten ingen roll.

Två vanliga externa hårddiskar har inte bara redundanta hårddiskar, utan redundanta nätaggregar och styrkort med, om det är datasäkerheten man är ute efter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-22 17:17

Kör med denna jag: WEBHALLEN.com - Samsung G3 Station 2TB HX-DU020EC/AB2 Extern HD (USB 2.0)

Det står inte angivet att disken spinner 5400rpm men är det inget problem för dig så är det en kanonbra disk för sitt pris. Det finns fyra små blå dioder som lyser svagt och liksom blinkar i takt med vad som skickas från/över. Sen en funktion jag gillar är att disken sätter igång sig själv när datorn går ur vila eller när du startar datorn. Kan upplevas negativt för några vet jag.

1
Bevaka tråden