Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Orolig över ominstallation

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har precis postat min imac och är lite orolig. Ominstallerade 2 st macar på samma dag och vet att jag såg introt men börjar bli osäker om detta var på imacen. Vet att jag startade en 0-formateringen med 1 pass samt ominstallation (där det inte fannas någa alternativ, typ uppgradering etc, bara vanlig ren installation). Finns det en risk att något av dessa misslyckades och hur lätt är det att hitta info senare? Brukade ha kryptering på disken men slutade med det då klåfingriga kompisar gillade att låsa ut mig.

Just nu vill jag mest veta om det går att misslyckas med 0-formateringen och vad som händer då? Samt om det är något som kan gå fel och om detta hände, hur lätt är det att få min info då? Datorn är ju borta liksom. Något som känns extremt obehagligt redan där. Om jag hade fått välja hade jag bytt disk på den, men hade inte riktigt tid med det.

  • Medlem
  • 2011-02-22 12:57

Om du undrar ifall du kan få tillbaka data så är svaret: det beror på. Främst hur mycket pengar du vill lägga ner. Är det livsviktig information så langa över datorn till en auktoriserad verkstad omedelbart.
Med nollor skrivna så är ju tanken att inget ska finnas kvar.

Om frågan är ifall en installation misslyckas - kan man då slippa att göra om allt igen så är svaret: Formatera och kör installationen igen. Det är enklast.

Backuper är något man lär sig nyttan av när man har formaterat fel hårddisk en gång för mycket

Oj, tror du missuppfattade mig. Jag vill ju att INGET ska finnas på datorn då jag sålt den. Datan på den skiter jag i, sålänge den är blåst. Och frågan var då om installtionen kan misslyckas + formateringen så att han nu sitter och läser mina privata grejer.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-22 13:26

Så länge du har gjort en formatering/radering med Skivverktyg med åtmintone något säkerhetsalternativ ikryssat bör riskerna att köparen kan läsa någon tidigare innehåll på hårddisken vara minimal. Ett nytt fräscht system gör egentligen sedan ingen skillnad, även om det är trevligt.

1
Bevaka tråden