Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man ha olika backupprogram kopplade till var sin extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-24 05:24

Hej!

Hårdvara: iMac 24" med Mac OS X 10.5.8.
Externa hårddiskar med FW800:
Iomega 1 TB (som är nästan full)
Western Digital My Book Studio 2 TB (alldeles ny)

Har tänkt göra backup på TV- och videoinspelningar i nya disken och övriga filer i den gamla Iomegan. Kan jag använda TM för Iomegan och WD SmartWare för WDs My Book Studio eller blir det onödigt komplicerat? Jag tycker det är onödigt med backup varje timme så jag stänger av mellan gångerna (en gång i veckan duger för mig).

Western Digital My Book är förformaterad med en enkel HFS+J-partition för OS X. Är den bra eller ska jag formattera om den med eFAT32 eller Mac OS Extended (journalförd) eller något åt det hållet?

Tacksam för hjälp.

Senast redigerat 2011-01-24 07:48

Det borde du kunna göra, borde inte vara något problem. Själv kör jag TM o Carbon Copy Cloner till varsin partition på en o samma externa disk. Vad gäller formateringen är jag inte rätt person att svara på det men jag kör extended

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-21 14:04

Läste i något inlägg om formatering av extern HD:

_________________________________________
"Öppna Disk Utility/Skivverktyg

formatera om hårddisken.

För Mac behöver du välja Mac OS Extended (eller FAT fast då kan du inte lägga över filer större än 4GB).
Vet inte om PS3 kan läsa Mac OS Extended (+HFS), så möjligtvis behöver du partitionera hårddisen i 2 eller flera partitioner.
En till Macen och en till PS3 t.ex (FAT/NTFS)."
_________________________________________

Är Mac OS Extended det samma som (+HFS), eller är det skillnad? Min nyköpta WD My Book Studio är ju avsedd för Mac, disken är förformaterad med en enkel HFS+J-partition för OS X, och har strömbrytare (som kräver att SmartWare finns installerat).

Och är (+HFS) och "enkel HFS+J-partition" samma program?

Tacksam för klarläggande.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-21 14:25

Mac OS Extended är samma som HFS+, ja. Dock är det inget program, utan en organisationsmetod för hur man ska lagra filer på en skiva.

Min gissning är att "enkel" i det här fallet avser att det bara finns en enda partition på hårddisken. (Nåja, det finns alltid flera partitioner, men de övriga kan inte användas till att lagra vanliga filer på.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-21 21:37

Tack!

Mac OS Extended (journalförd) rekommenderas som bästa variant att starta med. Vad är då det där <journalförd> som står inom parentesen då, är det en speciell variant?

Är det bra att göra en extra partition för en startskiva för nödsituationer eller är det lika bra att bränna en skiva att ha i reserv?

Är det fel att koppla de båda externa HD till en FW800-hub som jag råkar ha hemma eller kan man seriekoppla diskarna? Jag tror knappast att diskarna kommer att vara påkopplade samtidigt, men ifall...

Många frågor...

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-21 21:43

Journalföring är ett sätt att kontinuerligt hålla reda på vad som skrivits till skivan. Wikipedia Pete vet mer: Journalförande filsystem - Wikipedia och Journaling file system - Wikipedia, the free encyclopedia

En extrapartition kan hjälpa till i vissa särskilda situationer, men jag skulle rekommendera en CD- eller DVD-skiva (eller en USB-sticka) som nödsystem, om du inte har tillgång till installationsskivorna som följde med datorn.

Firewire är byggt så att lagringsmedier och andra saker (videokameror, ljudenheter och så vidare) ska kunna seriekopplas.

OSX installation på USB är att rekommenderas!

PS3 kan inte läsa HFS+

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-22 05:54

Ska jag sammanfatta svaren ovan med att det går bra att behålla förformateringen med en enkel HFS+J-partition för OS X eller ska jag formatera om HDn med Mac OS Extended (journalförd) som jag får leta reda på någonstans ifrån?

Det är lugnt, PS3 ingår inte i min utrustning och lär nog knappast komma att göra det i framtiden heller. Jag lagrar hellre video och TVinspelningar.

"OSX installation på USB är att rekommenderas!"

Är en installation av OSX via USB bättre än via FW eller skiva?? Det förvånar mig, trodde att FW alltid är bättre. Men jag kan inte mycket om tekniken, så jag får ta till mig från dem som vet bättre...

Jag är djupt imponerad av den snabba responsen!!!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-02-22 08:46

Här finns tråden som går igenom hårddiskformatering noggrant.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-22 08:49

USB är billigare men långsammare. Jag har för mig att det en gång i tiden var lättare att arbeta med FireWire och uppstarter, men nu är det hur som helst inga problem att starta en dator från en USB-hårddisk.

För säkerhetskopior, och kanske särskilt om du bara gör dem så sällan som en gång i veckan, lär USB duga fint. Om du skulle jobba mot dessa externa hårddiskar eller säkerhetskopiera oftare hade jag varit mer benägen att rekommendera FireWire. Det är dock inte fel på FireWire, bara inte alltid det mest ekonomiska alternativet.

Sedan finns det ju fördelar med USB också. I princip varje dator har USB-portar, så det blir lättare att läsa sina säkerhetskopior om du behöver fiska upp en fil även om du inte har tillgång till en annan Mac i närheten. Dessutom har inte ens alla Mac:ar FireWire-kontakter. Det finns gratisprogram för Windows och Linux för att läsa filer från HFS+-partitioner.

Till sist, när du formaterar dina hårddiskar till HFS+ Journalförd, gör dem inte skiftlägeskänsliga.

Jag tycker att OSX installation på USB är smidigare, du slipper risken att något blir/går fel när du pillar med partitioner på din FW disk.

Upplever att installationen går snabbare med USB

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-22 10:24

Wilhelmsson: kan du snälla sluta att skriva massor med ovidkommande och kryptiska kommentarer i den här tråden. Det är ingen här som överhuvudtaget nämnt eller undrat kring spelkonsoller eller olika anslutningssätt. Det enda du gör är att göra tråden svårläst och förvirra folk.

Ursprungligen av kjnoren:

Wilhelmsson: kan du snälla sluta att skriva massor med ovidkommande och kryptiska kommentarer i den här tråden. Det är ingen här som överhuvudtaget nämnt eller undrat kring spelkonsoller eller olika anslutningssätt. Det enda du gör är att göra tråden svårläst och förvirra folk.

Ber om ursäkt för konstiga formuleringar, klockan var trotts allt 20 över 3.

Hur kan du tycka att mitt senaste inlägg är ovidkommande? Kryptiska? Utveckla... ?

Spelkonsol har visst tagits upp, inlägg 3.

USB/FW har tagits upp i tråden, i vilken form han skall förvara installations data.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-22 11:57

PS3:an nämndes bara i ett citat från en annan tråd. Fierro gick utförligt igenom den maskinvara han hade och använde i sitt första inlägg.

En extra startskiva diskuterades bara i formen om det var lämpligt att ha den på en egen partition eller ej på en hårddisk som används till annat.

USB kom bara upp eftersom jag föreslog en USB-sticka som ett alternativ till en optisk startskiva.

I övrigt håller jag helt med Jahve om hans erfarenheter av Firewire kontra USB. Firewire är (enligt min erfarenhet) snabbare och enklare, men ganska mycket dyrare. Har man redan sådana hårddiskar finns det ingen anledning att byta.

Ursprungligen av kjnoren:

PS3:an nämndes bara i ett citat från en annan tråd. Fierro gick utförligt igenom den maskinvara han hade och använde i sitt första inlägg.

En extra startskiva diskuterades bara i formen om det var lämpligt att ha den på en egen partition eller ej på en hårddisk som används till annat.

USB kom bara upp eftersom jag föreslog en USB-sticka som ett alternativ till en optisk startskiva.

I övrigt håller jag helt med Jahve om hans erfarenheter av Firewire kontra USB. Firewire är (enligt min erfarenhet) snabbare och enklare, men ganska mycket dyrare. Har man redan sådana hårddiskar finns det ingen anledning att byta.

Japp, det nämndes. Ville bara konstatera att det inte fungerar, ifall det visar sig intressant för någon som läser tråden eller i framtiden.

Det var precis det jag skrev för att både bekräfta det du sa samt mina egna åsikter..

Ja, FW är ju helt klart stabilare och snabbare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-09 05:21

Hej igen!

Jag har nu försökt att få igång min Externa HD, och efter mycket "trial and error" kommit en bit på väg med installationen. Men min gamla engelska klarar inte det svar jag fick efter senaste konfigurationen. Vad betyder: " ...configuration successful, please, power cykle your drive for the changes to take effect."? Ska jag dra ur elsladden till HDn och vänta 10 sekunder eller ...?

För mig har inte starten av "backuphårddisken" varit någon höjdare, WD gör reklam för att de gör allt för att det ska bli enklare för användaren, men inte har det varit lätt. Jag har försökt att följa den svenska manualen men de budskap jag fått under resan har inte funnits redovisade i den!

Finns det någon barmhärtig samarit därute som kan förklara?

Ursprungligen av Fierro:

Hej igen!

Jag har nu försökt att få igång min Externa HD, och efter mycket "trial and error" kommit en bit på väg med installationen. Men min gamla engelska klarar inte det svar jag fick efter senaste konfigurationen. Vad betyder: " ...configuration successful, please, power cykle your drive for the changes to take effect."? Ska jag dra ur elsladden till HDn och vänta 10 sekunder eller ...?

För mig har inte starten av "backuphårddisken" varit någon höjdare, WD gör reklam för att de gör allt för att det ska bli enklare för användaren, men inte har det varit lätt. Jag har försökt att följa den svenska manualen men de budskap jag fått under resan har inte funnits redovisade i den!

Finns det någon barmhärtig samarit därute som kan förklara?

I alla lägen jag köpt en extern disk har jag kastat tillverkarens papper åt skogen.

Det är alltid en massa gunk förinstallerat och jag har t o m vart med om att partitioner spökat rejält - såsom att man inte kan formattera disken alls...

Så, in med disken i Skivverktyg, och radera de partitioner som finns på den och formattera sedan i "Mac OS Extended (Journalförd)"
Alltihop görs i ett flyt i Skivverktyg. Välj "GUID" under avancerat.

Mac OS Extended och HFS+ är samma sak, det är "journalförd" som är viktig, framför allt för TimeMachine.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-09 17:29

Precis det ska du göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-10 03:52

Ja, det var några minuter av "lycka". När jag gjorde det där med att "dra ur sladden i 10 sekunder" så blev det inte bättre. Den här HDn har ju lite extra med namn på ryggsidan och annat som behöver WDs app SmartWare installerad för att fungera. Jag trodde att det skulle gå att installera det efter omformatteringen, men nej... HDn hittas över huvud taget inte av programmet!! Jag kontrollerade statusen för HDn och den bedömdes som felfri. Det står en massa om att man kan välja att använda TM för backupen eller inte, men jag har aldrig ens fått möjligheten att välja...

Menar du (Goflorp) att jag kan få igång Time Machine utan vidare sedan jag gjort omformatteringen? Då skulle jag ju kunna ändra mina planer i början av den här tråden och köra TM för båda HDna med den nya enbart för TV och videofiler. Du använder kanske inte dina externa HD med TM utan kör manuellt med Synchronize ?

Jag vill inte börja fylla HDn med en massa förrän allt är klart med de rätta apparna. Först ska jag då flytta över en jättebunt med inspelade TV-program till den nya, så att jag kan använda den gamla för allt övrigt (som ju inte tar alls lika mycket plats).

Usch för krånglande installationer! Må gott ändå! Var glad!

Jag har en TimeMachine (en Extreme fast med inbyggd HD), den tar TM-backup på en disk.
Sedan har jag pluttat in en USB-ansluten disk i TM's USB-uttag och där kopierar jag helt manuellt
över två användares Lightroom-bibliotek.

Som extra hängslen har jag Backblaze.org's backup över nätet för 35:-/mån. Smidigt.

Om du stoppar i din externa USB-disk, startar skivverktyg, raderar partitionen på den (tungan rätt i mun nu så du inte sopar ngn annan disk!) sedan efter det ställer in "1 partition", formattera som "mac OS Extended (Journaled)", ge den ett fin namn med "Prutten" eller ngt sånt.
Väl klar, mata ut den från skrivbordet )kan göras inne från Skivverktyg).
Stäng av skivverktyg

nu är driven formatterad men ligger ej på skrivbordet.
ta ur USB-sladden, stoppa i den efter 10s.
när datorn hittar den skall Time-machine fråga om du vill ha disken som en TM-backupdisk.
Svara JA och gör lite inställningar vad som INTE skall kopieras över (spar plats).

Sedan skall du glömma bort helt och hållet att du HAR denna disk, inte hålla på och fiddra och ha den till ngt "käckt" också. Den är din backup och ditt versionshanteringssystem framöver.

Tänk på att TM inte är backup i ordets korrekta betydelse, en fil här lever inte kvar för evigt. Du har kanske 3 månader på dig att fiska fram den igen. End ag kommer den skrivas över.

komplettera gärna med Backblaze, se upp bara, de tar inte jättefeta filer! meningen är att de skall ha en backup på dina filer, inte hysa ditt filmarkiv. Vidare gäller att sopar du en film i datorn - så raderas den på backblaze.... (annars sitter folk och laddar upp en massa dit och fyller sin egen dator med annat)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-12 04:50

Hej igen!

Efter många försök har jag fått det hela att fungera. Då hittar jag en annan sak som bekymrar mig storligen.

Är det verkligen inte möjligt att radera filer som finns lagrade med Time Machine och sedan överförts till en extern håddisk? Jag får hela tiden svar att det inte går att slänga filer i papperskorgen "... eftersom säkerhetskopieobjekt inte får ändras." Finss det något trick som inte uppenbarar sig för mig när jag sitter ensam och pular? Hur gör man då för att radera diverse filer som inte ska sparas?

Det kanske är så att jag bör spara filerna manuellt i fortsättningen utan inblandning av Time Machine eller dylikt för att kunna hantera filerna på olika sätt? Eller är det endast inspelningar från TVn med hjälp av Eye-TV kitet som kärvar?

Synd att man är en novis i vissa sammanhang, suck!

1
Bevaka tråden