Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med internt nätverk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har i dagarna satt upp ett internt nätverk i den privata bostaden. I stora drag är det kopplat så att det står en trådlös router (D-Link) ute i hallen vid nätverksuttaget. Från den går en nätverkabel till en switch i vardagsrummet. I switchen finns det två kablar ut - den ena går till min Airport Express (bridge mode) och den andra går direkt till en PC med Windows 7 som operativsystem. Min Macbook är ansluten direkt till Airport Express (bridge mode) och får sitt internet genom den. I slutänden innebär detta att alla enheter får sin IP-tilldelning av routern i hallen och dessa nummer inleds med 192.168.1.*.

Nu till mitt problem.

När jag försöker få kontakt mellan PC med Windows 7 och min Macbook med Mac OS X 10.6.6 så går det bara en väg. Jag kan inte köra "ping 192.168.1.5" från min Mac, men jag kan köra "ping 192.168.1.20" från Windows 7. Helt enkelt så svarar inte Windows-datorn, men min Mac svarar när jag sänder ping från Windows-datorn till min Mac. Det fungerar heller inte att ansluta till tjänster på Windows-datorn från min Mac, men det fungerar att ansluta till tjänster på min Mac från Windows-datorn. Det verkar inte helt logiskt och jag sliter håret av mig.

Är det någon som är lite smartare och har en tänkbar teori om vad som är fel?

192.168.1.5 = Windows 7
192.168.1.20 = Mac OS X
192.168.1.4 = AirPort Express (bridge mode)
192.168.1.1 = D-Link wireless router

Internetleverantör = Bahnhof Internet AB

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-21 23:35

Med all sannolikhet så är Windows-maskinen inställd att inte svara på ping-anrop.

Windows Vista och 7 innebar också att den förinställda säkerheten i SMB-anslutningar (fildelning, skrivardelning med mera) höjdes rejält. En bieffekt av detta var att Linux- och Mac OS-maskiner fick svårare att ansluta till Windows-maskiner. Det går dock att ordna, läs till exempel Windows 7 and Mac OS X Sharing

Ursprungligen av kjnoren:

Med all sannolikhet så är Windows-maskinen inställd att inte svara på ping-anrop.

Windows Vista och 7 innebar också att den förinställda säkerheten i SMB-anslutningar (fildelning, skrivardelning med mera) höjdes rejält. En bieffekt av detta var att Linux- och Mac OS-maskiner fick svårare att ansluta till Windows-maskiner. Det går dock att ordna, läs till exempel Windows 7 and Mac OS X Sharing

Dock svarar den inte på någonting. Jag kan inte ens ansluta till en FTP-server i den från min Mac. Så det begränsas inte specifikt till just PIN-anropet eller andra försök att snacka med den via terminalen. Att den inte lirar med SMB/AFP kan jag ta. Kör ändå mest FTP i nätverket.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Dock svarar den inte på någonting. Jag kan inte ens ansluta till en FTP-server i den från min Mac. Så det begränsas inte specifikt till just PIN-anropet eller andra försök att snacka med den via terminalen. Att den inte lirar med SMB/AFP kan jag ta. Kör ändå mest FTP i nätverket.

Kan du ha satt säkerheten i windows inbyggda brandvägg för högt, så att den blir som en isolerad ö…?

Ursprungligen av The Real Viking:

Kan du ha satt säkerheten i windows inbyggda brandvägg för högt, så att den blir som en isolerad ö…?

Den är inte aktiv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-22 15:01

Hur fungerar det om du ansluter Macbooken med kabel till switchen? (Minska felkällorna genom att ta ur Airporten ur ekvationen)

1
Bevaka tråden