Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fattar inte allt gnäll - älskar min MacBook Air!

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ok det blev faktiskt en impuls köp, min macbook var slut efter 4 års trogen tjänst.
När jag kom hem med den trodde jag att jag skulle ångra min köp, så mycket kritik den får här och där på internet.
Men javlar vad snabb den är helt underbar, bra skärm sköna tangenter otroligt kvalitetkänsla, riktigt mac alltså. (dessutom, det här trodde jag aldrig jag skulle säga, blicken man får när man tar fram den)

Kritik, var då?? Jag håller med, riktigt bra dator!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-21 20:00

Är också grymt nöjd med nya Air. Jag "lånar" den av tjejen nu medan jag väntar på att uppgradera till vad som passar mig bäst. Den modell jag sitter vid nu är rotad med 4GB ram plus 128GB SSD och CPU 1,4GHz. Jag upplever faktiskt denna maskin som något rappare än min äldre MacBook Pro 13". Den hade trots allt 8GB ram och 2,26GHz CPU.

"mac air" ?! "MacBook Air" heter det väl...

Har inte sett någon kritk...

Tycker den är mycket bättre än iPad och MacBook.

  • Medlem
  • 2011-02-21 20:11

Jag var också lite orolig att bli lite besviken när jag bytte från min MB Alu till MBA. Men nu känns allt helrätt, det är mycket lättare att ta med sig, MBen upplevs nu som tjock och klumpig, skärmen är underbar och SSDn ruskigt snabb. Tummen upp för denna maskin!

Jag blir så sjukt sugen på att införskaffa mig en MacBook Air när jag läser här ovan! Men jag kan inte motivera köpet riktigt. Missförstå mig rätt nu, jag vill verkligen ha en, men kan inte peta in den i ledet av andra Appleprodukter som jag redan äger.

iPhone 4 (i fickan - telefon, fjärrkontroll)
iPad (på jobbet & hemma - film, spel, musik, www)
Mac Mini (hemma i vardagsrummet - film, musik)
Imac (hemma - http, photoshop, film, www)

Jag vet ju VAR jag ska peta in den, men behöver jag den?

HJÄLP! Allmosa till en köpsugen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-21 20:28
Ursprungligen av Piggelin:

Jag blir så sjukt sugen på att införskaffa mig en MacBook Air när jag läser här ovan! Men jag kan inte motivera köpet riktigt. Missförstå mig rätt nu, jag vill verkligen ha en, men kan inte peta in den i ledet av andra Appleprodukter som jag redan äger.

iPhone 4 (i fickan - telefon, fjärrkontroll)
iPad (på jobbet & hemma - film, spel, musik, www)
Mac Mini (hemma i vardagsrummet - film, musik)
Imac (hemma - http, photoshop, film, www)

Jag vet ju VAR jag ska peta in den, men behöver jag den?

HJÄLP! Allmosa till en köpsugen

Kan säga så här. Jag har använt min flickväns MacBook Air (modellen med 1,4GHz, 4GB ram och 128GB SSD) och sitter i Pixelmator, iMovie, Picasa och skickar 1080p material via Plex. Den sväljer allt jag matar den med. En helt otrolig dator. Helt enkelt. Tycker man skärmen är för liten kan man bara koppla den till en skärm. Vilket gör den mer stationär. Så jag sitter just nu. Det enda negativa som jag ser det är att den inte har bakgrundsbelyst tangentbord..

  • Medlem
  • 2011-02-21 20:45

Jag hade gärna sett bakgrundsbelyst tangentbord plus en FW800 port, men jag vet också varför det inte finns på denna maskin.

@ piggelin: Jag känner att min iPad har blivit överflödig efter köpet av MBA.

Mcus & Dalle: Mer! Jag vill ha mer vatten på min kvarn

Det jag kan sakna på iPad:en e just avsaknaden utav "riktiga" program utan begränsningar...

NÄ! Nu e det bestämt... Imon e det jag som åker in till Macforum!

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-02-21 21:28

Kör en 11" 1.6 ghz, 4gb ram, 128 gb flash
Är riktigt nöjd med den, kör även Visual Studio i virtual box på den...känns riktigt rappt!
Enda gången jag känner av den "klena" CPU-kraften är vid kompilering av större projekt, annars levererar den alltid!
Knäpptyst dator i de flesta lägen. I något fall har jag kunna ana en fläkt.....men inte i närheten av en vrålande macbook-fläkt

Lite synd att de strular med extern skärm bara..:( hoppas på en uppdatering snart.

Jag köpte en 1.4GHz för att "ersätta" min iPad (fast jag behåller den också), men jag sparde 2500kr genom att skaffa en från USA, men skulle sitta fint med tangentbordsklistermärken.

Någon som vet var man kan köpa några ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-21 22:29

MBA är en potentiell maskin för sin storlek

Nöjd även om fläkten kan snurra på ibland när jag surfar på för hårt, men det är okey......

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-21 22:46
Ursprungligen av CUBEIS:

MBA är en potentiell maskin för sin storlek

Potent?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-21 23:17
Ursprungligen av jahve:

Potent?

hehe... potent var ordet jag sökte..

eller var det en potentiell potent potens som jag upplever med min Macbook Air

kort sammanfattat.

JAG ÄR NÖJD

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-02-21 22:32

Cubesis, kör du 13" MBA ? Den verkar låta lite mer enligt polarn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-21 23:22
Ursprungligen av dahlman:

Cubesis, kör du 13" MBA ? Den verkar låta lite mer enligt polarn.

nej det är minstingen 11.6 tummarn men det är inget stort problem, men jag surfar tungt ibland vet du, troligen lite flashbaserat då och då, så visst blir den lite gosigt småljummen under frammvids.

Trodde först att ingen fläkt existerade men så fel jag hade.

Ursprungligen av ironmadeit:

Fattar inte allt gnäll - älskar min MacBook Air!

Vilket gnäll? Det har väl inte gnällts mer på den, än någon annan modell?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-21 23:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilket gnäll? Det har väl inte gnällts mer på den, än någon annan modell?

Jag tror gnället avser den "gamla modellen" av MBA så lite otydlig allmänt generell tråd rubrik från skaparen.

Man kan inte likvärdera och dra båda MBA modellerna över samma kam.

Inget gnäll på nya modellen "what so ever" värt att nämnas, som jag har läst eller hört om på nätet dom senaste månaderna.

Åhh man ska inte söka in på trådar som den här och bli ännu mer sugen på att köpa en!
Något jag tror kommer saknas är det belysta tangentbordet, trodde inte från första början att jag skulle ha så stor användning av det, men gud så fel jag hade!

Vet dock inte vilken variant jag ska välja, sitter med min MBP nu från 09 med 2 i ram, vill ju helst öka till 4 i ram..
Använder ju inte datorn i något direkt speciellt syfte utan det blir mest surfande och lite spelande ibland..

Antar att det är värt att lägga till dom 910:- för dubbelt så mycket i ram ändå..?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-04 01:34
Ursprungligen av Engalunda:

Åhh man ska inte söka in på trådar som den här och bli ännu mer sugen på att köpa en!
Något jag tror kommer saknas är det belysta tangentbordet, trodde inte från första början att jag skulle ha så stor användning av det, men gud så fel jag hade!

Vet dock inte vilken variant jag ska välja, sitter med min MBP nu från 09 med 2 i ram, vill ju helst öka till 4 i ram..
Använder ju inte datorn i något direkt speciellt syfte utan det blir mest surfande och lite spelande ibland..

Antar att det är värt att lägga till dom 910:- för dubbelt så mycket i ram ändå..?

4 gig ram är helt rätt på MBA. ingen direkt spel dator men klarar lite starcraft med låga inställningar och kör det mesta i app store spel.

Jag har köpt till en extern HD, 1 TB LACIE - 2.5 tums disk till min MBA just för lagring, så smidig

LaCie Rikiki 1TB USB 3.0 1TB extern hårddisk med USB 3.0!

Kan varmt rekommendera den, 176 gram, 11 cm- 890 riksdaler-prisvärt hehehe , jisses vad utvecklingen går framåt, min första externa HD "1 GB, " kostade 6500 kr, och köptes till extra för min Powermac 6100 PPC hos gamla Cremona data Chalmers,

Psss. Tack Nicklas fd. "cremona data" för allting om du läser inlägget och kommer ihåg detta, det var mycket du, som väckte mitt mac intresse på allvar.

Senast redigerat 2011-03-04 09:33

Ville bara instämma i kören. Köpte en 11"/1.6/4Gb, och det är helt klart den bästa mac jag ägt. Så vansinnigt bra den är

Processormässigt har den inga problem med något jag gör på den, och då har jag ändå kört lite Photoshop, Flash osv när det är akuta jobbfixar som måste ordnas. Mail, surf, film mm är helt smärtfritt. I början kändes det ovant med 16:9-formatet på skärmen, men då det blir en hel del filmtittande på den känns det numer helt perfekt - riktigt skönt att det fyller ut hela skärmen när man ser film. Jag använder den både i jobbet på möten / presentationer, arbete och nöje när man reser, på fester till att spela musik samt i sängen / soffan för film och tv. Funkar ypperligt till allt ovanstående. Har även spelat lite WoW på den, fungerar finfint. Jag skulle dock rekommendera alla att köpa 4Gb, 2Gb känns väldigt lite. Efter uppstart tar min ca 1Gb, och med några program igång minst 1.5 - ska man köra mer än mail och surf så tar det slut väldigt snabbt.

Satt tidigare på en 13" MBP, men efter att ha kört denna ett tag vettefasen om jag kommer att kunna gå tillbax. Min gamla 13" MBP känns helt enkelt för stor och tung nu :(. Påminner om när man hittar en laptop eller mobil från 90-talet, man skrattar lite och funderar vad fasen man tänkte på egentligen :P. Jäkla Air att vara så liten och nätt..

Det jag saknar på den är väl egentligen bakgrundsbelyst tangentbord - det är faktiskt riktigt skönt att ha. Ingen jättesak, men hoppas att det kommer i nästa version. Sandy Bridge-uppdatering kan ju inte heller skada, mer kraft och mindre strömförbrukning är ett bra recept. En Thunderbolt-port hoppas jag också kommer. Väntar med spänning på nästa uppdatering iaf - jag kommer iaf tveklöst att fortsätta köra på Air i framtiden.

EDIT: Köpte till ett 32Gb USB-minne också, perfekt för filöverföringar i jobbet och lite extra lagring. Blev en sån här variant, passar väldigt bra ihop med Air:en då den bara sticker ut kanske 3-4mm på sidan: http://images.pricerunner.com/product/image/133730566/DeLock-Nano-Memory-Stick-32GB-USB-2.0.jpg

Köpte min 11" för någon månad sen och det är också en av mina bästa Macar. Saknar inte bakgrundsbelyst tangentbord så mycket, men har i och för sig inte haft det sedan PowerBook-tiden. Har en extern 22" skärm och trådlöst tangentbord och trackpad som jag använder när jag måste skriva lite längre tid (studerar). Älskar att den är så tyst och smidig och snabb!

Ursprungligen av Capeman:

Köpte min 11" för någon månad sen och det är också en av mina bästa Macar. Saknar inte bakgrundsbelyst tangentbord så mycket, men har i och för sig inte haft det sedan PowerBook-tiden. Har en extern 22" skärm och trådlöst tangentbord och trackpad som jag använder när jag måste skriva lite längre tid (studerar). Älskar att den är så tyst och smidig och snabb!

Åhh! Jag är nog världens mest veliga! Vet inte vad jag vill ha! Är bara rädd att 11" blir för litet.. Men har ju en extern 23" ifall ifall;-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-06 09:05

Kör på 11" själv och kopplat till en extern skärm (också 23"). Blir perfekt. Ta och kör på det du med.

Ursprungligen av Engalunda:

Åhh! Jag är nog världens mest veliga! Vet inte vad jag vill ha! Är bara rädd att 11" blir för litet.. Men har ju en extern 23" ifall ifall;-)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-06 09:05
Ursprungligen av Engalunda:

Åhh! Jag är nog världens mest veliga! Vet inte vad jag vill ha! Är bara rädd att 11" blir för litet.. Men har ju en extern 23" ifall ifall;-)

Känner igen mig lite, men som du påpekar den driver större externa skärmar utan problem även min 50 tums LG full HD plasma.

Skärmen är också ljusstark och upplevs av mig som kvalitativ även om andra har små klagat på den.

Min 11 tummare är med överallt, har ett mjukt fodral. shyyyyyyyyyy ( fd.. packard & bell pc-fodral 11.6 tums- jag sprätte bort P&B märket hehehehehe) helt perfekt för min MBA.

Har en känsla av att jag inte skulle släpa med en 13 tummare i samma utsträckning, även om den inte väger mycket mer.

Men har du ekonomin köp en 13 tummare den är smidigare än vad man först kan tro.

Påpekas kan att jag endast vid ett tillfälle har kopplat in min större 24 tums LED skärm, ändå har jag väl inte dom bästa ögonen vid min ålder.. 40 +... så kontentan är väl att jag är rätt nöjd med min minsting 11.6 tummarn

Ursprungligen av Engalunda:

Åhh! Jag är nog världens mest veliga! Vet inte vad jag vill ha! Är bara rädd att 11" blir för litet.. Men har ju en extern 23" ifall ifall;-)

Jag velade också lite mellan en 11" Air och en 13" MBP, men jag är glad att jag valde 11". Den är så otroligt smidig att ha med sig i väskan till plugget och 11" skärmen duger kanonbra för slösurfing på soffan hemma också. Ska jag göra något som kräver lite yta så funkar det ypperligt med den externa, så har man bara en skärm att koppla den till ibland så ska man nog inte oroa sig över skärmstorleken.

Det enda jag möjligtvis saknar är FireWire, men jag var ju medveten om den nackdelen när jag köpte den och jag har ändå avyttrat en del av mina FireWire-tillbehör.

  • Medlem
  • 2011-03-06 09:40

Jag är såå sugen på en 27" cinema Display till min Air! Det känns helt rätt när man är hemma, men den är svinigt dyr.

Ursprungligen av Dalle:

Jag är såå sugen på en 27" cinema Display till min Air! Det känns helt rätt när man är hemma, men den är svinigt dyr.

Nejdå, den är billig (för vad du får). Det är bara att slå till, den passar finfint med Airen

Ni vänliga som har svarat, vilken 11" tog ni? 64 el 128?
Köpte ni från Apple Store och uppgraderade ram minnet något?
Sorry för att jag frågar men är på vippen o beställa och vill bara veta hur nöjda ni är och så
Givetvis är ni ju nöjda...

Ursprungligen av Engalunda:

Ni vänliga som har svarat, vilken 11" tog ni? 64 el 128?
Köpte ni från Apple Store och uppgraderade ram minnet något?
Sorry för att jag frågar men är på vippen o beställa och vill bara veta hur nöjda ni är och så
Givetvis är ni ju nöjda...

Värt att notera är ju att du INTE kan uppgradera ram-minnet själv då det är fastlött på moderkortet i Air:en.

Själv tog jag 4Gb minne och 128Gb SSD - ångrar inget av det. 4Gb är vad man behöver idag om du frågar mig - så fort du startat upp datorn och surfar med några tabs i safari har du använt minst 1.5Gb, ska du sedan köra t ex photoshop eller nåt annat lite tygre blir det swap-fest..

SSD:n beror ju lite på vad man använder datorn till, 64 Gb räcker till "vardagligt" användande, men ändå inte så fasligt länge. Jag tog en 128, och har använt ca 70 av dem. Visserligen har jag några filmer mm på datorn och skulle kunna rensa lite mer, men jag tror att det är jobbigt att hålla efter och rensa bort allt onödigt för att känna att man inte har för lite diskutrymme hela tiden.

Bevaka tråden