Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det DVD-växlare för datorer?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2011-02-08 12:16

Vet inte om jag borde postat det i annat forum men va tusan..

Någon som vet om det finns DVD-växlare till datorn? Ungefär som dom gamla hederliga CD-tornen man hade tidigare?

Anledningen är att jag planerar att rippa av min dvd-samling (det är 500+ dvd) och det lär ju ta en stund med bara 1-3 datorer. Om jag kunde mata in 5-10 dvd åt gången och rippa så skulle det ju rätt mycket snabbare (Har ju en rätt fet macpro 2010)

Jag har dock letat men inte hitta ett skit någon som vet här? Som kanske jobbar inom media?

Ursprungligen av studiox:

Vet inte om jag borde postat det i annat forum men va tusan...

Det finns väl iofs inget hinder mot att placera en fråga i Loungen. Men om du inte har krav på att bara de som har tillgång till Loungen ska få se din fråga, så tycker jag att den passar bättre i "Hårdvara - Kringutrustning".

Jag har också förtydligat rubriken. Bara "DVD-växlare?" säger inte så mycket om vad frågan egentligen gäller.

/Mod

Det fanns för några år sen 4-5 CD-växlare för intern montering.. Ska se om jag hittar någon info om det.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-08 15:22
Ursprungligen av keptang:

Det fanns för några år sen 4-5 CD-växlare för intern montering.. Ska se om jag hittar någon info om det.

Snarare 10-15 år sen Som jag skrev så har jag själv ägt ett antal sådana SCSI torn och även interna växlare..

Nu är det dock dvd vi pratar oM

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-02-08 13:54

Jag har inte sett några små och prisvärda sedan Nakamichis interna växlare för 4 CD-skivor, men det var nog 10 år sedan den försvann. Sådana hära http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230304055462+

www.opticalstorage.se borde kunna hjälpa dig, kolla under ”systemprodukter”.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-08 14:04

Vore fint med ett program som automatiserade det mesta (om du nu inte hittar en hårdvarulösning), som spelade ljudsignal när skivan är rippad och sedan matade ut den färdiga skivan.
Fråga: vill du ha allt i dvd format eller kodar du om allt?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-08 15:24
Ursprungligen av reboot81:

Vore fint med ett program som automatiserade det mesta (om du nu inte hittar en hårdvarulösning), som spelade ljudsignal när skivan är rippad och sedan matade ut den färdiga skivan.
Fråga: vill du ha allt i dvd format eller kodar du om allt?

Absolut, men jag tänker inte gå upp 3 i natten för att byta skiva Jag vill inte koda om något alls utan bara rippa av det. Eventuellt plocka bort DD2.0 spår, subtitles på konstiga språk och extramaterial. Hårddiskplats är det int ont om...

Om du vänder dig till din lokala högstadieskola så kan de leverera en billig lösning i form av en s.k. PRAO-elev.

Jag kan sälja dig en industrirobot som byter skiva åt dig. Hur stor är din budget.

Köp ett gäng USB-enheter? Kostar väl bara en femhundring styck.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-08 16:44

Utifall du har lösa interna DVD-läsare över kan du kanske köra med USB 2.0 till IDE adapter alt. USB 2.0 till SATA adapter
Eller en USB 2.0 TILL SATA/IDE 2.5/3.5" där får du även med adapter för strömförsörjning. Har bara provat den sistnämda med hårddiskar till Win, men borde gå till DVD/OS X oxå?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-09 10:43
Ursprungligen av reboot81:

Utifall du har lösa interna DVD-läsare över kan du kanske köra med..

Ursprungligen av Hagelin:

Köp ett gäng USB-enheter? Kostar väl bara en femhundring styck.

Ja tanken har slagit mig. Jag har väl 1-3 dvd läsare löst liggandes, mest IDE och SATA, men även någon USB. Det räcker ju med att jag har 3 externa + den interna så blir det iaf 4x snabbare ripp. Undrar om man kan köra flera instanser av ett program samtidigt, har ju bara 16 cores o leka med

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-02-08 19:47
  • Oregistrerad
  • 2011-02-09 10:44
Ursprungligen av mikaelf:

För musikskivor finns Discribe 7 och med Primera Bravo

Är det inte program? Vad ska jag med dom till?

Skicka ner skiten till mig så rippar jag det! Har inget att göra..

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-02-09 11:46

Discribe 7 är ett program som används för att styra cd/dvd robotar för uppkopiering av skivor men den senaste versionen kan också använda samma robot för att rippa musik till ITunes (stoppa i 50 skivor och gör något annat under tiden). Och Primera är tillverkaren av själva roboten som används för kopiering/printning. Det finns också en fullständig SDK från Primera om du vill göra något själv...

Har själv en Primera Bravo II som jag använder för att kopiera upp DVD-skivor på teaterföreställingar som jag filmar och klipper.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-09 12:43

Jag var ju inte ute efter program utan efter robot för läsning av dvd skivor!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-02-09 13:33
Ursprungligen av studiox:

robot för läsning av dvd skivor!

Har du kontaktat Optical Storage än? Som jag länkade till ovan.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-09 14:11
Ursprungligen av Mija:

Har du kontaktat Optical Storage än? Som jag länkade till ovan.

Nope. Dom hade en så otroligt ful hemsida och inga priser så det kändes inte aktuellt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-02-09 16:47
Ursprungligen av studiox:

Jag var ju inte ute efter program utan efter robot för läsning av dvd skivor!

Primera = robot

Discribe = styrprogram

Hur ska du "rippa" filmerna till datorn? Snarare, kommer du använda dig av konverterare till .avi eller köra på TS?

Hur gör ni andra när ni rippar filmer? Letar efter skönt gratis program för att snabbt lägga in filmer (runt 30-40st) till datorn. Förstörs kvalitén mycket genom att konvertera till .avi ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-21 12:14

Jag gick igenom samma sak för ett litet tag sedan. Nyttjade MakeMKV för att få in alla filmer i datorn (stor disk) och sen kastade jag på handbrake med en egen setting för att få så bra kvalitet som bara gick. Undertexterna exporterade jag ut från mkv filen till sub filer (mha mkvtoolnix och använder dom vid sidan av filmerna för de filmer som behöver undertexter.

Riktigt nöjd med resultatet.

Make MKV: MakeMKV - Make MKV from Blu-ray and DVD
Handbrake: HandBrake
Min setting: http://dl.dropbox.com/u/24116/HB_Export.plist
Mkvtoolnix: mkvtoolnix -- Matroska tools for Linux/Unix and Windows

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-21 19:46

Jag rippar med RipIt, hårddiskar är ju billiga. Får med alla menyval, alla undertexter och alla Special Features. Nackdelen är att filen blir full storlek. Men heller ingen kvalitétsförlust då.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-21 19:54
Ursprungligen av kenjon:

Jag rippar med RipIt, hårddiskar är ju billiga. Får med alla menyval, alla undertexter och alla Special Features. Nackdelen är att filen blir full storlek. Men heller ingen kvalitétsförlust då.

Jag har mer än 500 DVDfilmer, det blir cirka 4.5Terabyte Det är dock smart att använda Handbreak efter, även om det gör att tiden det tar att få in skiten ökar i en faktor om 10 eller något

glemme - När du kör handbreak så fortsätter du med en MKV container? Hur gör med med Audiotracks? Om dvd'n innehåller både DTS och DD komprimerar även det något? Kastar du något audiospår?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-21 21:02
Ursprungligen av studiox:

glemme - När du kör handbreak så fortsätter du med en MKV container? Hur gör med med Audiotracks? Om dvd'n innehåller både DTS och DD komprimerar även det något? Kastar du något audiospår?

Behåller bara DTS, är det flera språk (barnfilm) behåller jag de språk jag vill ha.
Är det bara DD så komprimerar jag ner det, är det stereo så komprimerar jag ner det. Onödigt att köra passtrough på DD eller Stereo.
Sen har jag iofs insett att det är sjukt mycket skitfilmer jag köpt så jag hoppade över typ hälften.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-21 21:45

Tänkte bumpa min egen tråd och säga att jag ger upp. Tar alldeles för lång tid och blir alldeles för omfattande, även om resultatet vore trevligt. Runt 500 skivor tar alldeles för lång tid.

Det blev en Sony växlare istället för 400 skivor (DVD/BD), får inte plats med allt där men mina serier kan jag väl anstränga mig för att bränna, eller ladda hem kanske.

1
Bevaka tråden