Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Onlinebackup för OSX

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-02-21 12:28

Känner ni till några prisvärda onlinebackuptjänster som fungerar med OSX?
Skulle vilja ha en backup på annan ort om huset brinner ner eller utrustningen blir stulen.

Jag har sneglat lite på F-secure online backup som tydligen ska fungera med OSX.
Någon som har erfarenhet? Vad finns det mer?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-21 13:06

Crashplan. Sympatiskt då gratisversionen kan göra en säkerhetskopia med obegränsad storlek (gör en inledande säkerhetskopia, flytta hårddisken till en bekant med en bra nätuppkoppling, och gör vidare säkerhetskopior dit).

En rejäl genomgång finns det i Help with backing up your Mac: Take Control of Mac OS X Backups

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-02-21 13:41

Hmm, tanken är god men det förutsätter att min bekant har en dator igång 24/7 och har koll på tekniken.

Det är egentligen tvärt om jag kommer köra. Familjen och mina polare kommer göra backup till min mac mini server. Jag och tjejen med TM hemma och polarna med t.ex iBackup över internet till servern.

För att få lite säkerhet/redundans på det hela vore det trevligt om servern har onlinebackup ifall den blir stulen eller huset brinner ner. Ja, eller jag gör en tabbe när jag laborerar. Lite överkurs kanske men det känns skönt att ha då det inte bara är min data som finns där.

F-secure har jag hittat för 499kr/år med obegränsat utrymme. Det tycker jag är överkomligt och jag kan säkert få nån krona av polarna. F-secure kan ju knappast vara ensamma med det de gör? Finns det fler? billigare, bättre?

Kör själv Backblaze för 5 USD i månan ...

Easiest Online Backup Service - Backblaze

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-21 14:02

Har inte provat F-Secure, men jag vet att den är billigare om du beställer på USA sidan istället, 50USD / ca 325kr

  • Medlem
  • Sandviken, Sweden, Sweden
  • 2011-02-21 14:53

Jag kör Online file storage & online backup | Livedrive Funkar kanon och fixar både win/osx samt har iphone/ipad klienter och fungerar även som dropbox om man betalar lite extra

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-02-21 15:34

Nu har jag köpt F-secure från deras USA-sida. Tack för tipset.
Ikväll ska det testas och se om den fungerar bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-21 16:06
Senast redigerat 2011-02-21 16:38
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-02-21 20:44

F-secure tycks vara helt värdelöst. Jag lyckas bara göra backup på filer som ligger på hårddisken som OSX ligger på. Jag kan inte välja att göra backup på filer som ligger på andra hårddiskar.

Jag ska försöka ta kontakt med dem och be om hjälp.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-02-21 21:07

Hittade svaret själv på deras FAQ. Vad gör jag nu då?

Article ID: 15059
F-Secure Online Backup for Mac supporting only one internal hard drive

Summary

This article provides information about the hard drive limitation in F-Secure Online Backup for Mac OS.X.

Online Backup for Mac supporting only one internal hard drive

Due to current product limitations, Online Backup for Mac OS.X will only support one internal hard drive. All current released versions have the limitation.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-02-21 21:26

Säger upp det och skaffar Crashplan Pro istället

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-02-22 06:59

Kom just på att jag känner några med airport basstationer. Jag sponsrar med en USB-hårddisk så har jag tillgång till en NAS att göra onlinebackup till.
Men F-secure blev jag duktigt besviken på, de ska jag allt ta och kontakta så de vet vilken skitprodukt de säljer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-22 08:03

Nyligen diskuterades backup-lösningar i denna tråd. Där finns förslag på flera lösningar.

http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/278444-posta-era-lagrings-backuplosningar.html

Senast redigerat 2011-02-22 08:17

Apple kanske kommer att lansera en egen sådan lösning, enligt en patentansökan… I såfall finns det en chans att den kommer med nästa Mac OS X uppdatering, dvs. Mac OS X Lion.

1
Bevaka tråden