Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visa rastrering direkt i Illustrator?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-21 11:38

Hej!

Jag har en logo som är svart med en hel del toningar, loggan skall tryckas i 1-f svart med raster.
Finns det något sätt att direkt i illustrator (eller indesign) visa hur loggan kommer se ut med en viss rastertäthet?

Tack på förhand!

/Daniel

Hej, håll bara koll så du inte har för tunna linjer. All rastrering sker i tryckeriet RIP så rastrera absolut inte själv det blir i princip alltid sämre.

Vad du ska tänka på är att ju grövre raster man trycker ju mindre detaljer kan man få med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-21 13:51

Hej Schröder!

Jo, jag vet att rastreringen sker vid RIP men nu var tanken att visa ett korrektur för kunden så dom kan få ett hum om hur slutresultatet kommer se ut. Det som skall tryckas är en företags logo på en penna med tampotryck. Vilket innebär ganska grovt raster vilket som du själv påpekar inte kommer se så bra ut och det är detta jag vill visa direkt på korrekturet så att kunden helst struntar i rasterdelen helt och hållet:)
Det är ju alltid enklare om man kan visa hur det kommer bli istället för att försöka förklara det i ord.

  • Medlem
  • 2011-02-21 15:01

Effect -> Rasterize och välja "Colormodel:" Bitmap?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-21 15:43

Njaa, inte riktigt den effekten jag är ute efter heller, det jag vill ha är ett punktraster där jag själv skall kunna sätta rastertätheten, man kan ju gör det i utskriftsinställningarna och då blir det korrekt på utskriften, jag vill ha samma resultat direkt på filen, om det går:)

Bättre att visa utskriften då kanske. Raster ser ju aldrig bra ut på skärmen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-21 15:56

Absolut, tyvärr är kunden en bit bort, kan iofs posta en print.. men hade gärna sluppit:)

Ibland är det lätt att glömma den analoga verkligheten och dess fina möjligheter med exempelvis papper, postgång och innehållsrika uppslagsverk

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-21 16:40

Så sant:)

  • Medlem
  • 2011-02-21 17:13

Är det nåt sånt här du är ute efter? Creating Halftone Effects in Illustrator? Det verkar ju dock inte helt smidigt att ställa in rastertätheten...

Ok, då förstod jag fel här står lite tips, det måste ju vara detta du söker tycker hag:

Creating Halftone Effects in Illustrator | Vectips

Annars klarar ju Tampo finare tryck än Screen. Intressant om man kunde se logon o få info om den storlek den ska tryckas i.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-22 10:54

Nu börjar det likna något:) Men jag har ett vagt minne av att det skall gå att göra på något enklare vis, i princip bara fylla i önskad dpi på rätt ställe. Men jag skall kika på detta.

Schröder: Jag bifogar loggan så kan du se vad jag talar om, det är Bosch ikonen som skall tryckas i 8 mm höjd, har svårt att tro att det kan bli bra, ens med tampo eller vad tror du?
Bifogar en jpg eftersom ai filen var för stor.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2011-03-01 21:11

Den kommer se ut ungefär såhär. Sedan får kunden föreställa sig hur den ter sig i 8 mm storlek.

Sorry att jag inte svarade. Blev helt enkelt sjuk o hamnade på sjukhus ett antal dagar. Men jag är tillbaka nu.

Jo korta övergångar är alltid ett dilemma när man ska trycka smått. Ofta så har man med alternativ för detta i grafiska profiler men det är ju inte alla som har detta.

Skriva ut på en gammal 300 dpi Apple LaserWriter? Blev perfekt rastrerat för att sedan kunna köra i kopieringsmaskin. Detta var på den tiden kopieringsmaskiner var kassa på gråskala (typ 15-20 år sen!)

Skicka upp en bild till The Rasterbator?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-09 09:57

Väcker liv i min gamla tråd igen:)
Har en annan teori om hur det kanske skulle gå att lösa.
Borde det inte i till exempel indesign gå att välja Skriv ut > Adobe PDF som skrivare och sedan under utdata ställa in LPI till säg 60 och då få den rastertätheten på det som ligger i gråskala? Har försökt få det att funka utan framgång men jag kanske missar någon inställning. Eller tänker jag helt fel nu?:)

Det var nåt sånt man gjorde på den gamla goda Pagemaker-tiden. Om man ville ha ett grövre resultat än från ovan nämnda från 300 dpi laserskrivare. Tycker det borde funka som du säger men har aldrig provat med InD...

1
Bevaka tråden