Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lång uppstartstid på mini 3.1

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min mini har fått en lång uppstartstid den sista tiden. Tror det hände efter 10.6.6 uppdateringen men är inte helt säker. Jag startar om så sällan. Först är den grå skärmen med snurran framme märkbart längre än normalt. Sedan när desktop har kommit kan man inte röra muspekaren på ca fem minuter. När man väl kan röra muspekaren kan man inte klicka på ytterligare ca 5 minuter. Dock ploppar sådant upp som man försökt klicka på när väl allt kommit igång. Märkligt beteende men inget jag har hittat här på forumet. Jag har en Touch Pad (BT)

Någon som har någon idé?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-21 01:06

Långsamma uppstarter kan bero på en fallerande hårddisk. Du har väl en pålitlig säkerhetskopia? Annars ska du skaffa en sådan bums.

Visst händer det att det är mjukvaran som kan strula. Här är några tips på enkla åtgärder: Slow Startup in Mac OS X 10.6.4; Fixes | Appletoolbox.com Tools, Tips and Fixes for iPhone, Mac, iPad and iPod

I vissa fall kan långsam uppstartstid bero på att du har fel hårddisk som angiven som startdisk, sedan om detta är just ditt problem är en annan fråga.

Tack för tipsen!

Jag satt och labba i går kväll. Misstänkte något dröjsmål med bluetooth efter att ha bootat i verbose mode och stoppa in USB-mus och tangentbord och avregistrera och stängde av bluetooth. Ingen skillnad. Lade in Combo updaten igen men ingen skillnad. Tänkte köra Applejack men kunde inte komma in i single user mode. Kom inte åt promten. Tömde en del loggar och körde en del andra underhållsskript med hjälp av Onyx. Fortsatt ingen skillnad. Boota i safe mode och efter det kunde jag komma in i single user mode och köra applejack. Efter detta så boota datorn som vanligt igen och man fick kontroll direkt med musen.

Tolkar det som att boota i safe mode och applejack var lösningen.

1
Bevaka tråden