Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filkopieringsproblem. (felkod -36)

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej.

Sitter här och försöker föra över alla mina bilder till en extern hårddisk så att jag kan formatera om datorns interna HD och ominstallera osx. En klassisk rensning, helt enkelt. Dock vägrar OSX kopiera en del av mina bildfiler, med motiveringen "Finder kunde inte slutföra åtgärden eftersom viss information i "filnamn.x" inte kunde läsas eller skrivas. (felkod -36)". Denna error avbryter helt sonika hela kopieringsprocessen.

Går det att åtgärda det här på något smart sätt, eller måste jag helt enkelt leta upp filen i fråga och radera den, för att sen försöka igen?

Har råkat ut för det här ett par gånger innan, och det är oerhört frustrerande... Hjälp mottages tacksamt!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-11-07 22:49

Samma problem här. Någon som har en lösning på problemet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-07 23:01

Risken är att ni har råkat ut för fysisk fel på hårddisken.
Hårddisken har alltså skadat vissa filer.

Men det kan även vara mjukvarufel hos filstrukturer.

Det är inte enkel problem.

DataRescue kan rädda så mycket det går....

Överföring till FAT32? HFS+ für Ihnen.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-11-07 23:42

I mitt fall är det ett iPhotobibliotek som ligger på en extern HD. Biblioteket går att öppna och det verkar inte vara något problem med det. Jag får felmeddelandet när jag försöker att kopiera över det till min interna HD. Är det på den interna HD'n felet ligger då eller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-08 00:02

Det är din extern hårddisk som har en fil som inte går att läsa, troligen...
Om du markerar många filer som ska kopiera, då vet du inte vilken fil som är fel på.

Men om du kopierar en fil i taget (dra och drop), då kanske du hittar en fil som är fel på.
Ofta går kopiera filer före och filerna efter den skadade filen (filnamnsordning)

Men min tips löser inte varför det är så. Det är komplex problem...

Prova ditto i terminalen. Ditto fortsätter att kopiera även om vissa filer är korrupta.

Om det bara är iPhotobiblioteket och du tror att det är ok, prova att zippa det först innan du kopierar. Packa sedan upp det på sin nya plats

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-11-08 00:15

Försökte att göra en DMG. med CCC men det funkade heller inte. Testar med DataRescue as we speaks.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-11-08 00:59

DataRescue fixade biffen. Tack för tipset REP.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-08 11:59
Ursprungligen av onnyt:

DataRescue fixade biffen. Tack för tipset REP.

Utmärkt ! Tack !

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-08 13:12

Eftersom du hade problem med iPhoto LIbrary så är det förmodligen problem med någon bild. När du försöker att kopiera endast iPhoto Library till en annan disk så står det vilket dokument som är trasigt. Du kan höger klicka på iPhoto Library och välja Show Package Contents och navigera till din bild och ta bort den. Och sen prova att kopiera iPhoto Library igen. Så får man göra tills du har hittat alla trasiga bilder.

Men eftersom Data Rescue fungerade sparade du dig en massa arbete.

//Rob

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-11-08 15:45

Mycket riktigt ROB. Gick igenom bilderna manuellt och hittade den här från när jag renoverade mitt kök.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-20 17:23

Har också råkat ut för felkod -36 när jag ska föra över en video.mov till min externa disk. Har märkt att den bråkat lite senaste tiden. Låst sig, hackat och bökat rent allmänt. Jobbigt. Så nu idag fick upp denna varningsruta och som det verkar är det endast .mov filer och Garage Band filer som inte vill lägga sig på den externa disken. Klicka på länken nedan för att se varningsrutan.

Ska?rmavbild 2011-02-20 kl. 17.18.24.png

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-20 19:35

Problemet verkar vara löst nu. Gjorde en kontroll av disken och det verkade som min TM backup hade fått sig ett strykjärn i ansiktet. Nu fungerar det att dra över vilka filer som helst. Återkommer ifall det visar sig vara falskt alarm.

Kan ni specificera vilka versioner av Mac OS X ni kör ?

Jag har också råkat ut för detta på min MacBook Pro 2.0GHz CD med Mac OS X 10.6.6

Det var många många år sedan jag råkat ut för filfel på detta sätt, och detta är den första Macen jag kör med Snow Leopard (jag har märkt en hel del andra konstigheter som gör att jag kommer att gå tillbaka till Leopard så fort jag har räddat de filer jag kan).

lite off.topic här, men vad är det som gör att du backar tillbaks till Leoparden? blev lite nyfiken...

Ursprungligen av Gusten68:

lite off.topic här, men vad är det som gör att du backar tillbaks till Leoparden? blev lite nyfiken...

Som du säger, fel tråd, tar det vid något annat tillfälle i en annan tråd. Sitter och försöker rädda mina fotografier just nu...

Felkod 36 "fel på filen". Filen i fråga är skadad och checksummor stämmer inte, alternativt hittad inget EOF (end Of file).

Brukar kräva diskwarriror eller radera filen.

1
Bevaka tråden