Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips/erfarenheter av små SATA/SSD

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-19 11:48

Jag har en gammal 1U-server som skulle behöva en liten flashdisk att boota ESXi från. Utöver två scsi-diskar (som jag helst inte vill boota från) finns det två sata-kanaler. Jag hittade en sån här på Dustin, men den är nog lite för hög för att få plats i ett 1U-chassi. Är det nån som känner till/har testat nåt motsvarande fast mindre?

Rent generellt, hur är tillförlitligheten på såna små flashenheter? Duger de för produktionsmiljö?

Vettetusan om jag skulle sätta en icke-enterprise SSD på en produktionsmaskin...

Den du länkade till var ju dessutom jättelångsam så jag ser inte riktigt poängen?
Satsa på en Intel X25M istället.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-02-19 19:06

Håller med. Den du länkade till var t.o.m. långsammare än en 5400rpm SATA-hårddisk.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-02-19 19:24

Isåfall kan du likagärna boota ESXi från en USB sticka om du inte ska ha lagring på SSD.

Däremot om du kör en datastore på en riktig SSD så kommer du märka skillnad mot för dina SCSI diskar.

Vilken server kör du?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-19 23:36

Hastigheten är inte jätteviktig eftersom jag bara ska boota från den, och en server rebootar man ju inte så ofta. ESXi laddar ju ändå in allt på en ramdisk, så när den väl är igång är hastigheten definitivt underordnad.

Har funderat på USB-sticka, men det känns inte helt stabilt att ha nåt som sticker ut på utsidan i en serverhall som jag inte kontrollerar själv. Det finns visserligen riktigt (fysiskt) små usb-minnen, men det känns ändå snyggare med en intern lösning.

Problemet med en hel 2,5"-disk är att det inte finns nånstans att montera den. Det finns plats under plåten som täcker en av kortplatserna, men då måste jag fixa nåt fulhack för att fästa disken.

Jetwash: Det är en gammal IBM x336.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-02-19 23:46
Ursprungligen av Vassius:

Har funderat på USB-sticka, men det känns inte helt stabilt att ha nåt som sticker ut på utsidan i en serverhall som jag inte kontrollerar själv. Det finns visserligen riktigt (fysiskt) små usb-minnen, men det känns ändå snyggare med en intern lösning.

Om moderkortet har en standard USB-stiftkontakt internt så har Trancend en bra USB-modul att trycka på, den passar i 1U-chassi.

http://www.transcendusa.com/products/ModDetail.asp?ModNo=122&SpNo=-99&LangNo=0

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-20 13:53
Ursprungligen av Mija:

Om moderkortet har en standard USB-stiftkontakt internt så har Trancend en bra USB-modul att trycka på, den passar i 1U-chassi.

Welcome to Transcend Website - USB Flash Module (Vertical)

Det där vore awesome! Tyvärr visade det sig när jag skulle testa med ett usb-minne att den här servern inte kan boota från usb ens. Så nån slags sata-lösning är det enda alternativet. Om det går att hitta sata-enheter i samma storlek som den där usb-pluggen, eller åtminstone mindre än den första jag hittade, vore det perfekt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-02-20 14:03

Finns det ingen uppdaterad firmware som fixar till så du kan boota på USB?

The IBM x336 will not boot to any USB mass storage device.

The server only supports booting from supported USB floppy and USB Key drives.
There are two supported models of each.

list of supported options (and IBM 256MB USB 2.0 Memory Key) for x336 available on page:

x336 (8837) Compatibility
IBM ServerProven Compatibility

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-02-20 16:24

Köp en SATA-förlängningskabel och använd med SATA-modulen du länkade till i första inlägget, då kan du lägga modulen i lådan där plats finns. http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=SATA-05E

Något som inte syns på Dustins bild eller i artikeltexten är att den kräver extra ström. Du får med en liten kabelsnutt med stor 4-pinnars Molex-kontakt, det måste finnas någonstan att koppla in den också. Kablarna i kabelsnutten är ganska klena och går lätt av i den pyttekontakt som går in i SATA-modulen, ta det försiktigt. Jag har provat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-22 13:34

Skulle nog gå för någon form av CF-Adapter till antingen SATA eller IDE, alternativt en Flash Modul. Viktigt med CF är att välja ett kort med wear-leveling, det är inte standard på alla kort (men det är det på SD och andra nyare format).

1
Bevaka tråden