Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stanna eller lämna iOS?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God eftermiddag!

Nu är det så att man har i skrivande stund en iPhone 3GS och iMac. Det känns som att den börjar sjunga på sista versen. Nu är det så man ska till hösten börja plugga. Jag känner att jag har vill plugga ingenjör eller konsult känns som att de är det jag vill. Jag är väldigt intresserad av teknik och prylar.

Inte nog med det så har man fått stort intresse för iPad för den verkar sjukt smidig att lagra pdf:er istället för att ha massa böcker eller tidningar. Och att se filmer och serier för jag älskar att ta det lugnt och se filmer.

Men nu för att komma till saken är ju att jag har börjat bli intresserad av Androidbaserade mobiler. För har hört en del bra saker och sen kanske tillochmed om man ska kanske skaffa platta som har Android istället. Jag vill veta vad ni har för erfarenheter om iPad, Android, iPhone och vad ni tror skulle passa mig?

Min fru har en Android mobil med version 2.2 som hon köpte förra veckan. Jag har lekt runt lite med den och spontant så tycker jag att android fortfarande känns lite på beta stadiet. Det går trögt att ladda ner filer som man köper i deras app store o.s.v. Väntar du till hösten kanske det är en annan femma, men som det är nu så anser inte jag att det är ett alternativ om du redan är van vid iOS och tycker att det fungerar bra. Enda anledningen att köpa Android i dagsläget anser jag vara priset, då det går att få betydligt billigare mobiler med Android... men som med så mycket annat så får man vad man betalar för

Ursprungligen av werecat:

Min fru har en Android mobil med version 2.2 som hon köpte förra veckan. Jag har lekt runt lite med den och spontant så tycker jag att android fortfarande känns lite på beta stadiet. Det går trögt att ladda ner filer som man köper i deras app store o.s.v. Väntar du till hösten kanske det är en annan femma, men som det är nu så anser inte jag att det är ett alternativ om du redan är van vid iOS och tycker att det fungerar bra. Enda anledningen att köpa Android i dagsläget anser jag vara priset, då det går att få betydligt billigare mobiler med Android... men som med så mycket annat så får man vad man betalar för

Vilken är det hon har? Jag har kollat in HTC Desire HD den verkar ha grymma funktioner och osv. Men hur har du för utsikt om utbudet på Android market? Är det lika smidigt att uppdatera apps som med IOS? En grej som talar för är väl man har handlat en del från Appstore så alla de apparna blir helt oanvändbara.

Hon har en Samsung Galaxy, kommer inte ihåg exakt modellnamn. Utbudet är samre, många appar är dyrare än vad dom är i Apples app store, och installation och uppdatering är något bökigare och minde logiskt enligt min mening. Det finns heller ingen kontroll på vad som läggs ut i app store på Android på gott och ont. Det bör tilläggas att jag inte kör iPhone själv dagligen men att när jag försöker göra något i en iPhone så är logiken lätt att följa och det mesta går lätt, jag upplevde inte det samma på den Android mobil jag testade. Men som sagt, Androidmobiler placerar sig i prissegmentet under iPhone och som det ser ut nu så tror inte jag att du kommer att bli helt nöjd med ett byte. Det blir lite som att gå från en Lexus till en Toyota

Ursprungligen av werecat:

Hon har en Samsung Galaxy, kommer inte ihåg exakt modellnamn. Utbudet är samre, många appar är dyrare än vad dom är i Apples app store, och installation och uppdatering är något bökigare och minde logiskt enligt min mening. Det finns heller ingen kontroll på vad som läggs ut i app store på Android på gott och ont. Det bör tilläggas att jag inte kör iPhone själv dagligen men att när jag försöker göra något i en iPhone så är logiken lätt att följa och det mesta går lätt, jag upplevde inte det samma på den Android mobil jag testade. Men som sagt, Androidmobiler placerar sig i prissegmentet under iPhone och som det ser ut nu så tror inte jag att du kommer att bli helt nöjd med ett byte. Det blir lite som att gå från en Lexus till en Toyota

Det är ju det jag inte tycker om med Apple är det är ju så himla hårda med vad som får finnas. Kanske känns som jag kanske uppdaterar eller har kvar iPhone och skaffar mig en ny kompis..iPad 2. Men jag har ju dock beslutångest >.>

Jag köpte en Galazy S som jag hade under leveranstiden av iPhone4 då jag ville se hur Android tar sig. Om man säger så här, jag är glad att leveranstiden inte var så lång. Jag är förmodligen bortskämd med att saker fungerar bra och smidigt, är inte så intresserad av att skruva och muttra för att få dem att fungera.

Ursprungligen av akerstrom:

Jag köpte en Galazy S som jag hade under leveranstiden av iPhone4 då jag ville se hur Android tar sig. Om man säger så här, jag är glad att leveranstiden inte var så lång. Jag är förmodligen bortskämd med att saker fungerar bra och smidigt, är inte så intresserad av att skruva och muttra för att få dem att fungera.

Jag är rädd bland annat om jag kanske ska skaffa nästa iPhone och kanske nästa generations iPad så kommer det vara sjuka långa leveranser.

Du hade lagt tråden under "Köpa Mac..." där den inte alls hör hemma. "Köpa iPhone" hade varit bättre.

Men eftersom det mest handlar om Android-köptips, så blir det ännu bättre under "Mobiltelefoner".

/Mod

Senast redigerat 2011-02-10 21:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-13 13:28

SonyEricsson Xperia Arc ser ju väldigt lockande ut.

den skulle nästa kunna få mig att byta...

Ni tror inte det här är ett fall av "sjukan" som heter "Gräset är (nog) grönare på andra sidan" ?

Skämt åsido.

vad vill man ha då av en lur eller platta?

100% macintegrering och ngt som man gör saker och löser sina problem på och stoppar undan?

Vill man pilla med plattan/luren i sig, man har "pill" som hobby, man gillar installera precis vad som helst. man kan SSH/FTP, shells och likande på sina fem fingrar - kör ngt med Android i då.

Själv har jag gjort den bedömningen att jag har inte tid eller lust pilla med saken i fråga, "Shut up and show the movie" liksom. Jag vill ha en pryl som funkar när den skall och inte mer med det.
Jag har inte behovet av att köra konstiga videoformat via VLC eller andra filmvisare osv, inte tiden att pilla med det och inte heller orken att lära mig en massa saker när det finns enklare sätt.
Då passar väl Apples produkter betydligt bättre in.

Byt. Om inget annat så gör det dig till en smartare, mer omdömesgill användare som förmår använda mer än bara ett märke. I all synnerhet om det är ingenjör du ska bli.

Ursprungligen av GustafMA:

Byt. Om inget annat så gör det dig till en smartare, mer omdömesgill användare som förmår använda mer än bara ett märke. I all synnerhet om det är ingenjör du ska bli.

Inte säkert Android är det bästa iaf...

Kolla här på Carmel corp alla appar för att räkna på värme/ventilation:

EN AndoidApp...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-13 19:03

Nexus S verkar trevlig, enda Androidmobilen man kan köra utan att hamna efter i releaserna.

Jag gillar ju iPhone men ibland lockar Android av nån anledning.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2011-02-18 11:53
Ursprungligen av Okänd användare:

Jag gillar ju iPhone men ibland lockar Android av nån anledning.

Testa ordentligt. Det gjorde jag.

Android för mig efter ett rejält test i några veckor: Ingen känsla för design, ingen känsla för elegans, inga högklassiga naturmaterial. Hårda äckliga sladdar. Hackiga animationer, laggig touchrespons. Halvfärdigt, ologiskt, fult, rörigt, öppet, butiken fylld av skräp. En lätt unken känsla av plastig PC/ful typografi/nerdsvett.

Allt beror ju på vad man gillar och uppskattar.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-18 12:33
Ursprungligen av akesson:

Testa ordentligt. Det gjorde jag.

Android för mig efter ett rejält test i några veckor: Ingen känsla för design, ingen känsla för elegans, inga högklassiga naturmaterial. Hårda äckliga sladdar. Hackiga animationer, laggig touchrespons. Halvfärdigt, ologiskt, fult, rörigt, öppet, butiken fylld av skräp. En lätt unken känsla av plastig PC/ful typografi/nerdsvett.

Allt beror ju på vad man gillar och uppskattar.

Allt beror på vilken Androidtelefon man testar också med tanke på dess fragmentering. Skillnad på en HTC Desire och en ZTE Blade.

Ursprungligen av akesson:

Testa ordentligt. Det gjorde jag.

Android för mig efter ett rejält test i några veckor: Ingen känsla för design, ingen känsla för elegans, inga högklassiga naturmaterial. Hårda äckliga sladdar. Hackiga animationer, laggig touchrespons. Halvfärdigt, ologiskt, fult, rörigt, öppet, butiken fylld av skräp. En lätt unken känsla av plastig PC/ful typografi/nerdsvett.

Allt beror ju på vad man gillar och uppskattar.

Jag har inte direkt tillgång att testa så länge. Visst är iPhones touch underbar men jag tycker inte om att App Store är så låst. Det säger att det finns över 200000 apps men väldigt få är guldkron.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-02-19 18:02
Ursprungligen av Okänd användare:

Jag har inte direkt tillgång att testa så länge. Visst är iPhones touch underbar men jag tycker inte om att App Store är så låst. Det säger att det finns över 200000 apps men väldigt få är guldkron.

Det finns många apps, det finns mycket skit men det finns också många guldkorn som oftast inte kostar många kronor. Jag skulle själv vilja prova Android ett tag bara för att ha gjort det. Än så länge har jag endast provat det på vänners mobiler och det är inget som övertygat mig än, iOS känns mer användbar/användarvänlig.

Ursprungligen av Okänd användare:

Jag har inte direkt tillgång att testa så länge. Visst är iPhones touch underbar men jag tycker inte om att App Store är så låst. Det säger att det finns över 200000 apps men väldigt få är guldkron.

Frågan är ju om det finns fler "guldkorn" i Android Store.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-02-19 17:37

Vad menar du med att App Store är låst?

Ursprungligen av Goflorp:

Frågan är ju om det finns fler "guldkorn" i Android Store.

Ursprungligen av joakimo:

Det finns många apps, det finns mycket skit men det finns också många guldkorn som oftast inte kostar många kronor. Jag skulle själv vilja prova Android ett tag bara för att ha gjort det. Än så länge har jag endast provat det på vänners mobiler och det är inget som övertygat mig än, iOS känns mer användbar/användarvänlig.

Ursprungligen av onnyt:

Vad menar du med att App Store är låst?

Att Apple är ju rätt hård vad som får komma in eller inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-22 21:42
Ursprungligen av Okänd användare:

Att Apple är ju rätt hård vad som får komma in eller inte.

Men det är ju LÖJLIGT MYCKET mer positivt för användaren än motsatsen. Se på Android Market...skräckexempel.

Ursprungligen av zinned:

Men det är ju LÖJLIGT MYCKET mer positivt för användaren än motsatsen.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Vilket får anses vara en oerhört stor fördel för oss som konsumenter.

Så resonerar säkert också folk i Kina, Nordkorea och Iran, det är bättre att staten bestämmer vad de får se på internet och TV än att folk skall behöva tänka själva och kritiskt granska nyheter och information.

Jag ser små likheter med Apple och deras sätt att bestämma vad du får ha i din iPhone, iPad o.s.v.

Nä, jag anser att all form av överförmynderi och censur av denna typen är av ondo i slutändan när man hårddrar vad resultatet blir i långa loppet.

Ursprungligen av werecat:

Så resonerar säkert också folk i Kina, Nordkorea och Iran, det är bättre att staten bestämmer vad de får se på internet och TV än att folk skall behöva tänka själva och kritiskt granska nyheter och information.
Jag ser små likheter med Apple och deras sätt att bestämma vad du får ha i din iPhone, iPad o.s.v.
Nä, jag anser att all form av överförmynderi och censur av denna typen är av ondo i slutändan när man hårddrar vad resultatet blir i långa loppet.

Att du jämför Apples affärsmetoder och begränsningar i iOS och App Store med Kina, Nordkoreas och Irans förtryck av medborgerliga rättigheter än ingenting annat än att enormt stort hån gentemot de om lever i ländernas förtryck. En sådan diskussion tänker jag inte delta i.

För övrigt så är du fri att använda dig av Apples produkter. Tycker du inte om att Apple vill ha koll på vad som körs på deras enheter så kanske du ska vända dig till en annan plattform än iOS. Svårare än så är det inte.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Att du jämför Apples affärsmetoder och begränsningar i iOS och App Store med Kina, Nordkoreas och Irans förtryck av medborgerliga rättigheter än ingenting annat än att enormt stort hån gentemot de om lever i ländernas förtryck. En sådan diskussion tänker jag inte delta i.

För övrigt så är du fri att använda dig av Apples produkter. Tycker du inte om att Apple vill ha koll på vad som körs på deras enheter så kanske du ska vända dig till en annan plattform än iOS. Svårare än så är det inte.

Absolut, men om du på allvar tror att jag inte skrev den jämförelsen med glimten i ögat så läste du nog fel.
Jag läser ofta inlägg om hur stora fördelar det är med att Apple bestämmer vad som får finnas i deras AppStore och jag ville bara belysa att dom inte gör det av välmening för oss användare. Anledningen är 100% ekonomisk och tror man något annat är man ganska naiv.

Ursprungligen av werecat:

Absolut, men om du på allvar tror att jag inte skrev den jämförelsen med glimten i ögat så läste du nog fel.
Jag läser ofta inlägg om hur stora fördelar det är med att Apple bestämmer vad som får finnas i deras AppStore och jag ville bara belysa att dom inte gör det av välmening för oss användare. Anledningen är 100% ekonomisk och tror man något annat är man ganska naiv.

Glimten i ögat eller ej tycker jag liknelsen är klockren!

Ursprungligen av werecat:

Absolut, men om du på allvar tror att jag inte skrev den jämförelsen med glimten i ögat så läste du nog fel.
Jag läser ofta inlägg om hur stora fördelar det är med att Apple bestämmer vad som får finnas i deras AppStore och jag ville bara belysa att dom inte gör det av välmening för oss användare. Anledningen är 100% ekonomisk och tror man något annat är man ganska naiv.

Min personliga erfarenhet har lärt mig att utgå ifrån att folk i forum är seriösa. Sedan slår det tillbaka i en del fall.

Ursprungligen av Okänd användare:

Jag har inte direkt tillgång att testa så länge. Visst är iPhones touch underbar men jag tycker inte om att App Store är så låst. Det säger att det finns över 200000 apps men väldigt få är guldkron.

Ursprungligen av Okänd användare:

Att Apple är ju rätt hård vad som får komma in eller inte.

Vilket får anses vara en oerhört stor fördel för oss som konsumenter. Googles Android Market är ju en total mardröm när det kommer till applikationer som publiceras i den. Dels kan man inte alltid lita på applikationerna där, och dels så är den onödigt omständig.

Android blir säkert ett bra system i framtiden - lika så Market. Där är man dock inte i dagsläget när man jämför med iOS.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-23 16:46

Om man vill ha en mobil som man vill ha i 1-2 år och inte förväntar sig att få nya firmware så är det bara att köpa en Android eller WP7 lur. Det finns ingen tillverkare förutom Apple som lovar att uppgradera till nyaste firmware när den nya firmware finns. Om det är LG, Motorola, HTC eller Samsung. Alla hänger minst en version efter och det finns ingen tidsplan när senaste version kommer. Och när det gäller WP7 så är det ännu värre. Bara för några dagar släpptes en liten uppdatering till WP7 som brickar vissa Samsung WP7 telefoner. Samt det är upp till operatörerna om de kommer att släppa en ny firmware eller inte.

Apple har vissa begränsningar men ett gör dom rätt och det är att uppgradera firmware utan att ta hänsyn till operatörerna. Operatörerna har fortfarande möjligheten att inte stödja vissa funktioner, t ex tethering genom operatör filen. Jag tror för det mesta så kollar Apple vad som är bäst för Apple och deras kunder. Och det irriterar många som vill ta del utav kakan.

//Rob

  • Medlem
  • Österåker
  • 2011-02-24 21:03

Jag har testat iPhone, Android (HTC), Windows Phone 7 (LG) och BlackBerry Torch under längre perioder. Jag föredrar iPhone om jag själv får välja. Det som gör att jag gillar iPhone är framför allt: bra kvalitet på hårdvara, i iOS så fungerar det mesta på samma sätt (jag upplevde att i Android kunde programmen fungera ganska olika), stabilt och är snyggt. Tyvärr får jag för tillfället inte använda iOS enheter för att synka mailen på jobbet ...

Android tyckte jag var buggigt och många gånget ologiskt (vilken kan ha att göra med att HTC lägger på Sense ovanpå Android). Kändes som en kopia av iOS men nådde inte riktigt fram.

BlackBerry var stora överaskningen och är inte så dumt faktiskt. Störde mig mest på lågupplöst skärm och dålig browser. Det som var riktigt bra var inte helt oväntat mail-klienten. De har en del att göra men de verkar röra sig i rätt riktning.

Windows Phone 7 gillar jag också men det är fortfarande buggigt och många program slutar fungera. Dock tyckte jag att själva OS:et var trevligt att jobba i. Zune, som bland annat är programmet man använder för att synka med, är dock riktigt dåligt. Det som jag tyckte var bra var att MS inte försökte kopiera iOS (vilket troligen inte hade lyckats) utan försöker skapa något som är relativt unikt. LG hårdvara'n är dock ingen höjdare ...

1
Bevaka tråden