Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från iPhone till MacBook pga Xcode

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-02-17 00:00

Introducerad i macvärlden tack vare iPhone.

Ville prova att utveckla iPhone-applikationer, så jag blev tvungen att köpa en Mac.
Det blev en Macbook 13", som enligt min mening är en riktigt sunkig maskin.
Fick nästan avsmak för Mac tills jag råkade titta på lanseringen av nya MBA 11" och
bestämde mig för en omedelbar uppgradering och att ge Apple-maskinerna en andra chans.

iPhone utvecklingen ligger dock lite på is pga ett större embedded-projekt där vi bland annat
använder oss av XCode med ARM-toolchain (macports).

Är bekant med Unix-miljö sedan tidigare så OSX låg ganska nära till hands när det var dags för switch.

Ursprungligen av dahlman:

Introducerad i macvärlden tack vare iPhone.

Ville prova att utveckla iPhone-applikationer, så jag blev tvungen att köpa en Mac.
Det blev en Macbook 13", som enligt min mening är en riktigt sunkig maskin.
Fick nästan avsmak för Mac tills jag råkade titta på lanseringen av nya MBA 11" och
bestämde mig för en omedelbar uppgradering och att ge Apple-maskinerna en andra chans.

iPhone utvecklingen ligger dock lite på is pga ett större embedded-projekt där vi bland annat
använder oss av XCode med ARM-toolchain (macports).

Är bekant med Unix-miljö sedan tidigare så OSX låg ganska nära till hands när det var dags för switch.

Välkommen till 99mac, Dahlman!

Hur kommer det sig att du tycker att Macbook 13" är en sunkig maskin? Jag har kört den i ett halvår nu, och den klarar ju av det mesta så länge det inte kommer till resurskrävande behov som t.ex. att köra massor av tunga program samtidigt.

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-02-17 18:03

Jag tycker att den är plastig och saknar Mac's viktigaste killer-feature .... Touch paden
Vore försvarbart om den kostade 5000:- ny, men en dator för 10k måste ha lite premiumkänsla.

Ursprungligen av dahlman:

Jag tycker att den är plastig och saknar Mac's viktigaste killer-feature .... Touch paden
Vore försvarbart om den kostade 5000:- ny, men en dator för 10k måste ha lite premiumkänsla.

Err, vadå? Trackpad på Macbook fungerar exakt likadant som den gör på Macbook Pro. Den har unibody-design på "plasten" som knappt någon PC-leverantör har lyckats med på konkurrerande produkter (om ens någon annan leverantör). Det stora som skiljer den från Macbook Pro är att den inte har kortläsare, inget upplyst tangentbord, den är inte gjord i aluminium och har något mindre minne, processor och hårddisk. Vilket i sig är ganska självklart eftersom att den som sagt är billigare än Pro-modellerna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-18 10:58
Ursprungligen av dahlman:

Introducerad i macvärlden tack vare iPhone.

Ville prova att utveckla iPhone-applikationer, så jag blev tvungen att köpa en Mac.
Det blev en Macbook 13", som enligt min mening är en riktigt sunkig maskin.
Fick nästan avsmak för Mac tills jag råkade titta på lanseringen av nya MBA 11" och
bestämde mig för en omedelbar uppgradering och att ge Apple-maskinerna en andra chans.

iPhone utvecklingen ligger dock lite på is pga ett större embedded-projekt där vi bland annat
använder oss av XCode med ARM-toolchain (macports).

Är bekant med Unix-miljö sedan tidigare så OSX låg ganska nära till hands när det var dags för switch.

Tjena Dahlman
Det var väl några år sedan du köpte din MacBook så det är väl inte den senaste modellen. Har du uppdaterat till det senaste Mac OSX?

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-02-18 19:13

Hallo Kent
Det är delvis ditt fel att man kör Mac

Jo det stämmer, det var en 2008 årsmodell.
De kanske bättrat på dem sedan dess....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-18 22:57
Ursprungligen av dahlman:

Hallo Kent
Det är delvis ditt fel att man kör Mac

Jo det stämmer, det var en 2008 årsmodell.
De kanske bättrat på dem sedan dess....

Jaha, är man så lättpåverkad får man väl stå sitt kast :>
jo, de har blivit bättre, mindre skillnad mellan MacBock och MacBockPro numera.
Så du har en Air Kommer och tittar...
Men fortfarande, vad var sunkit med den andra? Har du uppdaterat till senaste OS?
Välkommen till 99.mac!

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-02-19 08:55

Körde snöleoparden på den..
Vill inte trampa någon på tårna angående macbooks, men det är kvalitetskänslan som saknades.
Var lite som att åka IBM A21.....plastigt och eländigt MEN det är ju tur att folk har olika preferenser...

(risk för flamewar nu? )

Har åkt på hela Apple-arsenalen.. Datorn, telefon och padda med 3G.
Är väl för lättpåverkad av all reklam helt enkelt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-19 10:06

Du saknar väl en AR.Drone?

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-02-19 19:39

Inte ens du har väl en sådan?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-20 17:11
Ursprungligen av dahlman:

Inte ens du har väl en sådan?

Jorå... men nu är vi väldigt OT.

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-02-20 18:29

Du får komma förbi på en kopp vid firman någon dag så vi kan ha en leksaksgenomgång.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-23 12:15

Kul att du till slut hittat en maskin som du trivs med (eller kanske skall säga tre? )
Välkommen till 99mac, hoppas du skall trivas och dela med dig av både frågor och kunskap!

Mvh Kainen
-Admin

1
Bevaka tråden