Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visma Avendo eEkonomi

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er,

Ett nytt bokföringssystem för Mac & PC:

Visma Spcs - Avendo eEkonomi

Senast redigerat 2010-02-22 12:55
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-22 12:10

Bör kanske tillägga att det är internetbaserat.

Och att det kostar tretusen kr om året.

Jo - var lite snabb där Men visst Internetbaserat och 249 kr/månad. Är det dyrt? Har ingen koll på vad det kostar annars. Fortnox kostar 89 för bokföring samt 89 för fakturering. Vet inte exakt vad som ingår i eEkonomi men jag veta att bokföring och fakturering ingår. Sen en ny grej är att man är ihopkopplad med banken (om man har Handelsbanken)

https://www.fortnox.se/bestall.php

Senast redigerat 2010-02-22 13:13
Ursprungligen av el gringo:

Jo - var lite snabb där Men visst Internetbaserat och 249 kr/månad. Är det dyrt? Har ingen koll på vad det kostar annars. Fortnox kostar 89 för bokföring samt 89 för fakturering. Vet inte exakt vad som ingår i eEkonomi men jag veta att bokföring och fakturering ingår. Sen en ny grej är att man är ihopkopplad med banken (om man har Handelsbanken - mac-ägarens drömbank

https://www.fortnox.se/bestall.php

Jag vet inte heller om tretusen om året är billigt eller dyrt... Men Visma Avendo Bokföring kostar 1590,-, ingen månadskostnad. Sen om det är enorm skillnad mellan båda dessa vet jag ej, förutom att eEkonomi är det enda som kan användas på en Mac utan Boot Camp eller virtualisering.

Vet du inte vad som ingår i eEkonomi trots att du varit med om att ta fram det?

EDIT: Oj, nu var din originalpost ganska kraftigt redigerad...

Senast redigerat 2010-02-22 12:59

Det var lite väl mkt tyngd på "mig" och "feedback" på app'en. Det finns officiella kanaler för det. Sen visade det sig att det körde reklam på forumet redan.

Ursprungligen av Capeman:

EDIT: Oj, nu var din originalpost ganska kraftigt redigerad...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-24 12:39

Jag väljer mellan det här och "Visma Enskild Firma". Visma EF kostar 890 spänn om året och Avendo mer än tre gånger så mycket. Vad får jag för dessa 2100 mer om året?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-22 13:12

Som referens till priset kostar Swedbanks e-bokföring från 250kr/mån så priset verkar väll ligga på en rimlig nivå. Dom har också någon lknande koppling till Internet banken.

Om man nu inte vill använda Handelsbanken som inte är allas drömbank...

Jobbade mest med tidig grafisk design. Skall inte alls ta åt mig äran och uttala mig om detaljerad funktionalitet.

Fördel med online är ju att man slipper "IT-support" - med allt vad det innebär. Back-up likaså. Men - det är väl vad man har för behov som styr vad man väljer.

Hej Hallon,

Jag hade nog ringt Visma Spcs om specifika detaljer. Men - inget klydd med installation, uppdateringar samt back-up och en smidig koppling till bank? Och - du kan köra den på Mac utan virtualisering.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-24 15:43

Mailade till dom och fick följande svar:

"Den stora skillnaden är Visma Avendo e-Ekonomi är ett webbaserat program och går alltså att använda både på PC och Mac-datorer, medan Visma Enskild Firma har du installerat på din egen PC.

I Visma Enskild Firma bokför man enligt kontantmetoden, i Visma Avendo e-Ekonomi bokför man enligt faktureringsmetoden.

Visma Avendo e-Ekonomi finns en kontoplan men det kräver mindre bokföringskunskaper då mycket av bokföringen sker automatiskt i bakgrunden.

Visma Avendo e-Ekonomi hanterar både bolagsformen och enskild firma och aktiebolag, Visma Enskild Firma hanterar endast enskilda firmor."

Jag vet dock fortfarande inte riktigt vilket jag tycker är mest prisvärt..

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2010-02-24 16:03

Visma Avendo dras med ganska stora problem som det verkar vara svårt att lösa. Har ett företag som jag supportar lite, som har tröttnat på att det är så mycket strul med nätverksversionen.
Har man mac ska man skaffa iOrdning. Punkt

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-24 16:11
Ursprungligen av tobbehj:

Visma Avendo dras med ganska stora problem som det verkar vara svårt att lösa. Har ett företag som jag supportar lite, som har tröttnat på att det är så mycket strul med nätverksversionen.
Har man mac ska man skaffa iOrdning. Punkt

Vad är det för typ av problem då? Allmänt struligt eller saknar du något speciellt i programmet?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2010-02-24 16:41

Nätverksversionen tappar kontakt med servern titt som tätt, verkar vara ett känt problem på Visma. Jag använder inte programmet, har bara försökt att få programmet att fungera utan strul, men nu så byter företaget ut Avendo.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-24 17:25

@ Hallon
@ Tobbehj

Avendo eEkonomi är en helt ny produkt som bara har Avendo gemensamt som samlingsnamn. Avendo eEkonomi är utvecklat med helt ny teknik och är helt internetbaserat vilket gamla Avendo inte är.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-09 10:13

Fast det strular rejält med kopplingen till banken. Ringer man till Handelsbanken så vet dom knappt vad man pratar om. Har inte gått ut någon information internt om denna koppling mellan Visma och banken. Struligt värre just nu. När väl det fungerar så verkar det vara ett riktigt bra system för ett litet AB! 250kr/mån är ingenting när man får sån hjälp att hålla stenkoll på allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-17 14:47

Jag tyckte idén med att synka sitt bankkonto var fenomenal, men efter att ha kontaktat deras support och fått reda på att det bara var Handelsbanken som fungerade så hamnade det i papperskorgen direkt.

Tycker priset är helt OK.

  • Medlem
  • City
  • 2010-07-17 22:01

En annan liknande lösning som funnits ett tag redan Bokföringsprogram, bokföring - SpeedLedger e-bokföring | SpeedLedger
(Har även koppling till flera banker)
Har själv bara kört ett enklare företag när dom var nya men det fungerade bra den korta tiden det användes.

Hjälp att hitta rätt ;)

Behöver ni hjälp att hitta rätt prova denna tjänst för bokföringsprogram annars finns det denna för faktureringsprogram om det kan vara till någon hjälp!

Speedledger? Testade deras demo - fick uppstötningar av deras layout och användarvänlighet! Crappy känsla - sen kanske det är bra i övrigt. Man jag kunde inte sitta kvar framföra datorn, så jag testade istället Avendo eEkonomi - gratis fram till nyår. Riktigt trevlig layout och tillräckligt kompetent för mig.

Sen får jag pröva några andra program senare, och bestämma mig om jag ska hålla kvar vid Avendo eEkonomi när det börjar kosta (fr 1 jan).

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-02-16 19:38

Är det någon som testat Visma eEkonomi och fått någon känsla för hur det fungerar? Vet inte om priset ändrat sig, men numera kostar det 297:-/mån vilket innebär en årskostnad på 1200 kr vilket är bra mycket bättre.

Kollar lite på iOrdning. Men min mor som bokfört med SPCS (Visma) i alla år tycker att det har lite brister. Men det kanske mer är en fråga om att tänka om arbetsflödet. Hon tycker att arbetsflödet i iOrdning är lite långsamt då man inte kan registrera flera fakturor samtidigt i olika konton (eller något sådant, är själv helt nollad när det gäller bokföring).

Vilka är andra program använder ni som är kompatibla med OS X?

Vi kommer inte att använda faktureringsdelen då vi lejer ut faktureringen och inbetalningskort till prenumeranter går via vårt prenumerationsregister.

Ursprungligen av andas:

Vilka är andra program använder ni som är kompatibla med OS X?

StepOne Bokföring 5 och StepOne Ekonomi 5 (med fakturering) är rena Mac OS X-program, nyligen släppta i ny version. De har ett upplägg som din mor kanske känner sig mer hemma i.

www.montania.se/bokforing/
www.montania.se/ekonomi/

Disclaimer: Jag jobbar på Montania.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-02-17 09:21

Jag har kört Visma eEkonomi i min fotofirma i ett år snart. Det hade lite barnsjukdomar först, men nu fungerar det snabbt och bra. Jag har kopplingen till Handelsbanken och det är fantastisk smidigt när alla fakturor stäms av automatiskt i bakgrunden varje natt. Antar att du menar 297 kr per kvartal, för det är det jag betalar.

Jag är usel på bokföring och har ringt Vismas support flera gånger och har alltid fått snabba svar.

Har du mer ingående frågor hur jag upplever olika delar av programmet, så fråga gärna.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2011-02-19 12:00

Jag jobbar på Visma Spcs och vill bara bekräfta att Mr S har rätt angående priset för Visma Avendo eEkonomi. Det kostar 99:-/mån som faktureras kvartalsvis med 297:-
Roligt att höra Mr S beröm av supporten. Jag ska förmedla det vidare till dem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-19 12:13
Ursprungligen av jchris:

Jag jobbar på Visma Spcs och vill bara bekräfta att Mr S har rätt angående priset för Visma Avendo eEkonomi. Det kostar 99:-/mån som faktureras kvartalsvis med 297:-
Roligt att höra Mr S beröm av supporten. Jag ska förmedla det vidare till dem.

Ni har ingen enklare gratisvariant för ideella föreningar? Behöver bara ca 5 konton.

1
Bevaka tråden