Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail kommer inte fram

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-17 10:51

Hej hej
Jag måste ha något fel på mina inställningar hemma, då många av de mail jag skickar inte kommer fram. Det konstiga är att detta bara sker ibland, dvs jag kan ibland maila från adress A till adress B och nästa stund så fungerar det inte. Och vissa mailadresser buggar mer än andra..

Har en AirPort, samt ComHem med deras modem och Surftown som hanterar mina mailkonton och domäner, jag kör imap.

MEN VART ska man börja rota i detta...

MVH
Fredrik

Om det fungerar ibland, så lär det ju inte vara något fel på inställningarna i datorn.

Kan du se någon röd tråd - kanske att det är mail med bilagor som inte kommer fram, eller något liknande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-17 11:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om det fungerar ibland, så lär det ju inte vara något fel på inställningarna i datorn.

Kan du se någon röd tråd - kanske att det är mail med bilagor som inte kommer fram, eller något liknande?

Nej det är just den röda tråden som saknas, dock så känns det när man skickar att de som inte kommer fram kräver längre tid att skickas, dvs att man ser den blå staususbaren lite längre tid, men det är inget som jag kan säga helt 100 utan bara en känsla...

Skumt är det iaf.

Svärmor hade problem med comhem igår också! Så kanske var fel på comhem servrarna? Försökte maila till @yahoo & @gmail

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-17 17:33

För mig så funkar det fortfarande inte, går bra när jag kör via webmail..

Så det är ComHem man ska kolla med först och främst?

Ursprungligen av Fredric:

För mig så funkar det fortfarande inte, går bra när jag kör via webmail..

Så det är ComHem man ska kolla med först och främst?

Hon körde på PC, outlook. Så ja, det är nog ComHem som är felet!

Nu blir jag lite förbryllad över vad som inte funkar för dig. Använder du Apple Mail så kolla i Anslutningsgranskare för att se om du har kontakt med mailservrarna osv.

har samma problem, skulle just skicka till yahoo mail men får bara ett mail tillbaka att det misslyckades! Kör med mailen i OSX med mitt gmail konto..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-18 17:59
Ursprungligen av Fredric:

...många av de mail jag skickar inte kommer fram...

Hur vet du att det inte kommer fram? Har du pratat med mottagaren, eller får du ett felmeddelande eller får du ett mail i retur? Är det de två senare står nog skälet i meddelandet/mailet.

Senast redigerat 2011-02-18 22:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-23 00:31

Jag har mailat till mig själv med kommer inte fram ibland och samma sak gäller till mina kollegor, alla kommer inte fram..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-23 23:54
Ursprungligen av Fredric:

Jag har mailat till mig själv med kommer inte fram ibland och samma sak gäller till mina kollegor, alla kommer inte fram..

Försvinner mailen bara, eller får du något felmeddelande eller ett mail i retur?

Jag lyckas maila till hotmail konton men inte till några Yahoo konton.. Får ett automatiskt mail tillbaka att det inte kunde skickas..

This is an automatically generated Delivery Status Notification.

Delivery to the following recipients failed.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-19 10:07
Ursprungligen av Engalunda:

Jag lyckas maila till hotmail konton men inte till några Yahoo konton.. Får ett automatiskt mail tillbaka att det inte kunde skickas..

This is an automatically generated Delivery Status Notification.

Delivery to the following recipients failed.

Står det verkligen inget mer än de två raderna? Det brukar finnas en tresiffrig felkod med text bakom....

hej!
jag har e-post konto på comhem och jag har lagg i min iphone mitt comhem e-post konto så att jag kan läsa mina mail på min mobiltelefon.
Det fungerar att mailen kommer i min mobil men däremot kommer de inte längre i min outlook på datorn. De kommer väldigt sällan.
Vad ska jag göra?
tack för hjälpen, Marie

Ursprungligen av marie-claire:

hej!
jag har e-post konto på comhem och jag har lagg i min iphone mitt comhem e-post konto så att jag kan läsa mina mail på min mobiltelefon.
Det fungerar att mailen kommer i min mobil men däremot kommer de inte längre i min outlook på datorn. De kommer väldigt sällan.
Vad ska jag göra?
tack för hjälpen, Marie

Är det POP eller IMAP? Om du kör POP kan det vara så att mailen raderas när de laddas ner på ena eller andra stället. Vet inte om man kan ställa in på iPhone om den ska spara mailet på servern eller inte. Är det IMAP så ska det fungera, däremot syns inte mail som du läst på din iPhone inte som oläst i Outlook sedan.

hej!
Tack för att du hjälper mig.
På min iphone står det imap-konto överst på kontoinställningarna.
På min outlook så står det POP.
Hur ändrar jag i min outlook så att det står I-map också?
mvh/Marie

Technical details of permanent failure:
Google tried to deliver your message, but it was rejected by the recipient domain. We recommend contacting the other email provider for further information about the cause of this error. The error that the other server returned was: 554 554 delivery error: dd This user doesn't have a yahoo.com account (adress yahoo) [-5] - mta160.mail.ac4.yahoo.com (state 18).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-19 10:56

554 This user doesn't have a yahoo.com account. Där är ju felet.
Felstavad emailadress?
Eftersom det är Google som säger att Yahoo ger felmeddelandet så ligger det inte i ditt mailprograms inställningar. Det har ju gått iväg till Google. Däremot tycker Yahoo att det är fel mottagaradress.

Okej! Va bra då.. började bli orolig..

Handlade om en annons jag hade lagt ut på blocket, fick svar från en kille, då antar jag att han har fyllt i sin adress fel då helt enkelt!
För formuläret man fyller i från blocket skickas ju inte i första hand från ens egna adress!
Tack!

  • Medlem
  • 2011-02-24 00:55

Har hänt mig på sistone också. Kör också Mail och AirPort Extreme, fast mot bredbandsbolaget. Också IMAP. Inget skumt som hänt i någon uppdatering på senare tid?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 18:43

Mailen bara försvinner, dom ligger i skickat korgen men dom kommer aldrig fram.

  • Medlem
  • 2011-02-25 20:10
Ursprungligen av Fredric:

Mailen bara försvinner, dom ligger i skickat korgen men dom kommer aldrig fram.

Har varit samma för mig, och oftast går de fram som de skall, men någon gång har det fallerat (om det inte är så att mottagaren ljuger ). Har föresten en .eu-domän om det nu skulle påverka.

Jag har ett liknande problem, men jag gissar att det ligger hos mottagaren. Alla mail som jag skickar till en viss domän, oavsett mottagare inom den domänen, försvinner spårlöst. Oavsett om jag använder min firma-epost i Outlook eller gmail via Outlook. När jag använder webbmail kommer det fram. Detta gäller enbart denna specifika domän. Alla andra mail jag skickar kommer fram, eller studsar med felmeddelande när något är fel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-09 11:28

hej!
Tack för informationen om lathunden för outlook. Jag försöker "hanka mig" fram i outlook för att ändra där......
Eftersom jag har redan en e-postadress för outlook så har jag gått direkt på kontoinställningar och det står på kontotyp: POP3 och en pil bredvid men det går inte att klicka där för att välja I-map. Det är låst.
Under står det på inkommande/respektiv utg. post: mailin.comhem.se /resp. mailout.comhem.se. Ska jag ändra där?
mvh/Marie

Du bör ställa in både din iPhone och i Outlook att köra IMAP.

I Outlook måste du ta bort POP-kontot och lägga in ett nytt IMAP-konto.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-09 13:16

Jag tror att ett avgörande problem är att ComHem inte kör IMAP utan bara POP, i varje fall var det så när jag hjälpte en bekant för några månader sedan. Men det kanske finns en ComHem-kund här som vet bättre.

Ursprungligen av jahve:

Jag tror att ett avgörande problem är att ComHem inte kör IMAP utan bara POP, i varje fall var det så när jag hjälpte en bekant för några månader sedan. Men det kanske finns en ComHem-kund här som vet bättre.

Uselt!

Du verkar ha rätt tyvärr. Finns ingen info om IMAP på deras sida.
Den ser iofs ut att vara uppdaterad 2001 eller nåt sånt om man kollar in guiderna.

edit:
@marie-claire
Du får ställa in i både telefonen och i Outlook att den ska lämna meddelandena på servern så ska det funka fint.

  • Medlem
  • 2011-11-09 15:30

Kanske dags för en ny catch phrase för Comhem?

–Comhem, vi ser till att dina mail kommer bort!?

hej!
Då ska jag väl inte göra något? Det verkar i alla fall att mejlen kommer i min dator när jag stänger av min telefon. Samtidigt töms min telefon mailbox så alla melj försvinner från telefonen.
Tack alla ni som svarat och försöker hjälpa med med detta.
mvh/marie

Bevaka tråden