Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visa bandbredd per applikation - hur?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett lite irriterande "problem" på min annars så underbara iMac. Jag kör iStat Menus och ser hela tiden hur mycket som skickas / tas emot på min dator. Ibland när jag inte gör något speciellt (surfar inte, har inte just startat något program osv) så går nätverks-meetern i botten och hårddisken börjar rassla.. Och jag kan inte för mitt liv komma på vad det är.

Det är inte Time Machine, det är jag säker på. Jag har testat avsluta de program jag har uppe ett och ett, men inte hittat något som direkt avbryter överföringen. Det ligger alltså på ca 5Mb+/s i trafik till min dator, så jag gissar att det är något som sker över lokala nätverket. Överföringen slutar efter någon minut, och hittills har jag inte sett något program som sticker ut i CPU-usage eller packets sent/recieved.

Det jag behöver är alltså något slags program där man i realtid kan se vilka processer som använder nätet, och med vilken hastighet de skickar/tar emot data. Finns det något bra program, gärna gratis? Alla tips mottages tacksamt!

Jag är inte direkt rädd att något är fel eller att jag blivit hackad osv osv, jag är bara väldigt nyfiken på vad det är

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-02-18 00:14

+1 på den frågan!

Tack för tipsen, men jag har redan hittat dessa sen tidigare men de verkar inte riktigt som det jag är ute efter. Iftop måste dessutom kompileras från source med en massa dependencies (inte min grej) samt att Meter kostar pengar. Dessutom verkar meeter ge samma info som du får från Activity Monitor - dvs packets sent/recieved. Det är inte det jag vill veta.

Om en applikation stått igång i en månad på min dator (vilket inte alls är ovanligt) så kan den ha många mb / gb skickad eller mottagen data. Om en sådan app "löper amok" är det lite knepigt att se att packets recieved ökat från 536425643 till 536429457 :). Jag hade hellre velat ha något som visar det överskådligt i stil med: "Firefox: 9.7kb/s VMWare: 108kb/s Photoshop: 0kb/s" osv (behöver ju inte vara per applikation men iaf per process så att det går att härleda till en app eller systemprocess). Även någon form av graf där man ser t ex senaste minutens användning hade varit väldigt praktiskt.

Kanske är ovanstående program det bästa som går att uppbringa, men jag hade hoppats på nåt bättre.. fler förslag?

Little Snitch gör det Du vill (och mer därtill). Det är i grunden en avancerad brandväggskonfigurerare, men kan också visa detaljer om vilka processer det är som kommunicerar. Kostar 30 €, så direkt billigt är det inte, men det är bra!

Ok, tack, ska ta hem och testa demoversionen :). Om någon annan har förslag på andra program som också gör samma sak är det fritt fram att tipsa! Behöver egentligen inte övriga funktioner i Little Snitch, även om det verkar som ett bra program.

1
Bevaka tråden