Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Express, DHCP & Upunet

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-16 23:51

Jag har precis köpt en Airport. Kopplar in den och får den bara att fungera i "bryggläge". Jag vill köra den i läget där den "delar ut en allmän adress".

Jag får dock inte detta att fungera hur mycket jag än pillar. Jag har jämfört mina inställningar med andra som har fått det att fungera och ser ingen skillnad.

Vad jag däremot har upptäckt är att när jag kör airporten i läget "dela en allmän adress" funkar det i någon sekund när jag klickar på "Förnya med DHCP" under TCP/IP. Jag kan förnya min DHCP hur många gånger som helst och samma sak händer hela tiden. Airporten lyser däremot grönt hela tiden.

Varje gång jag klickar på förnya DHCP tilldelas jag samma IP-adress.

Snälla hjälp mig!

Kan det vara din ISP som har fördröjningar när man kopplar in ny utrustning? Det är ju inte direkt ovanligt, men gäller i.o.f.s. oftast bara för fast IP, och jag antar att du kör DHCP mot din ISP?

Vad menar du med att det fungerar i någon sekund när du förnyat DHCP? Pingar du någon server på nätet samtidigt som du i din dator förnyar DHCP och då får du kontakt i någon sekund? Var i kedjan ISP - APE - dator fungerar det inte? Kan du pinga APE när det "inte fungerar"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-17 22:16

Jag har inte så bra koll på det här med nätverk. Jag får nog läsa på lite om att pinga och sedan återkomma med lite testresultat.

Vad jag menar med att det fungerar när jag klickar på förnya med dhcp är helt enkelt att jag efter att klickat på den knappen i airportverktyget i stort sett hinner ladda in Google och göra en sökning sedan har jag inte längre något internet. Kan det bero på att några adresser i min router krockar?

1
Bevaka tråden