Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För företag - Dropbox eller Sugarsync eller box.net

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-07 23:21

Jag är som några vet delaktig i en designbyrå i Sthlm, som arbetar i en ren Macmiljö, jag/vi börjar nu snegla på andra lösningar än XServe som backas mot en onlinebackuptjänst som använder retrospekt.

Min fundering står mellan dropbox (for teams), box.net eller sugarsync.

På ytan verkar allt enkelt och "bueno" svaren jag söker är kanske andra, dvs inte deras säljargument, utan andra svar - som man bara kan få på ett eminient forum som detta alternativt genom att läsa ett antaal dagar för att få det att fungera.

Jag har kollat en del på dropbox, och deras nya funktioner genom "for teams"

Är det någon på forumet som har erfarenheter eller tankar som man kan dela med sig av??

Jag behöver/kommer att behöva typ 10 konton, 500gb (ca) samt möjligheten att lägga allt även på en Xserve, så att man kan arbeta lokalt med vissa saker.
Samt att använda vissa mappar på dropbox som ftp.

Sen kanske någon av de andra är stråt vassare…

elaborate, plz

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-02-08 08:58

Titta även på wuala.

Några skillnader mellan Wuala och Dropbox:

Wuala:
$129/år 100gb (många nivåval)
Europeiskt
Beta
Möjlighet att gå med i grupper och dela filer med dessa.
Många valmöjligheter
Kryptering sker på egna datorn
Om delar ut utrymmer så fås mer utrymme hos Wuala
Aktivt forum

Dropbox:
$199/år 100gb (50 o 100 gb)
Amerikanskt
Få valmöjligheter
Visa tydligt vilka filer som ligger i Dropbox

Senast redigerat 2011-02-11 10:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-08 09:20

Kandidater so far:

Dropbox - Home - Online backup, file sync, and sharing made easy.
Wuala - Secure Online Storage - Backup. Sync. Share. Access Everywhere.
https://www.sugarsync.com/
Box.net | Online file sharing, content management, collaboration

Någon som har mer info om dessa, givet mina önskemål?

Det jag vill åstadkomma är ett enkelt sätt att dela uppbackade filer mellan varandra och även dela med våra kunder.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-08 09:49

Jag tror nog du har hittat de bästa. Dropbox fungerar nog bäst. Det är hur enkelt som helst även för okunniga personer kan man lätt förklara hur dropbox fungerar. Spara i dropbox mappen, klart.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2011-02-08 12:08

Jag gillar dropbox skarpt. Ni behöver ju bara installera dropbox på servern, då behöver ju inte användare lära sig det. Lokalt kör ni ju AFP mot XServern som vanligt med alla rättigheter och OU login eller lokala users.

Det är ju inga problem att låta mappen som dropbox använder även vara FTP. Har ni en trevlig FTP Server (exempelvis crushftp) så kan ju användare fortsätta att använda ftp (crushftp är förresten världens bästa FTP server med massa trevliga funktioner)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-08 15:09

Återkommer under kvällen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-08 23:57

Är det någon som har använt dropbox for teams?

https://www.dropbox.com/teams

Kanske kan det vara värt att ta en titt på Windows Live Mesh / Sky Drive. Jag har bara testkört det ett tag som privatperson, men jag kan tycka att det på vissa sätt är ännu bättre än dropbox

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-09 09:36
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Kanske kan det vara värt att ta en titt på Windows Live Mesh / Sky Drive. Jag har bara testkört det ett tag som privatperson, men jag kan tycka att det på vissa sätt är ännu bättre än dropbox

Det verkar inte helt dumt, jag håller på utforskar…

  • Oregistrerad
  • 2011-02-09 10:39
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Kanske kan det vara värt att ta en titt på Windows Live Mesh / Sky Drive. Jag har bara testkört det ett tag som privatperson, men jag kan tycka att det på vissa sätt är ännu bättre än dropbox

Trevligt med fler alternativ, vad gör Live mesh bättre än dropbox?

Ursprungligen av studiox:

Trevligt med fler alternativ, vad gör Live mesh bättre än dropbox?

I Dropbox skapas en egen mapp, men i MS lösning kan man välja vilken befintlig mapp som helst. Likaså har Dropbox en väldigt begränsad behörighetshantering (om jag fattat den rätt) och där tycker jag MS verkar lite bättre.

Men, jag ska inte ta gift på det, jag har inte gjort någon riktig djupdykning.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

I Dropbox skapas en egen mapp, men i MS lösning kan man välja vilken befintlig mapp som helst. Likaså har Dropbox en väldigt begränsad behörighetshantering (om jag fattat den rätt) och där tycker jag MS verkar lite bättre.

Men, jag ska inte ta gift på det, jag har inte gjort någon riktig djupdykning.

Så vitt som jag förstår så du välja vilken mapp som helst som synkmapp i Dropbox. Det finns i alla fall ett sådant val i inställningarna (men jag tänker inte testa det nu:))

Ursprungligen av BlackSmp:

Så vitt som jag förstår så du välja vilken mapp som helst som synkmapp i Dropbox. Det finns i alla fall ett sådant val i inställningarna (men jag tänker inte testa det nu:))

Nästan, du kan endast välja var du ska placera Dropbox-mappen.

Ursprungligen av Scarecrow:

Nästan, du kan endast välja var du ska placera Dropbox-mappen.

Ok, för mig var det samma sak - du kan synka en mapp (och underliggande mappar) och du kan lägga den mappen var som helst.

Men det är klart om du kan välja flera olika mappar i olika delar av filträdet i MS lösningen så då är det inte samma sak.

Edit: Hmm... 5GB fritt lagringsutrymme - det är kanske en vettig grej att kombinera tillsammans med Dropbox för att utöka mängden data som jag kan synka.

En fördel med Dropbox är stödet som finns i diverse appar på AppStore - hur ser spridningen ut för SkyDrive?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-09 12:42
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

I Dropbox skapas en egen mapp, men i MS lösning kan man välja vilken befintlig mapp som helst. Likaså har Dropbox en väldigt begränsad behörighetshantering (om jag fattat den rätt) och där tycker jag MS verkar lite bättre.

Men, jag ska inte ta gift på det, jag har inte gjort någon riktig djupdykning.

Jag gissar att du kan välja flera mappar i MS lösning, annars spelar det ju ingen stor roll? Du har en mapp i dokument som du vill synca. I dropbox anger du bara att du vill ha din dropbox mapp i dokument, när det är klart flyttar du din mapp i dokument till mappen som dropbox skapade och så är allt klart.

Vad har du för behörighetsnivåer i ms då? Du kan skapa hur många "konton" du vill gissar jag? Du kan dela ut behörighet baserat på Windows Live ID?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-09 11:59

Vad är det som gjorde att Dropbox blev en succe?

Det är en mapp.
Stoppa in saker i mappen.
Den synkar automatiskt.

Allt annat är oviktigt och gör det svårt att använda.

Dropbox: Why is Dropbox more popular than other programs with similar functionality? - Quora

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Vad är det som gjorde att Dropbox blev en succe?

Det är en mapp.
Stoppa in saker i mappen.
Den synkar automatiskt.

Allt annat är oviktigt och gör det svårt att använda.

Dropbox: Why is Dropbox more popular than other programs with similar functionality? - Quora

//Rob

Det som jag gillar bäst med den där länken är första kommentaren som är från en konkurrent till Dropbox (Syncplicity) som ger ett ärligt och bra svar till varför han anser att Dropbox lyckades bättre än Syncplicity.

Ett annat sätt att formulera det är att de undvek "feature creep" - en fälla som det är så fruktansvärt lätt att falla i - det har jag gjort många gånger...

En bra sak med Dropbox (som har en egen tråd) är Selective Sync, vilket innebär att man kan välja bort mappar från synkningen. Det är värdefullt när man har ett Pro-konto på 50 eller 100 GB och inte vill synka så mycket till alla datorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-09 16:37
Ursprungligen av Adrian B:

En bra sak med Dropbox (som har en egen tråd) är Selective Sync, vilket innebär att man kan välja bort mappar från synkningen. Det är värdefullt när man har ett Pro-konto på 50 eller 100 GB och inte vill synka så mycket till alla datorer.

Precis och det är det som är bra med Teams, kanske blir det så i alla fall - att det blir Herr Tangen som blir försökskaninen på 99:an för teamsfunktionen.

Och anledningen till att det blev en ny tråd är att den behandlar en helt annan del av Dropbox, än den som erbjuds till privatpersoner.

Ursprungligen av Tangen:

Och anledningen till att det blev en ny tråd är att den behandlar en helt annan del av Dropbox, än den som erbjuds till privatpersoner.

Ja, alltså jag menade bara att just selective sync-funktionen har en egen tråd (för att inte den diskussionen skulle bre ut sig här).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-09 21:23
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, alltså jag menade bara att just selective sync-funktionen har en egen tråd (för att inte den diskussionen skulle bre ut sig här).

jaha jag fattar.

Jag tror att jag kommer att be om ett testkonto för att se hur det fungerar i praktiken.
Skillanden är att allas konton hanteras centralt. Det jag vill är att enskilda kan t.ex. hemifrån gå in på webben och markera en enskild mapp och får hem den.

Jag återkommer, jag har bett om ett test

Låter bra, jag är lite nyfiken på hur team-funktionen fungerar i praktiken, det kostar ju en del trots allt (speciellt om man är färre än 5 st).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-02-16 18:47

Ytterligare ett alternativ:
https://onlinebackup.se/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-16 19:44
Ursprungligen av paxx:

Ytterligare ett alternativ:
https://onlinebackup.se/

Bra med alternativ, men det är i vårt fall många gånger dyrare än dropbox.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-16 19:58

Teams: från ett demokonto:

Först vyn för användare om du är inloggad som admin:

Vilka datorer är syncade mot dropbox:

2 olika vyer av enskilda användare om man är inloggad som admin:

Senast redigerat 2011-02-17 10:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-16 20:03

Utöver ovanstående så finns det inga som helst möjligheter att göra något annat - ganska skönt faktiskt.

Ett problem jag såg med dropbox, där jag inte kunde se någon riktigt bra lösning fanns i följande scenario:

Jag har tagit fram en lösning för översättningsföretag, som översätter InDesign-dokument. De sitter på ett ställe, men översättarna är nästan alltid frilansare och kan sitta var som helst. I dagsläget mailar de filerna som ska översättas/har översatts, men om alla hade kunnat använda dropbox hade det underlättat dramatiskt, men det förutsätter att de hade kunnat tilldela rättigheter per mapp (eftersom översättarna inte ska se varandras jobb etc.) och jag kan inte se att det går att lösa det där på ett smidigt sätt.

Men, jag är verkligen ingen dropbox-expert så jag kanske har missat något enkelt men helt väsentligt.

Senast redigerat 2011-02-17 09:52
  • Oregistrerad
  • 2011-02-17 09:25
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ett problem jag såg med dropbox, där jag inte kunde se någon riktigt bra lösning fanns i följande scenarium:

Jag har tagit fram en lösning för översättningsföretag, som översätter InDesign-dokument. De sitter på ett ställe, men översättarna är nästan alltid frilansare och kan sitta var som helst. I dagsläget mailar de filerna som ska översättas/har översatts, men om alla hade kunnat använda dropbox hade det underlättat dramatiskt, men det förutsätter att de hade kunnat tilldela rättigheter per mapp (eftersom översättarna inte ska se varandras jobb etc.) och jag kan inte se att det går att lösa det där på ett smidigt sätt.

Men, jag är verkligen ingen dropbox-expert så jag kanske har missat något enkelt men helt väsentligt.

Ja.. Du kan koppla ihop dropbox konton och dela ut rättigheter. Dvs. varje frilansare skapar ett eget dropbox konto. Du skapar mappar för varje frilansare i "ditt" dropbox konton och för varje mapp delar du ut den till frilansarna. På så sätt är dessa mappar alltid i sync men den enda som kan se allt innehåll är du..

Jag kör själv så när jag jobbar med olika webbdesigners, dom använder dropbox och delar ut en projektmapp till mig för varje projekt. otroligt smidigt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-02-17 08:02

Är det någon som vet en liknande sync/cloud tjänst men där man har en egen server där allt sparas på?
Vi skulle behöva något liknande på jobbet men måste ha filerna på egen server..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-17 10:53
Ursprungligen av Creops:

Är det någon som vet en liknande sync/cloud tjänst men där man har en egen server där allt sparas på?
Vi skulle behöva något liknande på jobbet men måste ha filerna på egen server..

Om du kör dropbox for teams, så blir servern en egen användare bara.

Då kan man ha filserver internt, men ha åtkomst (om du är admin) till hela servern via webbgränssnittet.

Bevaka tråden