Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisken har blivit trög/varvar mycket

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har 320 gig och nyttjar bara 30 gig. Alltså en hel del kvar.
Detta hände mig tidigare på en annan MBP vilket jag tröttnade på och helt sonika formaterade alltet.
Jag har inte lust med det så jag undrar om någon vet vilken typ av åtgärder man kan göra gör att fixa detta och vad som kan vara problemet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-15 16:30

Gå in i Aktivitetskontroll och kolla på disk I/O. Du har troligen något program som accessar disken mycket.

Diskar är den absolut långsammaste komponenten i datorn. Om du inte har en SSD vill säga.

Konstigt nog så visar det inget. Varvar igång fast allt är avstängt och aktivitetskontrollen är nollad förutom den cpu som krävs för att köra just aktivitetskontrollen.
Är det en formatering som gäller eller vad mer kan man göra?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-16 08:37

Du ska titta på disk I/O och inte på CPU i aktivitetskontrollen för att se om något kör mot disken. Och vad menar du med att "allt är avstängt" och att "aktivitetskontrollen är nollad"? Lite luddiga begrepp i min värld i allafall. Om "allt är avstängt" så betyder det att datorn inte är påslagen. Däremot kanske att du inte kör några applikationer vilket är en lite bättre beskrivning (men OS är igång).

Jo det är som du säger det.
Trycker på I/0 men vet inte hur jag ska avläsa det riktigt. Hur ser ajag om något program "accessar" den mycket?

bump?

1
Bevaka tråden