Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förvaring av nakna hårddiskar?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-16 19:20

Någon som sitter på en smidig och inte alltför dyr lösning för att förvara nakna hårddiskar? Just nu kör jag med ziplockpåsar och det känns ju inte helt perfekt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-02-16 19:28

Kliv in hos närmsta datorskruvarskojare och fråga om dom råkar ha några Seagate SeaShell över. Ett plastskal som vissa Seagate-diskar levereras i och dom brukar man få över i drivor och sen kastar man dom.

Titta en bit ner på länken http://geekspeak.org/articles/seagate_barracuda_v_serial_ata_hard_drive/

Jag hoppas att dina ziplockpåsar är ESD påsar... annars finns risk att dom inte fungerar så bra sen

Jag lägger mina i antistatpåse. Kanske även i en vadderad kartong för att undvika stötar. Se till att påsen är igentejpad så inget damm kommer in.

Undvik stora temperatursvängningar och luftfuktighet om det går, kan jag tänka mig.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag lägger mina i antistatpåse. Kanske även i en vadderad kartong för att undvika stötar. Se till att påsen är igentejpad så inget damm kommer in.

Undvik stora temperatursvängningar och luftfuktighet om det går, kan jag tänka mig.

Mina står nakna på hyllan eller skrivbordet. Jag har massor av ATA diskar med data på, speciellt 120GB men även större...

har aldrig några problem med dem, det är bara nyare diskar som dött av sej själv, och de har suttit chassin från fabrik.

Vad menar du med att temperatursvängningarna skulle påverka ? Det är väl bara då de är igång som det skulle ha någon effekt...

Jag har åtminstone hört att material tar skada av att ändra temperatur. :/

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag har åtminstone hört att material tar skada av att ändra temperatur. :/

Beror så klart helt och hållet på material, situation och applikation men att en hårddisk skulle ta skada av att i urkopplat läge vara i olika temperaturer från säga 10˚C till 25˚C har jag mycket svårt att se.

Vad skulle hända ?

Jag har pluggat lite thermo-dynamics och vet varför man inte kan dra igång en turbin på fullt vid kallstart eller varför man förvärmer oljan i tävlingsmotorer innan man ens startar dem, men hårddiskar i vilande läge, nja...

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag har åtminstone hört att material tar skada av att ändra temperatur. :/

Jorå, men det handlar om hastiga temperaturförändringar.

När diskarna sitter i en dator klarar dom ju ganska extrema temperaturväxlingar samt en hel del drag och damm (läs fläkt som blåser rumsluft på dom hela tiden). Varför skulle inte stillastående diskar klara detta? Dessutom är ju alla hårddiskar förseglade, så en dammråtta eller två lär inte göra till eller från. Men man bör kanske undvika att ha dom uppe på vinden med temperaturer skiftande från vinterns minus 30 till över 40 grader en het sommardag. Med skiftande luftfuktighet som grädde på moset.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-17 12:21

Man skall fr.a. skydda diskarna från statisk elektricitet eftersom de är nakna utan skyddande hölje. Jag tar alltid i elementet innan jag tar ur hårddisken ur antistatpåsen.

Jag gillar naket...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-17 20:28

Jorå, jag har antistatiska ziplockpåsar. Vad jag mest var ute efter var något hårdare så man kan stapla bättre. Får försöka hitta lite Seagate shells.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-17 21:54

Sådana här kanske:

…eller för den som samlat på sig en trave diskar:

Läs mer på www.wiebetech.com

- Torkel

1
Bevaka tråden