Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visa veckonummer i Mac OS X datum & tid samt iCal veckovy

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycker den här guiden var enkel att förstå - att det var så enkelt att lägga till veckonummer i Mac OS X är nästan irriterande

I korthet:

  1. Gå till Systeminställningar

  2. Klicka på "Språk och text"

  3. Välj fliken "Format"

  4. Under Datum väljer du "Anpassa"

  5. I rutan för "Fullständigt" datum drar du upp "Vecka av år". Jag lade till en parantes och bokstaven v framför för att markera att det är veckan som avses.

  6. Klart. I datum & tid finns nu veckonummer och även i veckovyn i iCal!

Hittade guiden här:
Add week numbers to iCal on Mac OS X « Marius van Witzenburg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-16 17:10

Följde till punkt och pricka men får bara upp veckonummer i dags-vyn i iCal

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-16 17:24

Jag har i alla vyer.
Använder ett tillägg som jag hittade här för många år sedan.

Yes!!

Du hittar det här
http://ical.oops.se/

Yes!!

  • Medlem
  • 2011-09-23 16:18
Ursprungligen av Yes:

Jag har i alla vyer.
Använder ett tillägg som jag hittade här för många år sedan.

Yes!!

Du hittar det här
http://ical.oops.se/

Yes!!

Jag provade detta och fick in helgdagar, men däremot lyser veckonummer med sin frånvaro fortfarande. Däremot funkade Björnströms tips, fast bara i dag-vyn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-16 17:27

Finns det något sätt att få veckonummer i iPhonens almanacka?

Ursprungligen av foccus:

Finns det något sätt att få veckonummer i iPhonens almanacka?

Köp Week Cal värd varenda krona har veckonummer och synken funkar som vanligt.
Week Calendar for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-02-16 22:33

Jag har aldrig riktigt förstått varför man betalar för såna program när http://ical.oops.se som tidigare nämnts i tråden ger dig både veckonummer och svenska helgdagar gratis.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-16 17:31

Ordna så att du får det i iCal, synka din iPhone. Klart.

Yes!!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-02-16 18:06

Är det inte ännu mer irriterande att metoden finns beskriven två gånger på 99.se.
Men det är definitivt värt att upprepas eller kanske göra den här tråden klibbig?

En gång

Två gånger

/Andreas

Naaaaajs, det stämmer ju! Prennade på en veckokalender men nu kan jag ta bort den. Tack för detta!

Jag får inte in veckonumren i iPhonen, i iCal dyker de upp.
Fungerar det inte med mobileme?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-17 09:27

lösingen på mitt problem ovan löste sig genom att göra iCal-fönstret större. Testa själva så får ni se att veckonummret försvinner om ni minskar fönstret på bredden

Samma här, funkar bara i dag-vyn.

Någon som vet vad som hänt med ical.oops.se?

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Någon som vet vad som hänt med ical.oops.se?

Domänen verkar vara helt ur funktion.
Uppe eller nere?

Kontaktperson kjell@digimotion.se

Bara så att inte Kjell drunknar i mail med frågor så kan jag berätta att jag mailat och kollat läget.

Kan admin kanske städa i keptangs inlägg så att Kjell slipper bli botspammad?

Och hur var läget?

Med tanke på att keptang gav mig ledtråden kl. 18:24, jag skrev mitt inlägg 18:36 och du ställer din fråga 18:38 så kan vi kanske enkelt sluta oss till att Kjell ännu inte ens är medveten om att han har fått mail. Förhoppningsvis har han till skillnad från oss ett liv utöver att sitta och passa sin mailbox *asg*

Skämt åsido så var jag inte tydlig i mitt inlägg. Jag har precis dragit iväg mailet och återkommer med det eventuella svaret...

Okidoki. Jag blev intresserad av svaret eftersom det är en av nackdelarna jag märkt i os x att man inte ser veckonummer. När folk envisas att prata om vecka si å så blir jag alldeles ställd, så det är bra att kunna översätta det på något sätt

Håller med. Jag klarar mig inte utan veckonummer och använder mig inte av dagvyn som beskrivningen i OP resulterar i.

Svar från Kjell enligt nedan...

*********
Sorry

men någon har slutat annonsera ut vårt nät (193.180.255.0). Jag vet inte riktigt vad som står på. Jobbar för att få någon internetleverantör antingen skall rätta felet eller ta på sig uppgiften att ta över annonseringen av vårt nät.

Hold on
--kjell

I väntan på att oops ska komma upp igen så finns ett fullgott alternativ för veckonummer på
WebCal.fi - Calendars

... och svenska helgdagar
iCal World - Holiday Calendars by Country

Jag försökte köra på björnström's tips ovan. Tyvärr hittar jag inte den lösningen i menyerna längre. Finns det en uppdate på hur man lägger till veckonummer utan plugin på nyare OSX än vad som uppenbarligen tipsades om tidigare?

Den finns fortfarande där men under region/anpassa

1
Bevaka tråden