Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med AdiumX 1.4.1 och 1.3.10

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2011-02-16 01:27

Har problem med Adiumx 1.4.1 och 1.3.10.

Uppdaterade till AdiumX 1.4.1, sen började helvetet. Den hängde sig hela tiden. Var bara uppstartat i ca 1-2 min sen kraschade det. Så jag fick installera en äldre version och valde 1.3.10. Och med denna versionen följde problemet nedan istället:

Den håller på VARJE uppstart med att gnälla om följande:
"problem med synkroniseringen av kompislistan i xxxxxx@hotmail.com (MSN)

blabla@hotmail.com på den lokala listan finns i gruppen "buddies" men inte på serverns lista. Ska kompisen läggas till? Ja/Nej"

Jag trycker JA varje gång och ÄNDÅ tjatar den om samma sak vid VARJE uppstart. Detta gäller nya kontakter som jag lagt till på senare. HUR löser jag problemet??

Min maskin är:

MBA 1.1 2008
Osx 10.6.6

Andra verkar inte ha problem med det? Så vad är det frågan m? Hur löser jag problemet med det eviga tjatandet om synkronisering??? Börjar bli trött på det. Det är alla nya kontakter den ältar om. Kvittar hur många gånger jag trycker JA, den bara fortsätter.

Ja, det är ju egentligen två problem här... För 1.4.1 fungerar ju för alla andra, så om den kraschar hela tiden, så har du nog något annat problem i din dator.

Men angående synkningen:
Ladda ner Messenger 8, och prova att logga in från den i stället.
- Om du får samma problem där, så är det ju inte ett Adium-problem, utan förmodligen ett fel i ditt MSN-konto.
- Om du inte får samma problem där, så kan du sedan prova att logga in från Adium igen.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-16 16:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det är ju egentligen två problem här... För 1.4.1 fungerar ju för alla andra, så om den kraschar hela tiden, så har du nog något annat problem i din dator.

Men angående synkningen:
Ladda ner Messenger 8, och prova att logga in från den i stället.
- Om du får samma problem där, så är det ju inte ett Adium-problem, utan förmodligen ett fel i ditt MSN-konto.
- Om du inte får samma problem där, så kan du sedan prova att logga in från Adium igen.

Ok får testa med messenger 8 då. Verkar ju märkligt detta. Problem i just denna MBA tror jag inte det är pga två saker:

1: Allt annat verkar fungera som det ska.
2: Hade exakt samma problem på min Intel iMac 20" (late 2006) och min MacBook CoreDuo (late 2006), innan de blev stulna i inbrottet jag hade. Och att alla tre datorer skulle ha samma problem tvivlar jag på. De körde 10.5.8 och denna kör 10.6.6.

Men du nämnde också fel i msnkontot? Hur kan det ha blivit fel där? Och hur rättar man isåna fall till det?

Du bör nog försöka få igång Adium 1.4.1. Efter hand som Microsoft ändrar lite i protokollet, så ändrar ju också Adium (m.fl) i sina program för att hänga med. Och förr eller senare blir det problem att sitta kvar med en gammal Adium-version.

Prova att radera Adium (se till att verkligen få bort allt), och installera sedan om 1.4.1.

Och prova med Messenger 8, om inte annat bara för att kontrollera att det verkligen funkar där.

Det kan hända att du helt enkelt från logga in på din MSN från en Windows-PC med Windows Live Messenger installerat. Det borde lösa problemet med synkronisering.

För övrigt så får du testa att radera programmet och lägga in det på nytt. Fungerar inte det så får du väl helt enkelt antingen vara utan MSN eller göra ett försök att installera en ny version av OS X på din dator. För problemet verkar bara vara lokalt och inget som förekommer hos så många andra att det tyder på att det verkligen är en bugg i Adium.

Och som Jesper Ohlsson säger så borde du fokusera på att få igång Adium 1.4.1 istället.

1
Bevaka tråden