Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera processorer och grafikkort i Mac Pro

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2011-02-15 17:32

Nu har jag en Mac Pro 1.1 2x2.66Ghz Dualcore, 4gb ram, 7300gt 256mb, 250gb hd, på ingång. Den kommer förmodligen på torsdag.
Billigt som fan blev det med

Nu har jag dock 3st frågor:

1: Vilken/vilka är de värsta cpuerna som finns att stoppa i en sådan här dator? Är det 3Ghz quadcore (fanns väl som option till denna datorn?)
2: Cpuerna är tydigen av Xeon-typ (server-cpu??) Är de mindre lämpliga än en "vanlig" Dualcore, att spela spel med?
3: Har sett att en del tydligen kan köra Radeon HD 5770 och 5870 i sina Mac Pro 1.1, trots att det tydligen "inte ska gå"? Stödjer då en Mac Pro 1.1 dubbla grafikkort? SLI tror jag det kallas? Då lär man väl få ut en aning mer krut ur maskinen ifall man skulle ha följande setup:

* 2x3Ghz Quadcore
* 6gb ram
* 500Gb SSD
* Dual Ati Radeon HD 5870 1GB

Eller? hade väl klarat de flesta pc och mac-spelen på max grafik väl? Eller är jag ute och turnerar? :">

Ovanstående inlägg har brutits ut, och flyttats hit, från en annan tråd.

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat.

/Mod

1. Tvivlar på att du idag kan få tag på en processor som passar - som har rätt sockel m.m.

2. Ja, det är Xeon. Nej, varför skulle de vara mindre lämpliga för spel?

3. Ja, det heter SLI. Funkar i Windows, men inte i OS X.

Det går att uppgradera processorerna - många har gjort det tidigare:

Finns en liten guide här:
How do you upgrade the processors in the "Original/Early 2008" Mac Pro models? How are the processors mounted? @ EveryMac.com

Finns mer information här:
http://www.o0o.it/pro/

Här finns en till guide:
Apple's Mac Pro - Upgrading CPUs, Memory & Running XP - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

""Basically 5100 and 5300 series chips are compatible, and 5200 and 5400 are compatible as far as chipsets go. That's the easy way to remember it. The old Mac Pro (1,1 and 2,1) versions were based on 5100 and 5300 CPU's. The newest Mac Pro which already has quad core chips (3,1 I believe) are based on the 5400 chips." http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=574781

Med andra ord ska du hitta processorer som heter x53xx och den snabbaste är x5365 som är QuadCore 3.0GHz.

Här finns processorpriser från Prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1469

En sökning efter "x5365" på eBay visar en hel del resultat.
Jag har en exakt likadan burk hemma - hade varit lite kul att testa uppgradera

Senast redigerat 2011-02-16 14:30
  • Oregistrerad
  • 2011-02-16 16:08
Ursprungligen av Björnström:

Det går att uppgradera processorerna - många har gjort det tidigare:

Finns en liten guide här:
How do you upgrade the processors in the "Original/Early 2008" Mac Pro models? How are the processors mounted? @ EveryMac.com

Finns mer information här:
http://www.o0o.it/pro/

Här finns en till guide:
Apple's Mac Pro - Upgrading CPUs, Memory & Running XP - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

""Basically 5100 and 5300 series chips are compatible, and 5200 and 5400 are compatible as far as chipsets go. That's the easy way to remember it. The old Mac Pro (1,1 and 2,1) versions were based on 5100 and 5300 CPU's. The newest Mac Pro which already has quad core chips (3,1 I believe) are based on the 5400 chips." Mac Pro CPU Upgrade Question Need Help - MacRumors Forums

Med andra ord ska du hitta processorer som heter x53xx och den snabbaste är x5365 som är QuadCore 3.0GHz.

Här finns processorpriser från Prisjakt:
Processorer (Intel Socket 771) - Hitta de bsta priserna, information och omdmen

En sökning efter "x5365" på eBay visar en hel del resultat.
Jag har en exakt likadan burk hemma - hade varit lite kul att testa uppgradera

Tack så mycket för ett så innehållsrikt svar

1
Bevaka tråden