Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lyssna på radio via Airport Express?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-02-16 11:37

Jag har sökt i gamla trådar, men har inte lyckats komma till något resultat.
Vad jag vill är alltså: Leta upp mitt favoritprogram som ligger på sr.se skicka det till min airport express och njuta... Är det möjligt?

Ursprungligen av ntg:

...skicka det till min airport express...

Till Airport Express, från vadå?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-02-16 11:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Till Airport Express, från vadå?

Från min iMac såklart;)

Ursprungligen av ntg:

Från min iMac såklart;)

Och det var precis därför jag ställde kontrollfrågan.

Menar du från en Mac, men har placerat tråden fel? (den ligger ju under "iPhone, iPad, iPod")
Eller menar du från en iPhone eller iPad, men glömde lämna information om detta?

Och eftersom du nu satte en smiley där, så vet jag fortfarande inte om tråden ligger fel...

/Mod

Från deras app går det inte då den inte verkar ha stöd för Airplay tyvärr. Testade precis med Wunderradio och inte heller den har stöd för Airplay.

Från dator går det om du har Airfoil installerat, Rogue Amoeba | Airfoil | Select Your Operating System

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-02-16 12:01

Sorry! Jag fick för mig att jag lade den under iTunes. Flytta mig gärna!
Thomas

Ursprungligen av ntg:

...fick för mig att jag lade den under iTunes. Flytta mig gärna!

Sorry, men jag förstår fortfarande inte vad du vill göra.

Vill du gå in på sr.se via en webbläsare, och lyssna på ett program, och få ut det ljudet till en Airport Express?
Varför skulle vi i så fall placera tråden under "iTunes"?

Eller är det något helt annat du vill kunna göra?

Beskriv gärna mer i detalj.

/Mod

Ja, förmodligen är Airfoil svaret.

Anledningen till att jag fortsätter att ställa kontrollfrågor, är för att veta vart jag ska flytta tråden.

/Mod

Ursprungligen av ntg:

Jag har sökt i gamla trådar, men har inte lyckats komma till något resultat.
Vad jag vill är alltså: Leta upp mitt favoritprogram som ligger på sr.se skicka det till min airport express och njuta... Är det möjligt?

I dagsläget så klarar inte Safari eller någon annan webbläsare av att skicka vidare ljudet. Däremot kan du gå via olika applikationer som t.ex. Airfoil som inte kostar så mycket att köpa en licens till.

Alternativet så går du igenom denna tråd lite snabbt:
http://www.99.se/itunes/284721-itunes-sveriges-radio.html

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-16 12:47

Problemet är att SR bäddar in spelaren. Förr kunde man få QT eller RealPlayer att öppna streamen direkt i programmet och då var det lätt att streama från Airfoil. Det går även nu, men då måste man ange systemljud som källa vilket innebär att allt ljud som datorn producerar kommer skickas vidare.

Direktlänkarna i annat inlägg ovan kände jag inte till och är användbara, men iTunes passar inte så bra för streaming av live-streams.

Det bästa sättet att streama från SR till Airport Express är via iPhone och SR:s app.

Ursprungligen av planB:

Direktlänkarna i annat inlägg ovan kände jag inte till och är användbara, men iTunes passar inte så bra för streaming av live-streams.

iTunes fungerar hur bra som helst för live-stream av Sveriges Radio.

Använd dessa länkar i itunes:

Direktlänkar - Support | Sveriges Radio

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-16 13:10
Ursprungligen av Macaddict:

Använd dessa länkar i itunes:

Direktlänkar - Support | Sveriges Radio

Itunes spelar upp streamen, men var syns länken i Itunes? (mer än uppspelningsfönstret)

EDIT:

OK, de hamnar under Musik vilket inte är så lämpligt. Det går inte manuellt tagga streamen att hamna under Radio vilket är vad jag menar med att stream inte funkar så bra med iTunes. Antagligen för att leverantören inte taggar ordentligt.

1
Bevaka tråden