Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tema: Dropbox

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-16 11:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-16 11:03
Ursprungligen av ;:

Om någon som inte har Dropbox vill skaffa det och få 250MB extra så är tråden i forumet till stor hjälp. http://www.99.se/ovrig-mjukvara/275885-dropbox-referrals.html

Senast redigerat 2011-02-16 13:36
Ursprungligen av ;:

Dropbox är den tjänst som mest förändrat mitt dagliga arbete på flera år. Jag är sjukt nöjd med hur det fungerar helt enkelt. Har en 100GB Dropbox som synkar mina tre datorer så jag har tillgång till allting överallt - även på iPad/iPhone och via Webben.

Hela dokumentmappen ligger i Dropboxen.

Sen har jag 10-15 olika projektmappar som jag delar med olika personer. Exempelvis hade jag en bröllopsplaneringsmapp med min fru så vi hade allt på ett ställe (på respektive datorer).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-16 11:16
Ursprungligen av ;:

Jag är intresserad om det är några användare som gått över från mobileme/idisk till Dropbox. Jag använde själva aldrig mobileMe särskilt mycket men använder Dropbox väldigt mycket. Så gärna några historier från power-users av MobileMe som gått över till Dropbox

Jag visste inte ens att MobileMe/iDisk hade något som påminner om Dropbox? (jag har Mobile Me sedan flera år...)

Ursprungligen av ;:

Någon som har koll på om skillnaden mellan Dropbox Droplet och DropShorty endast är att den senare ger en förkortad url?

Ett addon som jag använder och som inte finns i wikin är "Send to Dropbox" Send To Dropbox - Email files to your Dropbox! Ett sätt att enkelt skicka filer direkt till sin Dropbox. Jag använder den mest för att ta emot stora filer från andra

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-02-16 17:59
Ursprungligen av ;:

Jag körde iDisk fram till för en månad sedan då det visade sig att alla filer jag lagt i iDisk under den föregående månaden inte synkats och dessutom försvunnit. Apple försökte hjälpa mig att återskapa filerna, med uruselt resultat och då bytta jag till dropbox omgående.

En jättefördel är att dropboxmappen är en helt vanlig mapp i filsystemet och därmed inkluderas av time machine. Din iDisk mapp däremot är fiktivt och återfinns som en monterbar fil i din biblioteksmapp. Det innebär att du inte kan bläddra dig fram och tillbaka i iDisk-mappen med TM. En fördel med Dropbox är att de använder sig av en egen TM-liknande funktion och därmed har jag numera två backuper som är bläddringsbara medans iDisk inte har någon historia lagrad.

Jag har som ni kanske märker en starkt aversion mot iDisk, men det beror på att den misslyckats med att synka under en månads tid utan att stora varningslampor började blinka och sen var allt borta (och jag är inte ensam om att råka ut för detta). Det var tur att jag inte jobbat mycket över julen och därmed inte förlorade någon dyrbar data.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-02-16 19:26
Ursprungligen av ;:

iDisk är läskigt! När jag satte upp Digital Inn hade vi budgetarna på en iDisk och helt plötsligt satt jag med budgetar som var en vecka gamla. Allt nytt var bortsynkat.

Det har aldrig hänt med Dropbox som jag verkligen gillar. Kör fortfarande gratisvarianten men när jag slår i taket kommer jag säkerligen köpa på mig mer disk.

Funkade perfekt när jag satt på kommunens IT-enhet och körde PC hela dagarna (jo det var tvång på det). Körde in DB på PC:n och genast hade jag tillgång till alla mina filer som samtidigt låg på tre andra Macar.

Delar också mappar både i arbetet och privat. Sjukt smidigt! iDisk är mil ifrån.

jag kan förstå att folk inte vill använda idisk till något affärskritiskt! för mig fungerar det ok - för privata ändamål. men - att inte apple kan fixa till idisk och se till att mail är mer stabilt!?

Ursprungligen av molaria:

iDisk är läskigt!

Delar också mappar både i arbetet och privat. Sjukt smidigt! iDisk är mil ifrån.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-10 08:16

Använder både Dropbox och iDisk, db för jobb och id privat.

Har haft iDisk sedan starten och har inte förlorat eller haft problem med en endaste fil.

Ursprungligen av molaria:

iDisk är läskigt! När jag satte upp Digital Inn hade vi budgetarna på en iDisk och helt plötsligt satt jag med budgetar som var en vecka gamla. Allt nytt var bortsynkat.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-17 11:49

Får hålla med om att Dropbox har ändrat lite hur jag jobbar. Som nämnts så är det fördel att det är en vanlig mapp som kan backas av TM med, samt att man har en backup i molnet. Mina viktiga dokument (i stort sett allt viktigt) ligger i Dropboxen för synk och extra säkerhet mm.
Jag har dock inte kört iDisk tidigare, men man har läst en del om hur det har strulat för vissa (synkat bort nya saker så att gamla återstår, som nämndes tidigare i tråden mm). Men den största fördelen som jag ser är stödet för flera olika plattformar, möjligheten att dela med sig av en mapp till andra användare samt att deras webinterface är riktigt trevligt att arbeta med vid behov (ex. Dropbox och 1Password är en bra kombo).
Kan även nämnas att Broken Sword 2 till iPhone kan synka sina sparfiler mot DropBox

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-17 12:29

Måste passa på att tipsa om en app till iPhone och iPad som heter PlainText som använder DropBox för att synka anteckningar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-17 16:33

Jag tillhör också skaran som gillar Dropbox. Jag har alla dokument både privata och jobb i Dropbox för att enkelt kunna arbeta både hemifrån, på kontoret och på distans. Suveränt

Jag synkar 2 macar, 1 pc och kopplar upp mig med en Androidtelefon. Dropbox har alltid fungerat oklanderligt

När jag fick Androidtelefonen gjorde jag en ny mapp i Dropbox som jag gav namnet Print. Sen kopplade jag ett mappkommando till Print på Imacen som skriver ut pdf som jag lägger i Print mha telefonen. När filen är utskriven raderas den.

Dropbox är kung! Använde det mycket både till jobb och privat tidigare, men tack vare Evernote så är det nu mest ett verktyg för att skicka filer mellan mina macar.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-18 00:18

https://www.dropbox.com/apps/list?platform=3#page=0&order_by=popular&platform=3%2C4

Här är några fler appar som funkar på iPad/iphone/android om ni missat detta.

Ursprungligen av ;:

Ingen som hänger upp sig på att Dropbox förbehåller sig rätten att radera filer för en? Likaså att du inte får ha dokument med text av viss karaktär?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-19 23:37
Ursprungligen av akerstrom:

Ingen som hänger upp sig på att Dropbox förbehåller sig rätten att radera filer för en? Likaså att du inte får ha dokument med text av viss karaktär?

Ingen som har läst avtalen...

Kan du länka till texten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-20 00:31
Ursprungligen av imaster:

Ingen som har läst avtalen...

Kan du länka till texten?

Varsågod:

Dropbox Terms of Service

- Torkel

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-03-09 19:59
Ursprungligen av akerstrom:

Ingen som hänger upp sig på att Dropbox förbehåller sig rätten att radera filer för en? Likaså att du inte får ha dokument med text av viss karaktär?

Fast de kan ju inte komma åt innehållet i filerna (påstår de själva), varför de rimligen inte kan kontrollera. Såvida man inte delar ut de publikt förstås.

[QUOTE="barthus;1976841"]Fast de kan ju inte komma åt innehållet i filerna (påstår de själva), varför de rimligen inte kan kontrollera. Såvida man inte delar ut de publikt förstås.[/QUOTE

Man kan ju hoppas att det handlar om att de försäkrar sig mot missbruk. Tyvärr har jag inte särskilt stort förtroende för "molntjänster" så jag tror att de har avsevärt större möjligheter att kontrollera innehållet på sina servrar än vad vi tror/hoppas.

Ursprungligen av barthus:

Fast de kan ju inte komma åt innehållet i filerna (påstår de själva), varför de rimligen inte kan kontrollera. Såvida man inte delar ut de publikt förstås.

Tyvärr visade det sig att det inte var riktigt sant. Dropbox erknner: Kan se alla dina sparade filer - Cloud Magazine

Klart dom kan komma åt alla filer. Dom är superuser på sina egna servrar/diskar. Påstår dom något annat så ljuger dom. T.ex. FBI/NSA/etc behöver bara en warrant så måste DropBox Inc visa dom allt dom vill se - och radera allt dom vill radera. Men detta är ju inget unikt - ALLA molnföretag har detta - alla webbhotell också och alla internetoperatörer över huvud taget. Och alla sociala nätverksservrar. T.o.m. Flashback kan radera precis vad dom vill när dom vill - utan att fråga. Dom - och alla andra som har servrar på nätet - kan spränga sina hårddiskar i luften och sälja dom som skrot när dom vill. Eller bara stänga av allt och dra sig tillbaka. Alla företag har rätt att göra vad dom vill med sin egendom. Hur skulle det annars vara?

Ursprungligen av barthus:

Fast de kan ju inte komma åt innehållet i filerna (påstår de själva), varför de rimligen inte kan kontrollera. Såvida man inte delar ut de publikt förstås.

Ursprungligen av Zimmerman:

Klart dom kan komma åt alla filer. Dom är superuser på sina egna servrar/diskar. Påstår dom något annat så ljuger dom. T.ex. FBI/NSA/etc behöver bara en warrant så måste DropBox Inc visa dom allt dom vill se - och radera allt dom vill radera. Men detta är ju inget unikt - ALLA molnföretag har detta - alla webbhotell också och alla internetoperatörer över huvud taget. Och alla sociala nätverksservrar. T.o.m. Flashback kan radera precis vad dom vill när dom vill - utan att fråga. Dom - och alla andra som har servrar på nätet - kan spränga sina hårddiskar i luften och sälja dom som skrot när dom vill. Eller bara stänga av allt och dra sig tillbaka. Alla företag har rätt att göra vad dom vill med sin egendom. Hur skulle det annars vara?

Problemet är att vissa säger att de INTE har tillgång till kundernas data, och använder det i sin marknadsföring.
Att företagen har rätt att göra vad de vill med sin egendom kanske kan vara rätt, frågan är väl hur man ska ställa sig till kundernas egendom som förvaras på den. Den äger de inte.

Många (t.ex. FaceBook) äger allt som läggs upp - eller kan åtminstone använda det precis som dom vill och givetvis radera det anytime - man kan säga att dom äger KOPIORNA som ligger på deras hårddiskar. Jag tror att dom flesta på nätet - moln, servrar, inet-leverantörer, siciala medium, etc - har dessa klausuler och man klickar i en liten ruta att man godkänner detta när man öppnar ett konto. Ingen - eller mycket, mycket få - läser dessa avtal :-D.

Ursprungligen av akerstrom:

Problemet är att vissa säger att de INTE har tillgång till kundernas data, och använder det i sin marknadsföring.
Att företagen har rätt att göra vad de vill med sin egendom kanske kan vara rätt, frågan är väl hur man ska ställa sig till kundernas egendom som förvaras på den. Den äger de inte.

  • Medlem
  • 2011-02-19 09:11
Ursprungligen av ;:

Jobbar med en festival som använder sig flitigt av dropbox just nu under planeringsbiten. Det är perfekt när ev. personal är utspridd i hela landet.

Ursprungligen av ;:

Dropbox är grymt. Har dock hittat ett liknande program som fungerar väldigt bra - Sugar Sync. Rekommenderas varmt.

https://www.sugarsync.com/

  • Medlem
  • 2011-02-24 00:53
Ursprungligen av ;:

Jag tror mest att den texten är där för att de ska ha rätten att radera rent olagligheter. Pysslar man inte med barnporr eller liknande så hoppas jag att man är safe. Hade heller inte velat vara inblandat i nåt sånt om Dropbox hade varit min produkt...

Dropbox är grymt bra och skulle nog inte klara mig utan det. En väldigt enkel Sharepoint för små och stora företag också kan jag tycka. Fungerar toppen för mig iaf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 19:45

Även jag måste sälla mig till skaran och hylla Dropbox.

Jag har tittat på Dropbox tidigare utan att riktigt se nyttan men efter att ha testat CloudApp och deras iPhone app ett tag jag klivet över till Dropbox. Jag kör nu detta på datorerna, min iPad och familjens alla iPhones och funktionaliteten känns så självklar att det är svårt att förstå hur jag klarat mig innan. Att sedan t.ex. 1Password Pro, PKGBackup, GoodReader och QuickOffice är skönt integrerade mot Dropbox gör det till en självklarhet för mig.

Det tar nog ett tag innan jag vågar flytta allting till molnet men tids nog sitter vi alla där, dinglar med fötterna bredvid guds fader och 'ser ned' på dem som strävar vidare med sina fysiska medialösningar

Jag tycker Dropbox är helt suveränt.
Jag har det hemma i min iMac och i den bärbara jobbdatorn och i iPhonen.
Hur smidigt som helst

Bevaka tråden