Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ny hårddisk - Seagate Constellation 1TB

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2011-02-15 22:47

Beställde en "Seagate Constellation 1TB SATA 2.5 (64MB Cache / 7200RPM / Sata 6Gb/s / Encrypting) ST91000641NS" för två månader sedan! Trodde jag hade avbeställt den för en månad sedan men tydligen inte. Så nu försöker jag göra det bästa utav situationen och ska kötta in den i min kära Macbook Pro 15" '10.

Det första problemet man möter är att den är fet, lätt och veta! Men efter många om och men lyckades jag klämma in den.

Andra problemet, min mac vägrar att hitta den. Jag har kopplat in hårddisken via USB(Ja, här funkar den fint) och formaterat med Journalfärd etcetc, men det fungerar inte alls.

Rätta mig om jag har fel, men kan detta ha o göra med "Encrypting"-funktionen?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-15 22:59

Det är nog inte omöjligt att krypteringsdelen har någon liten extra, dold, partition som ligger först för eventuell programvara eller liknande som ställer till det. Om så är fallet så är troligen den partition du formaterat den som är synlig medans den andra är dold på något sätt.
Har du sökt på nätet om det finns något sätt att deaktivera krypteringen, om den nu är aktiverad från fabrik?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-16 08:32

Om den fungerar extern (via USB) så ska/måste den fungera internt (via SATA) också. Jag köpte en gång en intern disk till en tidig PowerBook Alu 2006 där jag var tvungen att strypa hastigheten från 3Gbps till 1,5Gbps via en strap/bygel bredvid SATA-kontakten på hårddisken.

<GISSNING>
Det är inte något sådant att din MacBook Pro har något spök med 6Gbps på SATA så att du måste hårt strypa/ställa in något?
</GISSNING>

1
Bevaka tråden