Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spekulationer kring nästa iMac 2011

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-02-15 18:38

MBP står väl närmast på tur att uppgraderas men vad kommer hända med iMacen lite senare?
Sandy Bridge förstås, men sen då. Finns det så mycket mer och göra än lite snabbare, lite mera, lite design etc? Lurar det teknikgenombrott bakom hörnet som kan överraska oss?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-15 19:26
Ursprungligen av per s:

Lurar det teknikgenombrott bakom hörnet som kan överraska oss?

Inte direkt. Datorbranchen är rätt medelålders numera, och evolutionär snarare än revolutionär.

Sandy Bridge
Extra hårddisk/SSD istället för DVD-brännare
Lightpeak
Lion

Det blir nog inte mer spännande än så.

  • Medlem
  • 2011-02-16 20:13

Magic mouse var en liten kul överraskning för mig.
Önskar själv se inbyggd tv-mottagare + antenn som tillval.
Mera ljud.
Något måste de väl hitta på för att få oss att köpa nytt.

Ursprungligen av per s:

Magic mouse var en liten kul överraskning för mig.
Önskar själv se inbyggd tv-mottagare + antenn som tillval.
Mera ljud.
Något måste de väl hitta på för att få oss att köpa nytt.

En inbyggd tv-mottagare kommer nog aldrig att komma till någon Mac.

  • Medlem
  • 2011-02-26 23:20

När ny iMac och hur kommer den att skilja sig mot 2010?

Nu har Macbook pro har släppts med nya Sandy Bridge processorer, bättre grafikkort och thunderbolt.

När kan vi vänta oss en ny serie av 2011 års iMacar och vad kommer de att innehålla förutom thunderbolt?

(Det borde finnas en tråd om detta redan men jag hittade ingen när jag sökte.)

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 23:25

Inte svårt att kvalificerat gissa att de nya iMacs som antagligen snart lanseras kommer ha ungefärligen samma bestyckning som de senaste MacBook Pro modellerna förutom skärmstorlekarna då.

Apple får gärna sätta 8GB som standard på internminne, men det lär aldrig hända.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 23:34
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Apple får gärna sätta 8GB som standard på internminne, men det lär aldrig hända.

Aldrig vette tusan. Men frågan är om det sker nu eller vid nästa uppdatering. Beror antagligen på vilka priser Apple får på minnena.

  • Medlem
  • 2011-02-26 23:37

Något mer borde de väl klämma in

Som jag mins det brukar iMacen ha något snabbare minne man kanske skulle kunna tänka sig DDR3 PC16000/2000MHz.

Vilket grafikkort kommer de att ha?

Och framför allt hur länge dröjer det innan Apple kan hålla sig att släppa stationära datorer med thunderbolt?

Senast redigerat 2011-02-27 00:00
  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 23:50
Ursprungligen av MP:

Och framför allt hur länge dröjer det innan Apple kan hålla sig att släppa stationära datorer med thunderbolt?

Inte länge men man kan ju tycka att Mac Pro borde få TB innan iMac..

  • Medlem
  • 2011-02-27 00:46

Man kan alltid hoppas på ett Radeon HD 6800M Grafikkort...

Well det blir intressant att se vad Apple kommer att sätt in i nya iMac, den bör vara bättre än MacBook Pro.

  • Medlem
  • 2011-02-27 23:03

Borde inte valet av Thunderbolt istället för USB3 vara ett argument för att uppgradera iMac och MP så snart som möjligt.
Det gäller ju att ge den så god start som möjligt. Gick ju måttligt bra för FireWire.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-28 00:07
Ursprungligen av per s:

Borde inte valet av Thunderbolt istället för USB3 vara ett argument för att uppgradera iMac och MP så snart som möjligt.
Det gäller ju att ge den så god start som möjligt. Gick ju måttligt bra för FireWire.

Hur menar du nu? Firewire fick ju ett enormt genomslag tack vare DV-Video och till pro ljudkort och snabba hårddiskar. Att PC sidan inte riktigt anammade FW var tråkigt men mest deras loss. Thunderbolt kan ses som en fortsättning på FW som springer ifrån USB3 på de flesta punkter.

  • Medlem
  • 2011-02-28 09:41

Jag menar att det vore bättre om TB fanns på alla datorer i framtiden, inte som en exklusiv extra port.
Det ger ju ett helt annat utbyte av kringutrustning och mindre krabb med kablar/konvertrar.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-28 10:37
Ursprungligen av per s:

Jag menar att det vore bättre om TB fanns på alla datorer i framtiden, inte som en exklusiv extra port.
Det ger ju ett helt annat utbyte av kringutrustning och mindre krabb med kablar/konvertrar.

TB kommer med stor säkerhet finnas på nästan allt elektroniskt i framtiden (närmaste rio åren iaf), inte bara datorer om nu inte några andra tillverkare tar fram något bättre väldigt snart, men jag betvivlar det: genidrag att göra det så kompatibelt.

Ursprungligen av MP:

(Det borde finnas en tråd om detta redan men jag hittade ingen när jag sökte.)

Ja, då missade du tydligen den här tråden.

Jag har slagit ihop de två trådarna nu. (inlägg #1-5 från den gamla tråden, och #6-15 från den nya)

/Mod

Senast redigerat 2011-02-28 10:20
  • Medlem
  • Gotland
  • 2011-03-01 20:27

Lite utanför ämnet, bara en liten språknotering. Det blir intressant när man kan koppla in hårddiskar på flera TB via TB.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-07 19:06

Jag tycker det skulle vara trevligt om det kom en 30" iMac. Som dessutom har en plats för en SSD-disk(som är lätt att montera själv) förutom en standard disk. Apples nuvarande lösning tycker jag är för dyr.

När tror ni att vi kan förvänta oss nya iMacar? Visst börjar det väl vara dags?

Ursprungligen av tawi:

Jag tycker det skulle vara trevligt om det kom en 30" iMac. Som dessutom har en plats för en SSD-disk(som är lätt att montera själv) förutom en standard disk. Apples nuvarande lösning tycker jag är för dyr.

När tror ni att vi kan förvänta oss nya iMacar? Visst börjar det väl vara dags?

Jag tycker det ska vara dags nu!.. är på köphumör och har dessutom ändrat mig från en MBA till en iMac 27"..
Är nog lika velig som Capeman skulle jag tro..

  • Medlem
  • 2011-03-07 19:22

Från MacRumors Buyer's Guide idag:

iMac
Recommendation: Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle
Last Release July 27, 2010
Days Since Update 223 (Avg = 226)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-07 19:28

Ska det bli en tisdag som vanligt får det bli imorgon då.

  • Medlem
  • 2011-03-07 22:00

Det har ju snackats en del om nya skärmstorlekar. Jag tycker nuvarande storlekar är bra men ska man hitta nya kunder/motiv att köpa får man väl hitta på något. 30 tum med inbyggd tv-mottagare o antenn kanske har sin köpare bland unga i liten lägenhet som kan kombinera dator med tv o nöjesmaskin.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-09 08:49

Själv är jag hobbyfotograf och skulle verkligen uppskatta en 30"s iMac (till bra pris) med någon sinnerik inbyggd skärmkalibrator. TV-tuner är jag inte alls intresserad av då jag inte ser på tv alls, men gärna film. Har varit ute efter en "TV" utan tuner men de blir så fantastiskt dyra tyvärr så nu står jag utan istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-14 21:01

Gällande bildjobb.
Jag hade gärna sett skärmar mer mer korrekt färgåtergivning. De förskönar en hel del idag så man får ändå koppla till en bättre skärm = tappar lite poängen med datorn.

Enligt MacRumors så kommer det nya iMacs om 4-6 veckor:

Potential iMac Update to Sandy Bridge and Thunderbolt in 4-6 Weeks? - MacRumors Forums

Citat:

- EXCLUSIVE: My Sources: New iMacs en route by ocean to U.S. available end of April or 1st week of May. No major cosmetic changes.

- My sources say New iMacs will feature Sandy Bridge and Thunderbolt. No other specifics.

- We'll see if this pans out, but I'm highly confident in my source. If you're looking for a new iMac. WAIT FOR IT!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-13 09:29

Vore guld om det släpptes en ny snart. Funderar på att komplettera med en nämligen

Nästa tisdag kanske?

Apple Delaying iMac Orders, Refresh Due Next Tuesday? - Mac Rumors

Citat:

9 to 5 Mac reports that Apple has begun delaying iMac orders, notifying customers that shipment of their orders is being pushed back to next week. The move comes ahead of an expected iMac refresh that may be set to occur on Tuesday of next week.

Due to an unexpected delay, we are unable to ship the following item(s) by the date that you were originally quoted:

Z0JP, IMAC 27”/5750/SD
will now ship on or before
May 02, 2011
The report also notes that Mr. X, a source who has provided reliable information to a number of sites in the past, claims that new iMacs should be expected sometime the week of May 2nd.

Separately, we've heard that Apple is planning a change-out in the promotional materials of its retail stores for next week Tuesday, May 3rd. Such shifts are common when Apple rolls out updated models in one of its high-profile product lines as it seeks to capitalize on the publicity and interest. The company generally distributes updated "planograms" showing any changes in store layout, as well as new promotional signage and materials several days ahead of time.

Bevaka tråden