Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro - Strul med grafik efter Snow Leopard installation

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har felsökt här halva natten men finner ingen riktig lösning.
Gjorde igår en helt ren installation av Snow Leopard på min Mac Pro från 2008.
Installationen gick som den skulle och i slutändan startade Findern upp.

Jag tänkte "värt att reboota nu bara sen kör vi".. men efter jag startade om så går mina skärmar inte igång. Dock verkar datorn ticka som vanligt..

Inga konstiga ljud eller liknande och när jag t.ex trycker på volymknapparna så låter/blippar volymljudet från datorn precis som det ska. Känns alltså som att datorn startar upp rätt.

Har provat att boota upp från skiva m.m. men skärmen startar inte.

Har även provat 2 andra skärmar för att utesluta fel på huvudskärmen, även testat byta kablar m.m. så jag VET att det inte är fel på skärmarna..

Vill höra om ni kanske har några tips, för jag blir helt galen på detta.
Snackade med Apple-supporten och de hänvisade mig bara till sin supporthemsida...

mvh / Eric

  • Oregistrerad
  • 2011-02-05 12:21

Vad har du för grafikkort? Har du ett nyare grafikkort räcker det inte med 10.6 utan du behöver kanske 10.6.1/2/3/4/5/6 beroende på vilket grafikkort det är.

Enda alternativet då (tyvärr) är att stoppa i ditt äldre kort, boota, köra programuppdateraren, stänga av, i med nya kortet och boota igen.

Jo, fast tyckte mest det var så konstigt.. måste gått sönder under en omstart av datorn i så fall..

Fast om grafikkortet gått sönder, fortsätter processen från Strömstart till Desktop/Finder då? För allt verkar ju ladda fram som vanligt även om jag inte ser det..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-06 00:01
Ursprungligen av deadend:

Jo, fast tyckte mest det var så konstigt.. måste gått sönder under en omstart av datorn i så fall..

Fast om grafikkortet gått sönder, fortsätter processen från Strömstart till Desktop/Finder då? För allt verkar ju ladda fram som vanligt även om jag inte ser det..

Visst kan du köra datorn utan grafikkort, många filservrar står på utan grafikkort/monitor.
Inget grafikkort du kan låna och testa med?

I burken sitter ju standard-grafikkortet.. så har inte bytt sen jag köpte burken 2008...
Sitter verkligen i ett litet döläge i så fall..

Jag kan inte boota upp / resetta allt på något sätt och gå förbi detta.

Vore ju segt att behöva lämna in till något servicecenter och betala massa pengar om det bara är något enkelt..

Ursprungligen av deadend:

I burken sitter ju standard-grafikkortet.. så har inte bytt sen jag köpte burken 2008...
Sitter verkligen i ett litet döläge i så fall..

Jag kan inte boota upp / resetta allt på något sätt och gå förbi detta.

Vore ju segt att behöva lämna in till något servicecenter och betala massa pengar om det bara är något enkelt..

Vilken model är det på kortet? Mitt ATI gick sönder 2ggr...

Kan det inte vara grafikkortet som gått sönder?

Jag är inte så bra på hur uppstart funkar på mac men på PC så gör datorn en full uppstart trots ett trasigt grafikkort. Det har hänt mig säkert 4-5 gånger. Grafikkort är i allmänhet väldigt känsliga och det räcker ofta med en strömspik för att man skall få kortslutning och sen är det svart.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-06 11:02

Du kan ju testa det vanliga, resetta SMC. För att göra det på 2008n måste du trycka in en liten switch på moderkortet.

Apple - Support - 503

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-06 13:03

Hur har det gått, kom du igång med ditt grafikkort?
Tänkte på en sak,
- när man installerar snowleopard så startar datorn om på cd-start under processen.

Om du därför inte kan se någonting vid en cd-start så borde det röra sig om ett fysiskt fel.
Om du har annan hårddisk kan du ju alltid pröva med den ( lossa sladden till originaldisken) Så att du kan utesluta att NÅGON grafisk inställning styr från Snow-systemet på din HD:

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-06 13:08

Vad har du för skärm/skärmar?
Har du provat med en annan skärm?

Har du någon installationsskiva kvar för något äldre operativsystem (typ 10.5?) Prova att boota från denna isf och se om det fungerar.

tack för alla svar, ska förbi studion nu i helgen och försöka se om jag kan få det att starta upp med hjälp av era tips.

men om jag skulle behöva köpa ett nytt billigt grafikkort, var gör jag det?
hittade denna, men fattar ju inte alls om den är kompatibel med min Mac Pro 2008.

bumpar den här tråden liten.
behöver hjälp lite med detta att köpa nytt grafikkort till burken som inte kostar skjortan och som funkar med det jag har.
jobbar bara med ljud så behöver inget värstingkort precis.
/Eric

Ursprungligen av deadend:

...hittade denna...

Vilken?

Du glömde nog att lämna en länk eller bild.

Ursprungligen av deadend:

...behöver hjälp lite med detta att köpa nytt grafikkort till burken...

Det finns redan flera trådar i ämnet. Här kan du nog hitta några tips:
grafikkort mac pro site:99.se

Oj, var nog snabb på avtryckarfingret tidigare..

Macoteket

Det är enda jag hittat, men funkar den med min dator då? Hur vet man det liksom?
Just hela grafikkorts-djungeln är inte riktigt min grej..

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken?
Det finns redan flera trådar i ämnet. Här kan du nog hitta några tips:
grafikkort mac pro site:99.se

Kollade detta men många av trådarna är från 2006-2007 typ..
Visst, min dator är från 2008 men svårt att hitta exakt var jag kan köpa och vilka prisklasser som faktiskt existerar..

Ja, det kortet ska funka även till 2008-modellen. Det står i ett par av de där "gamla" trådarna.

Att tråden startats 2006 eller 2007 betyder ju egentligen ingenting. Där kan ju finnas nya inlägg längre ner.

1
Bevaka tråden