Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Begränsa diskutrymmet för Time Machine?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-01 19:06

Hejsan

sitter här med en time capsule och kör time machine mot denna, jag undrar om det är möjligt att begränsa utrymmet time machine använder på time capsule för backup så jag även kan ha andra saker på den?

Låt bli.

Den är gjord för att vara en Time Machine-disk.

Allt du lägger på den kommer du missa backupa och varje gång TM går igång så går allt i sirap med hämta/skriva.

Alt B är inte bättre - du missar undanta från Backup vilket innebär att du backupar till samma disk som data ligger på och det är ju inte bra när TM-disken rasar en vacker dag.

Rent tekniskt går det att partitionera disken i två bitar, man skall vara nog att välja Mac OS Extended, ej skiftlägeskänsligt, GUID.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-01 19:58

Saken är ju att det jag lägger där inte skulle behövas backupas utan bara tillfälliga filmer etc som jag skulle streama till apple tvn så de skulle ju inte backupas. sen ligger de på samma disk. men visst jag förstår din invändning i det hela men jag skulle ju tänk på det lite tidigare innan jag köpte 2tb TC, nu kommer det iofs ta lite tid innan jag fyller den med backup "material" så jag kan använda den som filserver lite innan jag samlat ihop lite nya burkar så jag kan köpa en hårddisk att koppla till nätverket eller ja det skulle väl förmodligen att gå att koppla en USB disk till TC med och dela ut den för streamning till apple tv.
Iofs inte köpt apple tvn än, men den kommer väl att beställas inom kort och då kanske man få slänga in nån hårddisk då med.. frågan är då om det går bra med en USB kopplad till TC för att dela ut den till hela nätverket. MEN i min TC sitter redan en skrivare.. går det att köra en USB-hub där och dela ut både disk och skrivare?

Nu blev det helt OT...

Ursprungligen av Qonos:

Saken är ju att det jag lägger där inte skulle behövas backupas utan bara tillfälliga filmer etc som jag skulle streama till apple tvn så de skulle ju inte backupas. sen ligger de på samma disk. men visst jag förstår din invändning i det hela men jag skulle ju tänk på det lite tidigare innan jag köpte 2tb TC, nu kommer det iofs ta lite tid innan jag fyller den med backup "material" så jag kan använda den som filserver lite innan jag samlat ihop lite nya burkar så jag kan köpa en hårddisk att koppla till nätverket eller ja det skulle väl förmodligen att gå att koppla en USB disk till TC med och dela ut den för streamning till apple tv.
Iofs inte köpt apple tvn än, men den kommer väl att beställas inom kort och då kanske man få slänga in nån hårddisk då med.. frågan är då om det går bra med en USB kopplad till TC för att dela ut den till hela nätverket. MEN i min TC sitter redan en skrivare.. går det att köra en USB-hub där och dela ut både disk och skrivare?

Nu blev det helt OT...

Ja, USB-hub går att koppla till: Användningsområden för USB-porten på Time Capsule, AirPort Extreme, AirPort Express

  • Oregistrerad
  • 2011-02-01 21:10

Nej det går faktiskt inte. Jag håller inte med Goflorp, man borde få bestämma hur många generationer man vill behålla av en fil/filer och således kunna styra över utrymmet.

Men tänk att TimeMachine inte är en backup enhet även om många använder det som detta. Time Machine är ett version hanteringssystem så man kan gå tillbaka till tidigare versioner av ett dokument.

Ursprungligen av studiox:

Men tänk att TimeMachine inte är en backup enhet även om många använder det som detta. Time Machine är ett version hanteringssystem så man kan gå tillbaka till tidigare versioner av ett dokument.

Det är inte riktigt vad Apple själva säger
Apple - Time Capsule - Automatic backup for Mac and an 802.11n Wi-Fi base station

Citat:

Automatic backup for your Mac.
Time Capsule is a revolutionary backup device that works wirelessly with Time Machine in Mac OS X Leopard and Snow Leopard. It automatically backs up everything, so you never have to worry about losing your important files.

Jag har inga problem med att använda min TC för både TM och (tillfällig) lagring av filer. Jag har inte partitionerat. TM kommer så småningom ta allt ledigt utrymme men dessförinnan är det bara att använda den som en vanlig nätverkshårddisk parallellt med TM

Ursprungligen av Björnström:

Nu pratar ni om olika saker, eller? Namnet Time Machine låter iofs mer som en maskin än vad Capsule gör.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-02 08:42
Ursprungligen av Björnström:

Även om du länkade till Time Capsule (som faktiskt inte tar backup) så tycker jag inte att TimeMachine är en backup-programvara Men det är jag det

Citat:

Time Machine saves the hourly backups for the past 24 hours, daily backups for the past month, and weekly backups for everything older than a month.

Att ta inkrementella backuper varje timme skapar ju en hel del data, även inkrementella backuper. Det blir på en månad runt 60 backuper - inte undra på att datorn går som sirap. Jag vill ta backup på natten, kunna exkludera filer, välja vilka diskar jag vill ta backup på (Min macpro har ju 6 diskar och vem är så korkat att tro att man bara lägger viktiga data på systemdisken?) samt kunna verifiera min backup och bli notifierad om det fungerade/inte fungerade. Inga av dessa funktioner har TimeMachine.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-15 09:14
Ursprungligen av studiox:

Jag vill ta backup på natten, kunna exkludera filer, välja vilka diskar jag vill ta backup på (Min macpro har ju 6 diskar och vem är så korkat att tro att man bara lägger viktiga data på systemdisken?) samt kunna verifiera min backup och bli notifierad om det fungerade/inte fungerade. Inga av dessa funktioner har TimeMachine.

Håller med till fullo. Vågar man hoppas på detta i och med Mac OS X 10.7 tror ni? Ser stora fördelar med enkelheten i Time Machine samtidigt som att en Avancerat-knapp skulle sitta bra. Vi fick ju hastighetsökningar i och med Mac OS X 10.6 så kanske i och med Mac OS X 10.7?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-15 12:20
Ursprungligen av acke:

Håller med till fullo. Vågar man hoppas på detta i och med Mac OS X 10.7 tror ni? Ser stora fördelar med enkelheten i Time Machine samtidigt som att en Avancerat-knapp skulle sitta bra. Vi fick ju hastighetsökningar i och med Mac OS X 10.6 så kanske i och med Mac OS X 10.7?

Det vore ju trevligt, detta eftersom det faktiskt inte existerar en enda vettig backuplösning till mac (Vilket, när man tänker på det är helt jävla otroligt). Detta i tillägg till att HFS precis som ReiserFS och alla andra journalfilsystem inte klarar av att undeleta filer (vilket också är rätt skrämmande men något man väl får acceptera) så borde det ju finnas en marknad för detta som apple skulle kunna lösa.

symantec har ju övergett mac och det verkar inte finnas någon annan heller..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-15 14:29
Ursprungligen av studiox:

Det vore ju trevligt, detta eftersom det faktiskt inte existerar en enda vettig backuplösning till mac (Vilket, när man tänker på det är helt jävla otroligt). Detta i tillägg till att HFS precis som ReiserFS och alla andra journalfilsystem inte klarar av att undeleta filer (vilket också är rätt skrämmande men något man väl får acceptera) så borde det ju finnas en marknad för detta som apple skulle kunna lösa.

symantec har ju övergett mac och det verkar inte finnas någon annan heller..

Vågar man tro på ett modernare filsystem i Mac OS X 10.7 kanske?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-15 15:15
Ursprungligen av acke:

Vågar man tro på ett modernare filsystem i Mac OS X 10.7 kanske?

Möjligt, men det löser ju inte problemen med backup ZFS vore såklart trevligt som det talats om ett antal ggr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-16 09:41
Ursprungligen av studiox:

Möjligt, men det löser ju inte problemen med backup ZFS vore såklart trevligt som det talats om ett antal ggr.

Nä fast ett modernare filsystem skulle som jag förstår det underlätta utveckligen av ett bättre Time Machine.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-17 09:29
Ursprungligen av acke:

Nä fast ett modernare filsystem skulle som jag förstår det underlätta utveckligen av ett bättre Time Machine.

Jasså? Nu hänger jag nog inte med. TimeMachine använder ju Rsync och det skiter ju i vilket filsystem man kör, eller?

Ursprungligen av studiox:

Att ta inkrementella backuper varje timme skapar ju en hel del data, även inkrementella backuper. Det blir på en månad runt 60 backuper - inte undra på att datorn går som sirap. Jag vill ta backup på natten, kunna exkludera filer, välja vilka diskar jag vill ta backup på (Min macpro har ju 6 diskar och vem är så korkat att tro att man bara lägger viktiga data på systemdisken?) samt kunna verifiera min backup och bli notifierad om det fungerade/inte fungerade. Inga av dessa funktioner har TimeMachine.

Har den inte en hel del av dessa funktioner?

Den backar ju enbart upp förändringarna, så det är väldigt lite data som skickas. Det är en backup i timmen dagligen. Du kan inte styra när den gör backup mer än välja "Do backup now", men det går att exkludera mappar i inställningarna. Det går även att välja att backa upp flera diskar i samma inställningspanel. Du får besked om backupen utfördes framgångsrik, annars blir det varningsflagg. Verifiera backupen gör du genom att antingen gå in i Time Machine eller gå igenom mapparna manuellt i Finder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-17 13:41
Ursprungligen av Mats Björnström:

Det är en backup i timmen dagligen. Du kan inte styra när den gör backup mer än välja "Do backup now", men det går att exkludera mappar i inställningarna.

Åtminstone ett program, Time Machine Scheduler låter dig bl.a. justera tidsintervallet för då datorn skall göra säkerhetskopiering.

Citat:

Verifiera backupen gör du genom att antingen gå in i Time Machine eller gå igenom mapparna manuellt i Finder.

Man kan även lätt verifiera/kontrollera aktuell säkerhetskopia genom att hålla ner [alt]-tangeneten när man klickar på TimeMachine-ikonen i menyraden. Där finns då ett menyval för just verifiering.

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2011-02-17 14:49
Ursprungligen av Mats Björnström:

Den backar ju enbart upp förändringarna, så det är väldigt lite data som skickas.

Ja oftast är det så, men inte alltid. Rsync delar ju in varje fil i x antal block, desto större fil desto fler block. Mina virtuella maskiner i vmware är runt 20-200Gigabyte i size där filerna ständigt ändras och det blir rätt mycket data...

Ursprungligen av Mats Björnström:

men det går att exkludera mappar i inställningarna.

Trevligt, hur gör man det? Har inte sett det. Det enda jag sett i OD och Mobile Users att man kan göra det (som också anv. rsync)

Ursprungligen av Mats Björnström:

Det går även att välja att backa upp flera diskar i samma inställningspanel.

Det har jag heller inte sett, kan du visa mig det med?

Ursprungligen av Mats Björnström:

Du får besked om backupen utfördes framgångsrik, annars blir det varningsflagg. Verifiera backupen gör du genom att antingen gå in i Time Machine eller gå igenom mapparna manuellt i Finder.

Det fattar jag heller inte hur man gör? Att gå in i finder kan jag väl inte göra, hur menar du då?

Ursprungligen av studiox:

Trevligt, hur gör man det? Har inte sett det. Det enda jag sett i OD och Mobile Users att man kan göra det (som också anv. rsync)

Klicka på alternativ i Time Macine-inställningarna. Lägg till objekt (diskar, mappar, filer...) som du inte vill ha backup på genom att trycka på plusknappen eller bara dra och släpp från Finder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-01 21:16

Jag kör 2 laptops med backup mot en 2 TBs TC samt att jag har använder en del av utrymmet till lagring för saker som jag inte behöver "backup" på.

Partionera TC disken borde inte vara några problem.

Men som sagt nu har jag 2 laptops mot den och backat upp i ungefär ett halvår på båda maskinerna och har fortfarande 1.13 TB ledigt utrymme på den så dedikera en del av utrymmet via en partionering till lite film etc. kanske inte ens behövs.

Sen kan man ju alltid diskutera "säkerheten" med att hålla på att använda en "backup" disk till massa annat också.

Time machine : programvara i OSX från Apple för backup på en ansluten hårddisk (vilken som helst som är rätt formatterad)

Time Capsule : Burk från Apple med Wifi i, en hårddisk och lite USB/Ethernet, funkar som "time Machine-bas

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-15 08:57

Nu har jag i alla fall beslutat mig att jag kommer köra min Time Capsule till time machine och filserver ett tag tills jag hittat en lösning som jag känner mig bekväm med.. Men igår när skulle flytta över lite filer till min TC så fick jag inte skapa någon map på den eller flytta över några filer. Eftersom jag fortfarande inte helt kommit in i osx-världen då jag varit pc människa tidigare så har jag ingen aning om vad jag kan göra åt detta eller varför det är som det är. Någon som har en fundering vad det kan bero på?

Köp en extern HDD och koppla in till TC istället.. billigt och säkert!

1
Bevaka tråden