Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple planerar en iPhone Nano?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ibish:

Det du räknar upp är förvisso konsumentprodukter, avsedda för privatpersoner och ligger lägre i pris än motsvarande pro-versioner; men om man jämför med övriga branschen (ex "bärbar" från Packard Bell för 2995kr) räknas det ändå som premium.

Det kan finnas plats för ytterligare en instegs-iphone, men där kommer ju Apple räta ut frågetecknen själva, så vi slipper. Att det ska vara kompatibelt med App Store är no-brainer, annars är det inte ens en iPhone. Tror inte vi behöver oroa oss.

Vi får väl ändå prata "apple-billigt"?

Det är intressant att vissa hävdar att apples produkter inte alls är dyra i ena diskussionen för att sedan hävda raka motsatsen i nästa (nu menar jag dock inte dig men några bör känna sig träffade)

Ursprungligen av Tabb:

Performas
iMac
iBook
iPod Shuffle/Nano
iPad
Apple TV
Ska jag fortsätta..

På vilket sätt är detta "den billiga produktionen"?

iMac och iBook har aldrig varit några produkter i det billiga sortimentet. Jämfört med en PC med motsvarande hårdvaruspecifikationer så har man legat högt i pris. Personer som små resurser har sökt sig till annat än Apples produkter i det området.

iPod Shuffle och iPod Nano har haft sina målgrupper, och detta har inte handlat om några lågprisprodukter. Sett till minnesstorlek på iPod Nano och Shuffle så har det funnits andra spelare som har varit nära på betydligt billigare. Apple har inte brytt sig.

iPad är heller inte någon billig produkt. Det finns konkurrenter som antingen har eller kommer med motsvarande till en billigare summa.

Apple TV kan man ha olika meningar om beroende på när i tiden man tittar på denna produkt.

Slutsats:
Du behöver inte fortsätta - varken med att rada upp produkter eller prata lågprissegment och Apple i samma mening. Apple har flera gånger tagit död på diskussionerna om att ge sig in i striden om lågprisprodukterna, och förhoppningsvis så kommer man att fortsätta vara lika konsekventa och inte börja ta strid i samma produktionslinje som de billigare android-baserade telefonerna och systemen.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-14 12:43
Ursprungligen av Tobias Schelin:

På vilket sätt är detta "den billiga produktionen"?

iMac och iBook har aldrig varit några produkter i det billiga sortimentet. Jämfört med en PC med motsvarande hårdvaruspecifikationer så har man legat högt i pris.

Stämmer faktiskt inte eftersom jag pratar om när dessa produkter introducerades. Då var både iMac och iBook och givetvis iPad biliga sett till vad konkurrenterna ståtade med.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-14 00:40
Ursprungligen av Tabb:

Nu menar jag ju när de introducerades. De första iMacarna/Perfomas var ju riktigt billiga jämfört med konkurrenterna och Apples premiummodeller likaså var iBook det och iPads pris var ju förvånansvärt lågt, ja så lågt att flera konkurrenter (HP bl.a.) drog in sina planerade modeller eftersom de var alltför dyra för att klara konkurrenen mot iPad och iPod shuffle kontrasterar enormt iPod Touch både sett till pris och funktioner. Hoppas verkligen Apple's eventuella billiga modell ligger närmare Nano än Shuffle.

Mja, så billig är ju t.ex. inte iPad om man ska ha 3G o.s.v och jämföra med en Tab t.ex.

Ursprungligen av Goflorp:

Men, apple har ALDRIG någonsin varit intresserad av att göra "billiga grejen" tidigare.

Apple säljer precis allt de tillverkar av de prylar de har.
Skall man ha Appar på den? Det är ju det som till stor del driver iphone/ipad - vad skall man ha för skärm då?
En skärmstorlek till? En anpassning av appstore till?

Det har likaledes funnits ett rykte i 10 år nu att apple skall komma med en liten miniburk med tre kortplatser och saker i som man kan bygga i själv. Samma där, It's not going to happen. Dell är väl bäst i världen på sådana saker.

Lägg ner det här ryktet nu. Det kommer inte hända.

För en gångs skull håller jag med dig!

  • Oregistrerad
  • 2011-02-14 01:09
Ursprungligen av zappee:

Mja, så billig är ju t.ex. inte iPad om man ska ha 3G o.s.v och jämföra med en Tab t.ex.

Utan 3G men med bättre OS och större skärm så skilde priset nästan 40% till iPadens fördel, så rätt mycket billigare var iPad ändå och Tab:en halvfloppade..

Kanske inte alls dags att lägga ner dessa rykten:

Small iPhone to Have Edge to Edge Screen, Voice Navigation? - Mac Rumors

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-14 01:30
Ursprungligen av Tabb:

Utan 3G men med bättre OS och större skärm så skilde priset nästan 40% till iPadens fördel, så rätt mycket billigare var iPad ändå och Tab:en halvfloppade..

Fast nu har ju taben 3G så det får man ju räkna med om man ska jämföra.

Ursprungligen av PeeMaN:

Kanske inte alls dags att lägga ner dessa rykten:

Small iPhone to Have Edge to Edge Screen, Voice Navigation? - Mac Rumors

Å andra sidan har dessa rykten funnits oändligt länge.

Jag vill fortfarande inte tro att det kommer, men antagligen gör det väl det.
Synd att iOS blir ännu mer fragmenterat bara...

  • Oregistrerad
  • 2011-02-14 01:48
Ursprungligen av zappee:

Fast nu har ju taben 3G så det får man ju räkna med om man ska jämföra.

Fast å andra sidan så har ju som sagt den betydligt billigare iPad större skärm och högre upplösning.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-14 01:54
Ursprungligen av zappee:

Jag vill fortfarande inte tro att det kommer, men antagligen gör det väl det.
Synd att iOS blir ännu mer fragmenterat bara...

Den lär komma men behöver inte betyda att iOs blir så fragmenterat. Tänk iPhone 4 fast i mindre och enklare utförande med mindre minne så kan nog Apple sälja den betydligt billigare än dagens iPhone 4 och samtidigt differentiera den från iPhone 5 som lär få dualcore processor och 64GB minne.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-14 02:11
Ursprungligen av Tabb:

Den lär komma men behöver inte betyda att iOs blir så fragmenterat. Tänk iPhone 4 fast i mindre och enklare utförande med mindre minne så kan nog Apple sälja den betydligt billigare än dagens iPhone 4 och samtidigt differentiera den från iPhone 5 som lär få dualcore processor och 64GB minne.

Mindre skärm och sämre hårdvara innebär ytterligare en variant för apputvecklare att tänka på, lika med fragmentering.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-14 03:15
Ursprungligen av zappee:

Mindre skärm och sämre hårdvara innebär ytterligare en variant för apputvecklare att tänka på, lika med fragmentering.

Men min tanke var att den billiga iPhonen har samma skärmupplösning och processor som iPhone 4 men enklare och mindre i formatet och med mindre flashminne. Blir inte mer fragmenterat än vad iOS ändå blir med en ny iPhone 5.

Jag kollade, ingen som har skrivit det än?

wearable mobile computers (telefon med dator kapacitet eller dator med telefon kapacitet)

Det är dit vi är på väg?

Med det i åtanke så är en Iphone nano, som går att ha på armen som en något större men tunn klocka inte helt ute och seglar.

Finns en hel del koncept bilder där ute om just den tanken.

Jag tror apple kan återuppfinna denna kategorin bra mycket bättre än X10mini. Men X10 mini var ett trendbrott inom android som snabbt följdes av fler tillverkare. Folk gillar en lagom liten telefon, kunde den bara inte vara så tjock också.. ja då är det nog ännu bättre.Jag tänker att för det priset om man fick en iPod på köpet så att säga så skulle det vara en utmärkt stegvis ersättare för en idag helt offline baserad ipad.

Always connected? Titta på bland andra sonys vision om framtiden..allt teknisk skall ha ett IP. Visst ligger det längre fram men övergången måste ju börja någonstans även för iPod segmentet.

Hur det än blir så vad gäller ursprungskällan till storyn.. nja, jag är skeptisk

Det snackades mycket om detta när HP presenterade nya telfonen Veer som är grymt liten. Vem ska använda den?

Men se, det fanns en logik. Tänk att du har en iPad (eller i HP's fall en TouchPad) som du tar med dig runt om i världen, då nöjer man sig nog med en så liten telefon som möjligt som kan agera hotspot och ta emot samtal. (Ja, iPaden kan ha 3G men inte ta emot samtal). Vill man se på film, surfa osv tar man fram plattan. Ska man ut på stan och bara vill kunna ringa och beställa taxin tar man sin mobil som är liten.

Det handlar inte om att slå in sig på någon sorts billigmarknad, utan att ge alternativ i premium-segmentet. Stort är inte alltid bäst, varför skulle de annars ansträngt sig att få till en Macbook Air med 11"-skärm? Den är ju knappast en Siba-netbook...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-14 11:02
Ursprungligen av Leftrustle:

Det snackades mycket om detta när HP presenterade nya telfonen Veer som är grymt liten. Vem ska använda den?

Men se, det fanns en logik. Tänk att du har en iPad (eller i HP's fall en TouchPad) som du tar med dig runt om i världen, då nöjer man sig nog med en så liten telefon som möjligt som kan agera hotspot och ta emot samtal. (Ja, iPaden kan ha 3G men inte ta emot samtal). Vill man se på film, surfa osv tar man fram plattan. Ska man ut på stan och bara vill kunna ringa och beställa taxin tar man sin mobil som är liten.

Det handlar inte om att slå in sig på någon sorts billigmarknad, utan att ge alternativ i premium-segmentet. Stort är inte alltid bäst, varför skulle de annars ansträngt sig att få till en Macbook Air med 11"-skärm? Den är ju knappast en Siba-netbook...

Då är man ju där med flera prylar igen, något som vi länge har försökt komma bort ifrån med att bygga in allt i telefonen.

Ursprungligen av zappee:

Då är man ju där med flera prylar igen, något som vi länge har försökt komma bort ifrån med att bygga in allt i telefonen.

Jo, men är allt i telefonen vettigt i alla lägen? Har gärna med mig en iPad på längre resor och i soffan hemma. Ute i fält vill jag mest kunna se mail, svara i telefon och läsa någon sorts nyhet vid enstaka tillfällen.

Se hur HP löst det genom att man bara lägger telefonen på en TouchPad så flyttas den hemsidan över till TouchPaden; snyggt och smidigt. För de som inte vill ha två olika kommer nog inte normalstorleken på iPhone förvinna, om du nu är orolig för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-14 09:42
Ursprungligen av ;:

Wall Street Journal rapporterar idag om samma nyhet med lite mer info.

Telefonen sägs ha kodnamn N97. Kommer att vara hälften så stor som en iPhone 4, ha en skärm från kant till kant på telefonen (alltså ingen home-knapp).

Både Jobs och pressfolk på Apple vill inte kommentera saken.

Apple Works on Line of Less-Expensive iPhones - WSJ.com

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-02-14 10:17

Jag får inte ihop det här. En ny modell av iPhone skall alltså vara mindre och billigare?

Jag har svårt att se att Apple vill göra det svårare för programmakare och användare genom att komma med en ny modell som utesluter de program som finns i Appstore. Hur skall dom då kunna sälja mer? Att hänvisa till att det redan finns *modeord* fragmentering i iPhones utbud genom att peka på att 3Gs fortfarande säljs och att därigenom rättfärdiga en ny modell med lägre prestanda ser jag som ett önsketänkande från de som inte vill/kan lägga de pengar som det kostar att få använda iPhone.

iPods förändrades över åren för att det kom ny bättre teknik (hårddiskar blev mindre, flashminnen billigare o.s.v. men OSet var det samma och det var inte i samma grad beroende av skärmens eller ipodens storlek som iphone är.

Kommer det en ny mindre modell av iPhone så är den bättre än nuvarande, kostar lika mycket eller mer. Den blir inte sämre än nuvarande iPhone bara för att det finns en från 2007 som hade lägre prestanda.

Ursprungligen av ;:

Har det "försvunnit" inlägg i den här tråden?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-14 11:56
Ursprungligen av keptang:

Har det "försvunnit" inlägg i den här tråden?

Inget är raderat, varken av moderatorer eller användarna själva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-14 11:25
Ursprungligen av ;:

Ok, nu börjar det spåra ut lite. Håll diskussionen till iPhone och "iPhone Nano".

Det som jag tycker är en felaktig slutledning från "analytikerna" är "mindre" = "billigare". I den här världen är det väl snarare så att mindre innebär dyrare? Om Apple gör en enklare variant så tror jag att skärmen kommer att ha samma dimensioner men de kan tänka sig att ta bort vissa funktioner såsom GPS eller gyro.

Kul med alla skeptiker och "förstå-sig-påare" som säkerligen kommer hurra och lovorda telefonen när Steve väl visar upp den

Ursprungligen av PeeMaN:

Kul med alla skeptiker och "förstå-sig-påare" som säkerligen kommer hurra och lovorda telefonen när Steve väl visar upp den

Då ska jag göra besviken och säga att jag inte kommer att hurra och lovordna om Apple släpper en sådan produkt.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Då ska jag göra besviken och säga att jag inte kommer att hurra och lovordna om Apple släpper en sådan produkt.

Jag noterar och ska försöka komma ihåg detta

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-02-14 18:26

får man till en iPhone utan homeknapp och minimal del för högtalaren så kan telefonen bli klart mindre utan att skärmstorleken påverkas nämnvärt. För min del hade det absolut varit något om den inte blir för begränsat på andra sätt, vilket jag heller inte tror att Apple vill göra.

Det tåls att säga igen: Det kommer bli ett spännande år för denna industri!

Ursprungligen av krox:

får man till en iPhone utan homeknapp och minimal del för högtalaren så kan telefonen bli klart mindre utan att skärmstorleken påverkas nämnvärt. För min del hade det absolut varit något om den inte blir för begränsat på andra sätt, vilket jag heller inte tror att Apple vill göra.

Det tåls att säga igen: Det kommer bli ett spännande år för denna industri!

Jag tycker faktisk att den fysiska homeknappen fyller en funktion som jag inte vill bli av med - men jag skulle kunna tänka mig en lösning där den exempelvis hamnar på sidan istället istället för muteknappen

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-02-14 19:58

Jag bara måste fråga...varför behöver man en mindre iPhone? Är den nuvarande så fruktansvärt stor?

Ursprungligen av lasselu:

Jag bara måste fråga...varför behöver man en mindre iPhone? Är den nuvarande så fruktansvärt stor?

Det beror helt på vad man ska ha den till. Alla vill inte ha tusen appar och GPS och tjosan i sin telefon, utan just en telefon. Mamma till exempel älskade sin gamla SE-vad-den-nu-hette. Hon har typ max fem appar som hon säkerligen hade valt att leva utan om hon fått ner storeleken till X10-mini eller liknande. Efterfrågan finns, och om Apple är på gång med en ny produkt har de givetvis på fötterna med marknadsundersökningar och liknande. Man släpper inte en ny produkt om inte efterfrågan finns (såvida det inte är en ny innovation typ iPad).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-14 20:17
Ursprungligen av lasselu:

Jag bara måste fråga...varför behöver man en mindre iPhone? Är den nuvarande så fruktansvärt stor?

Många behöver ett mindre pris.

Egentligen så är det inte en mindre telefon som man spekulerar i - det är en billigare och nu verkar det vara lagringsminnet som man spekulerar i kommer att reduceras bort för att minska kostnaderna för telefonen.

Bevaka tråden