Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två skärmar till mini

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som provat att använda två skärmar till minin? samtidigt alltså, så att bilden "fortsätter" från ena skärmen till den andra. Går det? Vilka tillbehör behöver man då? Jag har två st 20" CRT skärmar som jag är sugen på att använda till min blivande mini.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-20 13:09

Man behöver väl ett grafikkort som stödjer två skärmar, vilket in Mac Mini gör. Sen vet jag inte om det finns nån extern hårdvara som kan fixa det.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-20 20:18

Det finns ett externt grafikkort som man kopplar till USB-porten till Mac minin, fanns en nyhet om dethär på 99mac. Men annars så kan man inte koppla två skärmar då minin har bara en dvi-port.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-20 23:02

SEE2 från Tritton är en USB2->VGA-adapter som kommer att komma i en MacOSX-version inom sinom tid.

Läs mer på Trittons FAQ

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2005-06-23 00:24

Kommer inte en dag ör sent.. En extra VGA = koppling till s-vga = bild på min TV utan att hela tiden byta sladden när man kollar film.

Antar jag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-18 10:45

Skulle det vara möjligt att köra med en airport USB HUB för att sedan titta på TV över ett trådlöst nätverk eller har jag missuppfattat allt nu? Annars vore ju det svincoolt.

Ursprungligen av JoakimG:

Skulle det vara möjligt att köra med en airport USB HUB för att sedan titta på TV över ett trådlöst nätverk eller har jag missuppfattat allt nu? Annars vore ju det svincoolt.

Du har missuppfattat allt nu

USB-porten på Aiport-stationerna är bara för skrivare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-18 16:16

Finns det inga vanliga trådlösa USB-hubbar? nu blev jag ledsen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-18 19:49

Men denna fungerar ju bara på windows ännu....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-13 21:52

Blåser liv här.

Poff..

Så.

Kan man ansluta två skärmar (en mini Display/en hdmi) in i samma Mac mini från 2010? Den senaste modellen alltså.

Ja.

[utfyllnad]

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-13 22:02

Ja. Det finns också adaptrar från såväl mini-DP som HDMI att köpa - de från HDMI till DVI är nog billigare och pålitligare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-13 23:05

Yeeees

Finns det mini display kablar att köpa, med hanar i båda ändarna alltså?

Jag har hört att det skall gå att kedjekoppla skärmar med DisplayPort. dvs Dator -> Skärm 1 -> Skärm 2. En sak är vad jag hört, en annan sak är om det faktiskt är möjligt. Kan någon verifiera detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-14 09:58
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag har hört att det skall gå att kedjekoppla skärmar med DisplayPort. dvs Dator -> Skärm 1 -> Skärm 2. En sak är vad jag hört, en annan sak är om det faktiskt är möjligt. Kan någon verifiera detta?

Vadå så jag kan koppla samman låt säga en Air tillsammans med två skärmar som har display port genom att först 1. Koppla datorn till första skärmen 2. Koppla skärm 1 till skärm 2? Låter ju grymt. Om det funkar

Om datorn har Displayport 1.2 (vilket alla Macar har?) så ska det gå. Det fungerar dock inte med Apples Cinema Display då den saknar kontakt för inkoppling av nästa skärm. Det går ju dock givetvis att ha Cinema Display sist i kedjan kommer jag på nu när jag tänker efter.

FAQ | DisplayPort

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-14 10:02
Ursprungligen av Papperskatt:

Om datorn har Displayport 1.2 (vilket alla Macar har?) så ska det gå. Det fungerar dock inte med Apples Cinema Display då den saknar kontakt för inkoppling av nästa skärm. Det går ju dock givetvis att ha Cinema Display sist i kedjan kommer jag på nu när jag tänker efter.

FAQ | DisplayPort

Kommer snart att ha två skärmar med display port som det är tänkt att jag ska länka till Air. Men för skärm två då. Trycker jag in en DVI kabel från skärm 2 till 1 så får jag bild på båda två? Hoppas jag formulerade mig nog.

Ursprungligen av Papperskatt:

Om datorn har Displayport 1.2 (vilket alla Macar har?) så ska det gå. Det fungerar dock inte med Apples Cinema Display då den saknar kontakt för inkoppling av nästa skärm. Det går ju dock givetvis att ha Cinema Display sist i kedjan kommer jag på nu när jag tänker efter.

FAQ | DisplayPort

Bra, då var det sant det jag hörde. Fattas bara att Apple gör en mindre uppdatering på sina nuvarande skärmar: nämligen lägga till en DisplayPort port.

Apple, hör vår önskan!!!

Senast redigerat 2011-02-14 15:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-14 11:29
Ursprungligen av The Real Viking:

Bra, då var det sant det jag hörde. Fattas bara att Apple gör en mindre uppdatering på sina nuvarande skärmar: nämligen lägga till en DisplayPort port.

Apple, hör vår önskan!!!

Jaha, nej du missförstod mig då. Jag skrev; "Trycker jag in en DVI kabel från skärm 2 till 1 så får jag bild på båda två?"

Så fort jag får hem skärmarna ska jag testa med Air:en och se om båda skärmarna kan användas samtidigt.

Ursprungligen av Mcus:

Jaha, nej du missförstod mig då. Jag skrev; "Trycker jag in en DVI kabel från skärm 2 till 1 så får jag bild på båda två?"

Så fort jag får hem skärmarna ska jag testa med Air:en och se om båda skärmarna kan användas samtidigt.

He he, här blev det visst missförstånd… jag svarande på Papperskatts kommentar. Jag tror att det inte är möjlig att föra vidare information från skärm 1 till skärm 2 via DVI.

Tre skäl:

  • Kryptering (HDCP)

  • Ljud

  • DVI har inget stöd för att vidarebefodra information direkt från en skärm till en annan.

Jag tror inte att DVI kan föra över HDCP kryptering, ännu mindre ljud…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-14 19:52
Ursprungligen av The Real Viking:

He he, här blev det visst missförstånd… jag svarande på Papperskatts kommentar. Jag tror att det inte är möjlig att föra vidare information från skärm 1 till skärm 2 via DVI.

Tre skäl:

  • Kryptering (HDCP)

  • Ljud

  • DVI har inget stöd för att vidarebefodra information direkt från en skärm till en annan.

Jag tror inte att DVI kan föra över HDCP kryptering, ännu mindre ljud…

Okej, då blir det nog knepigt att använda sig av den lösningen tyvärr. Hur är det då tänkt att man ska gå tillväga? Ska jag koppla samman display port (skärm 1) med display port (skärm 2) och sedan en splitt på något vis.. enklast kanske är att bara köra hdmi och mini display samtidigt till Mac mini. Den har ju två skärm ut-portar.

Ursprungligen av Mcus:

Okej, då blir det nog knepigt att använda sig av den lösningen tyvärr. Hur är det då tänkt att man ska gå tillväga? Ska jag koppla samman display port (skärm 1) med display port (skärm 2) och sedan en splitt på något vis.. enklast kanske är att bara köra hdmi och mini display samtidigt till Mac mini. Den har ju två skärm ut-portar.

Den enklaste är att antingen ha två identiska (för stilen skull ) skärmar med två DP portar vardera (den sista skärmen behöver visserligen bara ha en DP port. Kedjekoppla lösningen. Vilket jag skrev tidigare i denna tråd. (Den funkar enbart om det är DisplayPort från början till slut).

Nedanstående lösningar har ingen kabel mellan skärmarna!

Näst enklaste är att antingen ha två identiska skärmar (för stilen skull ) med HDMI ingång. Då har du från datorn en miniDP till HDMI adapter och HDMI kabel till skärm 1 och från datorn HDMI kabel från HDMI kontakten på mac mini till skärm 2.

Annars får du från datorn ha en miniDP till DVI adapter och HDMI till DVI kabel till skärm 1 och från datorn HDMI till DVI kabel till skärm 2.

Vilken lösning du än väljer kan du driva två skärmar utan prolem från din Mac MIni 2010.

Senast redigerat 2011-02-16 08:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-15 21:41
Ursprungligen av The Real Viking:

Den enklaste är att antingen ha två identiska (för stilen skull ) skärmar med två DP portar vardera (den sista skärmen behöver visserligen bara ha en DP port. Kedjekoppla lösningen. Vilket jag skrev tidigare i denna tråd.

Näst enklaste är att antingen ha två identiska skärmar (för stilen skull ) med HDMI ingång. Då har du en miniDP till HDMI adapter och HDMI kabel till skärm 1 och HDMI kabel från HDMI kontakten på mac mini till skärm 2.

Annars får du ha en miniDP till HDMI adapter och HDMI till DVI kabel till skärm 1 och HDMI till DVI kabel till skärm 2.

Vilken lösning du än väljer kan du driva två skärmar utan prolem från din Mac MIni 2010.

Okej jag har en DVI>HDMI kabel som jag kan använda. Mina skärmar har dessvärre inte HDMI utan endast DVI/VGA/DP. Nästa steg är alltså att skaffa sig en adapter, typ denna kanske DELTACO DISPLAYPORT TILL HDMI ADAPTER. 20-PIN HA - HO - Produktinformation

Men jag förstår inte riktigt hur jag ska seriekoppla skärmarna till samma kontakt i datorn, som då blir miniDP>DVI. Skriver så som jag förstått det så får du rätta mig.

1. Kopplar in adaptern DP>HDMI till skärm #1.
2. Drar en HDMI kabel med en DVI kontakt i slutet från skärm #1 till skärm #2
3. Drar ytterligare en kabel, DVI från skärm #1 till datorn (som då i dagsläget är en Air)

Borde det funka så?

Ursprungligen av Mcus:

Okej jag har en DVI>HDMI kabel som jag kan använda. Mina skärmar har dessvärre inte HDMI utan endast DVI/VGA/DP. Nästa steg är alltså att skaffa sig en adapter, typ denna kanske DELTACO DISPLAYPORT TILL HDMI ADAPTER. 20-PIN HA - HO - Produktinformation

Men jag förstår inte riktigt hur jag ska seriekoppla skärmarna till samma kontakt i datorn, som då blir miniDP>DVI. Skriver så som jag förstått det så får du rätta mig.

1. Kopplar in adaptern DP>HDMI till skärm #1.
2. Drar en HDMI kabel med en DVI kontakt i slutet från skärm #1 till skärm #2
3. Drar ytterligare en kabel, DVI från skärm #1 till datorn (som då i dagsläget är en Air)

Borde det funka så?

Kedjekopplingen fungerar enbart om du har DisplayPort från början till slut samt att skärmen/skrämarna mellan datorn och sista skärmen har två DisplayPort uttag.

Du måste använda dig av punkt 3 lösning i mitt inlägg #23:

Annars får du från datorn ha en miniDP till DVI adapter och HDMI till DVI kabel till skärm 1 och från datorn HDMI till DVI kabel till skärm 2.

Din lösning är att använda:
Skärm 1 till dator via DVI kabel och DVI adapter (t.ex. Apples Mini DisplayPort till DVI-adapter - Apple Store (Sverige) under förutsättning att din skärm har stöd för DVI-D).
Skräm 2 till datorn via DVI-HDMI kabel.

Alltså ingen kabel mellan skärm 1 och 2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-16 12:00
Ursprungligen av The Real Viking:

Kedjekopplingen fungerar enbart om du har DisplayPort från början till slut samt att skärmen/skrämarna mellan datorn och sista skärmen har två DisplayPort uttag.

Du måste använda dig av punkt 3 lösning i mitt inlägg #23:

Annars får du från datorn ha en miniDP till DVI adapter och HDMI till DVI kabel till skärm 1 och från datorn HDMI till DVI kabel till skärm 2.

Din lösning är att använda:
Skärm 1 till dator via DVI kabel och DVI adapter (t.ex. Apples Mini DisplayPort till DVI-adapter - Apple Store (Sverige) under förutsättning att din skärm har stöd för DVI-D).
Skräm 2 till datorn via DVI-HDMI kabel.

Alltså ingen kabel mellan skärm 1 och 2.

Hänger ärligt talat inte riktigt med hur du menar.

Du säger att jag ska koppla Skärm 1 till dator via DVI kabel och DVI adapter. Jo, en sån har jag och så har jag kopplat idag. Sen Skräm 2 till datorn via DVI-HDMI kabel. Men det vill jag inte idag eftersom MacBook Air:en inte har två grafikkortsportar.

Varför fungerar det inte om jag drar en DP kabel från skärm 1 till skärm 2 och sedan har jag en dvi>DP eller HDMI converter från någon av skärmarna, förslagsvis skärm 1, sen vidare till datorn.

Ursäkta om jag är helt borta men vill få ordning på detta.

Ursprungligen av Mcus:

Hänger ärligt talat inte riktigt med hur du menar.

Du säger att jag ska koppla Skärm 1 till dator via DVI kabel och DVI adapter. Jo, en sån har jag och så har jag kopplat idag. Sen Skräm 2 till datorn via DVI-HDMI kabel. Men det vill jag inte idag eftersom MacBook Air:en inte har två grafikkortsportar.

Varför fungerar det inte om jag drar en DP kabel från skärm 1 till skärm 2 och sedan har jag en dvi>DP eller HDMI converter från någon av skärmarna, förslagsvis skärm 1, sen vidare till datorn.

Ursäkta om jag är helt borta men vill få ordning på detta.

Ah, jag måste ha blandat ihop med produkterna eftersom du nämnde MacMini 2010 i post #10. Jag läste inte Air i andra poster.
Det finns produkter baserade på USB, t.ex denna eller Gefen. som låter dig koppla in en skärm till. Det finns säkert andra lösningar, t.ex. denna lösning.

Men att koppla direkt från skärm 1 till 2 går bara med DisplayPort i hela kedjan (från dator till sista skärmen.

Senast redigerat 2011-02-16 14:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-16 14:35
Ursprungligen av The Real Viking:

Ah, jag måste ha blandat ihop med produkterna eftersom du nämnde MacMini 2010 i post #10. Jag läste inte Air i andra poster.
Det finns produkter baserade på USB, t.ex denna eller Gefen. som låter dig koppla in en skärm till. Det finns säkert andra lösningar, t.ex. denna lösning.

Men att koppla direkt från skärm 1 till 2 går bara med DisplayPort i hela kedjan (från dator till sista skärmen.

Okej, då har jag förstått lite mer angående detta breda ämne :).

Fast en sak undrar jag. Eftersom mina skärmar stödjer DP. Dock så har skärmarna endast varsin ingång. Om jag kopplar skärmarna samman med DP och sen har jag en adapter som möjliggör DP>HDMI. Det är väl ingen omvandling som sker förutom själva kontakthonan/hanen?

Ursprungligen av Mcus:

Okej, då har jag förstått lite mer angående detta breda ämne :).

Fast en sak undrar jag. Eftersom mina skärmar stödjer DP. Dock så har skärmarna endast varsin ingång. Om jag kopplar skärmarna samman med DP och sen har jag en adapter som möjliggör DP>HDMI. Det är väl ingen omvandling som sker förutom själva kontakthonan/hanen?

Den frågan vågar jag inte svara på.

Det jag vet är att DP har ett protokoll som gör det möjligt för utrustningar i båda änden av DP kabeln att utväxla avancerad information (inte bara bild information & ljud, utan typ av utrustning, skärmens upplösning etc.). Högre HDMI versioner gör det också. DP skickar information i form av paket, medan HDMI skickar i form av linjär ström. Det gör att de inte förstår varandra utan någon översättare (läs aktiv adapter) emellan. Dessutom är "språket" olika. Detta liknar skillnaden mellan mobilernas GSM (linjär ström) och 3G (paket).

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2011-03-04 20:14

ok. jag är i valet och kvalet. Jag har idag en mac mini med DP+hdmi. Problemet är att hdmi inte stödjer över 1920x1080.

För mitt användade så duger den då jag har en betydligt kralligare pc med win på pga yrkesval. Alla tunga arbeten görs i windowsmiljö (cad/fem/renderingar).

Jag skall nu byta upp mig till 27" skärmare (2st) som gäller med 2560x1440, en sökning på prisjakt säger att det enbart finns en skärm med 2 displayportar oavsett upplösning, en 27" eizo som kostar 15 papp styck, lite saftigt.

frågan är, kan jag koppla dessa två i kedja till en mac mini med DP-kabel och få 2560x1440 i upplösning på båda skärmar och utökad skrivbord (dvs inte klon)?

Jag är väl medveten om att det är lite grafikminne i minin för att köra något nämnvärt med nämnd upplösning, men skönt med mycket skrivbordsyta. Frågar främst pga att jag i windowsmiljö vill gå upp i upplösning, 2st 24" är inte så mycket för mig.

Man får 2st dell 27"are för samma pengar som en eizoskärm.. så räknar man på det hela så blir ca 5000spänn dyrare med en pro (billigaste) + 2st dellskärmar jämte 2st eizo.. och så får man 4000spänn ungefär för min mini, vilket blir en effektivkostnad på ca 1000spänn. Men det är inte svar på frågan om det går att köra 2 27"skärmar via displayport och kedja på minin

1
Bevaka tråden