Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska man sköta lagring? SSD/traditionell hårddisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-02-13 13:36

Hoppas ni kan hjälpa mig med lite allmänna frågor om SSD och lagring.

Det sägs ju hela tiden att man bör undvika att skriva till SSD-diskar om det är möjligt. Då och då laddar man ju hem ett antal filer från nätet. Om dessa är stora och tar lång tid att få hem, bör man då istället lagra dem på en vanlig traditionell hårddisk, tex via USB? Skulle detta spara på den SSD som sitter i datorn, eller skriver datorn till SSDn iaf trots att man lägger filerna på en extern disk?

Hoppas att någon kan räta ut mina frågetecken till utropstecken.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-13 13:53

Teoretisk så sliter väl varenda skrivning på en SSD. Men utvecklingen går framåt, dagens SSD tål betydligt mer än de första modellerna.
Att använda sin SSD som systemdisk, för filer som används ofta där du vill ha snabb åtkomst genererar bäst prestanda per krona.
Att ladda ner filer från nätet till SSD istället för vanlig hårddisk tjänar du inget på, tvärtom då sliter du på SSD:n utan att du fått ut bättre prestanda.

Kort och gott, 'slit' (använd) SSD när du får ut en prestanda ökning. (skratchdisk, programdisk etc)

(Rätta mig gärna, jag har själv ingen SSD...)

  • Medlem
  • 2011-02-13 13:58

Det var det jag menade... Och då är frågan, om jag lagrar filerna direkt på en extern disk, "sliter" man då på SSDn?
Jag fattar ju själv att jag kommer ha bytt datorn långt innan hårddisken kraschar, det är mer av nyfikenhet.

I praktiken går det alldeles utmärkt att byta ut en hårddisk mot en SSD. Med en modern SSD måste du i princip skriva konstant mot den i flera års tid innan det blir ett problem.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-13 15:43

Nu kan jag inte OS X så bra, men det du frågar efter är om system-SSD:n används som cache innan den skrivs till extern (USB?) disk?

  • Medlem
  • 2011-02-13 15:46
Ursprungligen av reboot81:

Nu kan jag inte OS X så bra, men det du frågar efter är om system-SSD:n används som cache innan den skrivs till exter (USB?) disk?

Precis så ja.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-13 19:17
Ursprungligen av Dalle:

Hoppas ni kan hjälpa mig med lite allmänna frågor om SSD och lagring.

Det sägs ju hela tiden att man bör undvika att skriva till SSD-diskar om det är möjligt. Då och då laddar man ju hem ett antal filer från nätet. Om dessa är stora och tar lång tid att få hem, bör man då istället lagra dem på en vanlig traditionell hårddisk, tex via USB? Skulle detta spara på den SSD som sitter i datorn, eller skriver datorn till SSDn iaf trots att man lägger filerna på en extern disk?

Hoppas att någon kan räta ut mina frågetecken till utropstecken.

Det är överdrivet att SSDn kommer "skrivas sönder"

I denna artikel (SSD Myths and Legends - "write endurance" article in StorageSearch.com) räknande de fram att det tar 51år ungefär...

1
Bevaka tråden