Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NAS för delad HD, backup och privat moln

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-02-11 22:54

Jag har tidigare haft tankar på DropBox för att få ordning på alla varianter av mina filer på ett par datorer hemma och på jobbet. Dock förslår inte 2 gratis GB och över det kostar det varje år.
Min tanke är nu istället att ansluta en NAS till routern hemma och därmed internet. Då komma åt den på jobbet eller andra ställen.

Kan jag arbeta direkt med filerna liggande på en HD på denna NAS så att man slipper föra över olika filversioner fram och tillbaka. Kan man få med kalender, adressbok, bokmärken, mail etc i detta ”moln”. Kommer man förbi routerns brandvägg? Riskerar detta upplägg att bli segt och långsamt.

Om HD nr 2 speglar nr 1 får man ju en backup fixad på sina filer men med Time Machine får ju med hela systemet med inställningar mm också. Men det måste ju innebära att man får göra en backup för varje dator = massor med utrymme.

Är det någon som har erfarenheter av liknande?Finns det hakar i mina idéer. Gränssnitt, säkerhet, krångel …? De NAS jag tittat på är Buffalo Linkstation Duo samt D-Link DNS 320. Finns det smartare alternativ?
per s

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-11 23:14

Det var många frågor. Ska försöka bena ut dem en i sänder.

1. Ja, förutsatt att du antingen har en fast IP-adress eller använder dynamisk DNS till routern, och denna sedan tillåter kontakt med NAS:en.

2. Ja.

3. Med rätt inställningar, ja. De flesta bredbandsroutrar har möjligheter till detta idag.

4. Beroende på villken typ av uppkoppling du har hemma så är risken stor för detta.

5. Två hårddiskar i en RAID-1-lösning är inte en lämplig säkerhetskopiering, och än mindre är det att ha den ena hårddisken i samma låda som säkerhetskopia för den andra. Läs gärna den här tråden: http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/278444-posta-era-lagrings-backuplosningar.html

  • Medlem
  • 2011-02-12 10:39

Tackar för raka besked.
Nu är ju teori och praktik inte alltid samma. Finns det någon som har erfarenheter liknande lösningar. Är det krabbigt eller smidigt. Gränssnittet? Riskerar jag att få hela mitt digitala liv tillgängligt på nätet?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-12 12:37
Citat:

Riskerar jag att få hela mitt digitala liv tillgängligt på nätet?

Det är väl det du vill, fast med lösenord?
Bägge de NAS:ar du nämde stödjer SHTTP/SFTP.

Pröva och sätt upp en filserver på datorn, och se om du är nöjd med hastigheten du får när du accessar dina filer från jobbet/polarn.
Gammal guide finns på Setting up a Mac OSX Server behind a Router (Port Forwarding) (det finns hur många som helst, men principen är den samma)

Det kommer nog att bli lite segt att köra _allt_ mot en NAS. Men det beror, vad har du för uppkoppling, hastighet på nätverket hemma?

  • Medlem
  • 2011-02-12 18:54

Hu, kändes stökigt för en novis. Behöver bara synka jobbfil mellan hem och jobbet samt privatfiler mellan ett par datorer hemma.
Känns som jag får leta efter en annan smidigare lösning.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-12 19:42

Gratis är gott, men 1300kr/per år för 100GB Dropbox, det kanske inte är så dyrt jämfört med att köpa och underhålla en NAS?

Hur mycket lagringsutrymme behöver du?

  • Medlem
  • 2011-02-13 08:28

Min tanke var att man skulle kunna få synkningen mellan datorer på köpet om man ändå lagrar och backupar på en NAS med internet.
Det kan man tydligen men så smidigt känns det inte. Det är väl smidigheten som är DropBox grej. Det kanske är en genial programvara som skulle kunna göra NAS till en riktig hit?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-13 09:13

Såsom jag tänker skall backup vara så skyddad och simpel som möjligt. Att ha dina filer på en NAS för åtkomst via nätet, och samtidigt agera backup går inte ihop för mig.

Hur mycket GB behöver du ha backup på, och hur mycket GB vill du ha tillgängligt överallt?

  • Medlem
  • 2011-02-13 11:07

Synka ca 15-20GB till jobbet och mycket mer mellan datorena hemma.
Backup Hemma tynger massor med film och foto. Har 300GB HD idag men det innebär ett ständigt problem och travar med DVD-skivor. Dags för ny mac med minst 1 TB men 2 är kanske klokt för att gardera för framtiden.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-13 13:43

Kolla in Tonido - Run your own Personal Cloud, som jag förstår det är det en NAS server du installerar på din egna hårdvara, som du sedan kan komma åt från vad somhelst.

  • Medlem
  • 2011-02-13 18:40

Tusen tack, ser riktigt intressant ut. Ska kolla vidare. Sen kanske det blir å lätta på plånbken, rensa, städa, installera. Tog mig en vecka förra gången jag bytte dator. Jag fasar vid tanken men det är härligt efteråt.

Jag kör en 50GB Dropbox för hela min dokumentmapp som synkas till tre olika datorer. Fungerar klockrent och jag har kört detta dagligen i mer än ett halvår nu. Varenda fil jag har finns överallt - alltid uppdaterat. Dessutom når jag allt via min iPhone. Det är underbart. 2010 års applikation för mig.

Självklart valde jag att inte synka mitt bildarkiv & musik via Dropbox för det blir för mycket data. Däremot har jag en mapp med dom senaste bilderna.

Jag skulle inte försöka mig på en egen NAS-lösning utan satsa på Dropbox. Det säger jag som redan har en fet Mac Pro server hemma som skulle kunnat agera server om jag ville men jag satsade på något som fungerar utan strul...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-15 09:36

Fler borde sätta sig ner och ta en funderare som Björnström har gjort. -Är existensen av mina viktigaste 50GB data värda mer eller mindre än 100USD?
Sparar man pengar på att bygga en egen NAS?
Hmm, kan jag hur många ören kan jag spara på att bygga en egen brandsläckare/airbag?

Det ena utesluter inte det andra tycker jag.

Jag kör med både 50GB Dropbox och en NAS.

50/100GB Dropbox räcker inte långt när man kommer till foto/musiksamlingar osv, så det ligger fortfarande på min NAS, åtkomligt från nätet naturligtvis med tillgång från diverse appar på iPhone/iPad.

Dokument/arbete osv, synkas automatiskt och ligger på både Dropbox och NAS.

1
Bevaka tråden