Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud ut, kontakt passar ej?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-01-20 19:17

Hur är det tänkt att man ska kunna få ljud ut via ljudutgången som sitter på min Macbook Air Rev A? Den sitter ju i en lucka man fäller ner för att komma åt portarna. och på denna luckan finns det en kant som hindrar min 3.5mm stereoplugg att komma hela vägen in, vilket resulterar i att jag endast får ljud i en kanal.

Hur löser jag detta? Ska man ha någon slags adapter eller hur har apple tänkt här?

Btw, Har datorn stereo eller monoljud i högtalarna? För det låter som att allt ljud endast kommer ifrån höger sida av datorn. Hörs inget från vänster sida, vilket får mig att tro att det endast finns en högtalare?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-11 03:19

Vad ska man ha för något för att det ska passa?? Jag har nu testat med iphone headset, stereoplugg till förstärkare och en mängd andra pluggar. INGET passar. Kontakterna går inte hela vägen in för att kanten tar emot. Vad fan har Apple tänkt att man ska ha i en det hålet? Hur har alla ni andra gjort som har MBA med den där lilla idiotluckan man fäller ner för att få fram portarna?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2011-02-11 06:15
Citat:

The speaker is mono only (not stereo), so your audio output will suffer a bit. The audio comes out of the keyboard holes in the right side, and it sounds a little funny.

Klippt från: MacBook Air: plenty more details -- Engadget

  • Oregistrerad
  • 2011-02-11 15:26

Du läste inte vad jag skrev va? Jag vet att högtalaren i datorn är mono. Men datorn har en 3.5mm stereo-utgång i luckan som fälls ner. Problemet är att INGEN kontakt jag har passar i det där jävla hålet eftersom luckans kant tar emot så att pluggen inte går hela vägen in, vilket resulterar i ljud endast i vänster kanal.

Apple har ju inte satt dit en kontakt som inte går att använda, så min fråga är ju nu, VAD ska jag ha där för att kunna få ut stereoljud via den utgången? Vilken plugg har Apple tänkt sig att man ska använda?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Du läste inte vad jag skrev va? Jag vet att högtalaren i datorn är mono.

Även om den frågan inte är trådens huvudfråga, så ställde du faktiskt den frågan också. Kolla sista stycket i inlägg #1 igen, om du har glömt det.

Är det inte lite pinsamt att bli otrevlig mot någon som faktiskt svarar på en av dina frågor?

/Mod

Ursprungligen av Elajtenworld:

...Btw, Har datorn stereo eller monoljud i högtalarna?...

  • Oregistrerad
  • 2011-02-11 18:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Även om den frågan inte är trådens huvudfråga, så ställde du faktiskt den frågan också. Kolla sista stycket i inlägg #1 igen, om du har glömt det.

Är det inte lite pinsamt att bli otrevlig mot någon som faktiskt svarar på en av dina frågor?

/Mod

Ops. My bad. :/

Såg inte det faktiskt. Sorry peppe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-11 10:53

jag har aldrig haft några problem att stoppa in en kontakt där? använder iPhone-headset nu.

Har haft en MacBook Air Rev A och hade inga problem med vanliga iphone-hörlurar i den. Konstigt? Gå och fråga på Macsupport/Kullander i Malmö.

Detta hjälper dig inte, men alla dessa problem är lösta i den nya uppdaterade MacBook Air.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-11 19:33
Ursprungligen av Mats Björnström:

Har haft en MacBook Air Rev A och hade inga problem med vanliga iphone-hörlurar i den. Konstigt? Gå och fråga på Macsupport/Kullander i Malmö.

Detta hjälper dig inte, men alla dessa problem är lösta i den nya uppdaterade MacBook Air.

Jo jag vet att alla problem är lösta i den nya. Får väl testa och tvinga in kontakten igen då och se hur det går.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Jo jag vet att alla problem är lösta i den nya. Får väl testa och tvinga in kontakten igen då och se hur det går.

"tvinga" och ljudkontakt rimmar illa för mig.

Sett folk som tvingat in en för lång kontakt i 3,5mm hålet till analogljud - kras.
På vissa datorer pajjar en liten switch, på andra går moderkortet...

Den lilla metalltungan som styr analog/digitalljud.

Lyser det en röd lampa där inne?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-11 22:39

Kan hända att någon av kontakterna där inne böjt sig. Försök o titta in med ficklampa?
Se om du kan peta in ngt runt plastföremål med mindre diameter än 3,5pluggen. (bläckbehållaren i en vanlig kulspetspenna) Typ <3,5mm... Tar det ändå emot?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-12 00:03

Alltså jag kan inte vara ensam om detta. Det är så att stereopluggen går inte hela vägen in i hålet eftersom själva pluggen är för tjock och tar i luckans kan och kanten ovanför uttaget/luckan. Chassiet hindrar med andra ord pluggen från att gå hela vägen in i hålet.

Det är alltså ingen fel på varesig pluggen eller kontakten. Det enda felet är chassiet som fysiskt hindrar pluggen från att komma hela vägen in eftersom pluggen blir för tjock. Hålet sitter för nära kanten. Vet inte hur jag ska kunna förklara det på något annat sätt.

Du säger att det inte fungerar med iPhone-lurar i din MacBook Air, men...

1) Det finns nog inga smalare kontakter än den, tror jag
2) Andra här i tråden säger ju att det fungerar med iPhone-plugg i deras MacBook Rev A (se inlägg #4 och #8).

Då bör du nog börja med att undersöka de saker du har fått tips om. Kanten sitter ju inte närmare hålet på din MacBook Air än på någon annans.

Ett förslag kan ju vara att du visar med ett foto, där du har försökt sätta i ett par iPhone-lurar. Det kan kanske ge ledtrådar som kan leda till fler tips.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-12 14:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du säger att det inte fungerar med iPhone-lurar i din MacBook Air, men...

1) Det finns nog inga smalare kontakter än den, tror jag
2) Andra här i tråden säger ju att det fungerar med iPhone-plugg i deras MacBook Rev A (se inlägg #4 och #8).

Då bör du nog börja med att undersöka de saker du har fått tips om. Kanten sitter ju inte närmare hålet på din MacBook Air än på någon annans.

Ett förslag kan ju vara att du visar med ett foto, där du har försökt sätta i ett par iPhone-lurar. Det kan kanske ge ledtrådar som kan leda till fler tips.

Ja alltså jag begriper det inte själv. Och jag försökte fixa bild igår men det var mörkt. Ska ta en nu så ni får se själva.

Du kan inte ha fått in damm i kontakten då? Jag hade lite problem med ett par hörlurar jag använt tidigare, och det visade sig vara damm i kontakten. Lite dammsugning och det var fixat.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-12 14:35

Det syns skitdåligt men kollar ni noga så ser ni att kontakterna tar i chassiet. Det är ingen fråga om damm eller annat utan det hela beror på ljudkontaktens konstruktion och att alla stereopluggar är alldeles för tjocka längst bak där de blir tjockare. Pluggen är för kort eftersom bakstycket på pluggen tar i datorn och hindrar pluggen från att gå hela vägen in.

Här är bild på två pluggar. Den gröna har jag till och med karvat i för att den skulle komma närmre men på pluggen så är det en rund skiva i metall längst bak där plasten kommer, till och med den är för tjock för att inte ta i chassiet.

Ljudutgången i datorn

Iphonelurarna:

Högtalarsystemets ljudkontakt:

Ser ni nu vad jag menar??

(Tyvärr är min iphone dålig på att ta bilder på nära håll)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-12 15:00

Nu har jag ingen MBA, men iPhonelurar ska passa. Får du inte in dem är det nåt fel med kontakten, troligtvis böjda stift.
Eller så har kontakterna inte fällts ut tillräckligt. Jämför med andra bilder på nätet där kontakterna är nerfällda.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-12 15:22
Ursprungligen av reboot81:

Nu har jag ingen MBA, men iPhonelurar ska passa. Får du inte in dem är det nåt fel med kontakten, troligtvis böjda stift.
Eller så har kontakterna inte fällts ut tillräckligt. Jämför med andra bilder på nätet där kontakterna är nerfällda.

Jag vet att dom ska passa men nu gör dom inte det. De tar i chassiet säger jag. Hur många gånger ska jag säga att pluggens plast/gummihölje samt metallbricka längst bak (där metall möter plast) är för stor för att få plats utan att ta i??

Att den gröna inte passar, kan vi alla vara överens om. Den ska inte passa heller, så den kan du glömma.

Men på bilderna med iPhone-kontakten, så syns det inte att den tar i någonstans.

1. Är du säker på att du tar i ordentligt med iPhone-lurarna? Det kanske behövs lite kraft för det sista lilla "klicket". För jag kan inte se på de bilderna att den tar i någonstans.
2. Är du säker på att det inte sitter något i vägen i hålet?
3. Är du säker på att kontakten i datorn är helt ok? Inga böjda stift eller så?
4. Är du säker på att luckan är helt utfälld/nerfälld? Där kanske är någon millimeter kvar.

Kontrollera nu de här sakerna, och svara på frågorna, i stället för att bara bli irriterad på folk, vilket du har blivit ett par gånger i den här tråden redan.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-12 15:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att den gröna inte passar, kan vi alla vara överens om. Den ska inte passa heller, så den kan du glömma.

Men på bilderna med iPhone-kontakten, så syns det inte att den tar i någonstans.

1. Är du säker på att du tar i ordentligt med iPhone-lurarna? Det kanske behövs lite kraft för det sista lilla "klicket". För jag kan inte se på de bilderna att den tar i någonstans.
2. Är du säker på att det inte sitter något i vägen i hålet?
3. Är du säker på att kontakten i datorn är helt ok? Inga böjda stift eller så?
4. Är du säker på att luckan är helt utfälld/nerfälld? Där kanske är någon millimeter kvar.

Kontrollera nu de här sakerna, och svara på frågorna, i stället för att bara bli irriterad på folk, vilket du har blivit ett par gånger i den här tråden redan.

Nu har jag testat noga och lyst med ficklampa i hålet. Kontakten tar i luckans kant och vägrar således att gå hela biten in. Het omöjligt.
Jag tog i jättehårt nu med kontakten. Finns inget i hålet och kan ej se några böjda stift. Luckan är helt nerfälld.

Hur ser era iphonehörlurskontakter ut? Kan ni ta bild på dom?

Så här ser min ut..

  • Oregistrerad
  • 2011-02-12 16:58
Ursprungligen av Snabeldrake:

Så här ser min ut..

Min ser exakt likadan ut och vägrar passa??

De va då själve faan. Jaja jag får åka med datorn till kullander på måndag och fråga dom vad som är fel för det är ju något här som inte stämmer?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-12 17:32

Jag har full förståelse för dina kraftuttryck, så länge de är riktade mot MBA's konstruktion.
Till saken, du är inte ensam. Kolla in argh-recessed-headphone-jack

  • Oregistrerad
  • 2011-02-12 18:25
Ursprungligen av reboot81:

Jag har full förståelse för dina kraftuttryck, så länge de är riktade mot MBA's konstruktion.
Till saken, du är inte ensam. Kolla in argh-recessed-headphone-jack

Ja man blir ju ganska irriterad på en sån konstruktion.

men det stod i artikeln du länkade till, att applestore har adaptrar för just detta?

Hur hittar man dom? Jag satt och letade i 20 min igår utan att hitta någon? Någon som kan länka till en sån adapter från applestore?

Å optiskt/Toslink funkar väl inte heller, det ser för tjockt ut? Kjell & Company - 39259 - Optisk kabel 3,5mm - Toslink

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-02-12 19:35
Ursprungligen av Snabeldrake:

Å optiskt/Toslink funkar väl inte heller, det ser för tjockt ut? Kjell & Company - 39259 - Optisk kabel 3,5mm - Toslink

MacBook Air har inte optisk utgång, så det fungerar inte alls även om den skulle passa rent fysiskt.

Jag får nog hålla med om att iPhonekontakten borde fungera. Är du *säker* på att det inte är något skräp inne i som gör att det tar emot?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-13 17:13
Ursprungligen av CyberPet:

Jag får nog hålla med om att iPhonekontakten borde fungera. Är du *säker* på att det inte är något skräp inne i som gör att det tar emot?

Ja alltså jag har kollat med ficklampa och allt och är jag inte blind så är det inget alls i kontakten som skulle kunna hindra. Jag har kollat på nära håll och det är det vita höljet på pluggen som tar i luckans kant.

Ja, då har du:
- antingen iPhone-lurar som har en tjockare kontakt än alla andras
- eller en MacBook Air-lucka där hålet sitter närmare kanten än alla andras

Och oavsett vilket så är det inget som kan avhjälpas med några tips från oss.

Jag ser bara en lösning - det som du skrev i inlägg #22 - att ta med den till en ÅF och be dem kolla. Glöm inte att ta med iPhone-lurarna också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-13 18:43

Det här kommer låta drygt, men jag säger det här för att du ska sluta plåga dig själv. Det ser ut som du är den som har flest krånglande prylar av alla på hela forumet. Visst, alla kan ha otur, men här är vad du kan göra åt saken:

1. Spara ihop lite pengar och köp en helt ny dator för en gångs skull. Sluta försöka göra kap på begagnade datorer.

2. Köp till ett Apple Care.

Bevaka tråden