Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning! Brev kan försvinna i Mail. Gör backup.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-12 20:53

Till alla som har problem med mailboxar där alla brev försvinner. Det finns en bugg som uppstår om man försöker döpa om en mailbox med minst en undermailbox till samma namn med enda skillnaden att man bytt någon eller några versaler till gemener eller tvärtom. Denna till synes oskyldiga handling kan leda till att två mailboxar skapas varav den ena ser ut att vara tom. Försöker man ta bort denna tomma låda försvinner samtliga brev och undermailboxar i den ursprungliga lådan och du kan bara hoppas på att du gjort backup.

Liknande sker om man försöker skapa ett konto med samma namn som ett annat. Tar man bort det nya kontot man just skapade kan alla brev i det gamla försvinna...

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-17 21:27

tur att man kör gmail via pop så man kan hämta in mailen igen ifall de skulle förvinna. + att de finns på gmails webinterface.

Får man fråga vilka mailtjänster som inte lagrar saker på sin server?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-02-12 10:34

Finns denna Bugg vid namnbyte på brevlåda fortfarande kvar 2011? Upplever problem med detta i lite annorlunda form:
Jag skulle döpa om en underbrevlåda och då tömdes lådan på mail - eller de syns i alla fall inte där. Vid sökning på en av mina kontakter i lådan fanns visserligen breven kvar, sökresultatet säger dessutom att de ligger i brevlådan nu med nya namnet - men fortfarande är de inte synliga i själva brevlådan.
Jag kopierade för säkerhets skull alla dessa mail till en annan låda - och döpte om ursprungliga brevlådan igen. Då försvann plötsligt alla mailen helt från sökresultatet som tidigare fanns i sökningen ut i kosmos...(?) Men lyckligtvis ligger de kvar koperade i helt nya brevlådan(som jag inte vågar döpa om nu...) Har försökt reproducera felet med att byta namn på en annan brevlåda men då låg de få brev jag lagt dit för testen kvar... Skumt eller?

Det verkar alltså som om felet uppstår när det gäller något "viktigt" som man inte vill bli av med- vilket ju är typiskt. Skämt å sido, har någon upplevt detta, vad göra?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-12 12:57
Ursprungligen av GoForIt:

Finns denna Bugg vid namnbyte på brevlåda fortfarande kvar 2011? Upplever problem med detta i lite annorlunda form:
Jag skulle döpa om en underbrevlåda och då tömdes lådan på mail - eller de syns i alla fall inte där. Vid sökning på en av mina kontakter i lådan fanns visserligen breven kvar, sökresultatet säger dessutom att de ligger i brevlådan nu med nya namnet - men fortfarande är de inte synliga i själva brevlådan.
Jag kopierade för säkerhets skull alla dessa mail till en annan låda - och döpte om ursprungliga brevlådan igen. Då försvann plötsligt alla mailen helt från sökresultatet som tidigare fanns i sökningen ut i kosmos...(?) Men lyckligtvis ligger de kvar koperade i helt nya brevlådan(som jag inte vågar döpa om nu...) Har försökt reproducera felet med att byta namn på en annan brevlåda men då låg de få brev jag lagt dit för testen kvar... Skumt eller?

Det verkar alltså som om felet uppstår när det gäller något "viktigt" som man inte vill bli av med- vilket ju är typiskt. Skämt å sido, har någon upplevt detta, vad göra?

Kör du IMAP eller POP? Är det IMAP så kan det ta ett litet tag innan du ser breven, servern jobbar med att kopiera över dem till den nya brevlådan.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-02-13 13:12

Tack för input. Kör IMAP på detta konto och fortfarande efter ett dygn så syns inget av de "förlorade mailen" Det verkar ju vara själva namnbytet på brevlådan som skapar "felet" och inte att jag flyttat på enskilda brev.

Frustrerande eftersom det nu finns ett stort antal mail som jag skulle behöva ha tillgång till men som är jättesvåra att söka rätt på om de ligger där ute i det stora svarta hålet så att säga... Man kommer ju inte ihåg alla sändare/mottagare etc. flera månader tillbaka... Lite poängen med att sortera sina mail i brevlådor.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-14 10:25
Ursprungligen av GoForIt:

Tack för input. Kör IMAP på detta konto och fortfarande efter ett dygn så syns inget av de "förlorade mailen" Det verkar ju vara själva namnbytet på brevlådan som skapar "felet" och inte att jag flyttat på enskilda brev.

Frustrerande eftersom det nu finns ett stort antal mail som jag skulle behöva ha tillgång till men som är jättesvåra att söka rätt på om de ligger där ute i det stora svarta hålet så att säga... Man kommer ju inte ihåg alla sändare/mottagare etc. flera månader tillbaka... Lite poängen med att sortera sina mail i brevlådor.

Du har inte använt åäö eller konstiga tecken i mappnamnen? Ingen lösning, försöker bara hitta en förklaring....

Kör man POP verkar det som om mer kan hända. Det var längesedan jag döpte några undermappar men fortfarande händer det att jag inte kan hitta mail som lagts i undermappar. De syns inte i några mappar eller när man söker i Mail. Söker man via Finder kan de återfinnas men då utan att det anges någon mapp. Irriterande är bara förnamnet och det hjälper inte att bygga om mapparna

1
Bevaka tråden