Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple planerar en iPhone Nano?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-11 10:31
Ursprungligen av ;:

Jag är skeptisk.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-02-11 10:37
Ursprungligen av ;:

Skeptisk här också.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-11 10:42

Jag tror det när jag ser det

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-11 10:54
Ursprungligen av ;:

Jag tvivlar fast välkomnar detta...

Kommer den nu släppas för detta priset så lär jag få höra massa skit av vänner och bekanta då jag kommer ge min dotter en garanterat.. (6år) och det tycker jag nästan är för tidigt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-11 11:02
Ursprungligen av ;:

Bloomberg prickade redan i juli 2010 in att det skulle släppas en CDMA-version av iPhone4 i början av 2011

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-11 17:23

Ergonomin för "en tredjedel" så stor blir ju helt galen. Minskar man bara pixlarnas storlek så blir det svårt att interagera med befintlig mjukvara. (Det har Steve Jobs redan dissat). Minskar man upplösningen så tappar man kompatibiliteten med 300000 applikationer - d.v.s fragmenterar platformen. (Det har Steve Jobs redan dissat). Släpper man en Nano som bara kan ringa och inte tar applikationer via AppStore så förlorar man hela försprånget när man försöker sälja en telefon utan starkt ekosystem. (Det vet numera t.o.m Nokia).

M.a.o; jag tror inte på en tredjedel så stor iPhone nano. Möjligen bygger de en aningen mindre telefon fylld med "gårdagens" teknik, men där upplösningen är densamma och pixlarna kanske bara aningens mindre. Men min gissning är att de fortsätter som nu: Årets modell dyr, fjolårets modell blir budgetversion. (Det är f.ö därför de även kan lansera iPhone 5 för Verizon-CDMA i sommar, inte bara GSM-3G. Februarimodellen blir då den billigare "fjolårsmodellen").

Ursprungligen av xtrem:

Bloomberg prickade redan i juli 2010 in att det skulle släppas en CDMA-version av iPhone4 i början av 2011

Med tanke på hur många gånger alla "analytiker" hade gissat att det skulle komma en CDMA-version så var ju någon "tvungen" att ha rätt någon gång.

Samma sak med detta rykte. Kanske kommer det en iPhone Nano men det är inte första gången som någon har gissat det:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-11 18:20

Fast artikeln säger inte att telefonen är en tredjedel så stor. Den talar om en tredjedel mindre i storleken.

Och den saknar home-knapp. Kanske hela frontsidan är skärm; bara det skulle ju göra telefonen mindre...

Uppdatering:
Mätte just min iphone 4.

Den är 11,4 cm lång. 11,4 * 0,6666 = 7,5 cm

Och skärmen på min iPhone är 7,6cm. Så om man tar dagens iPhone och tar bort all yta runt skärmen så blir den ju runt en tredjedel mindre i längd! (Inte lika mycket mindre i bredd)

Ursprungligen av pesc:

Fast artikeln säger inte att telefonen är en tredjedel så stor. Den talar om en tredjedel mindre i storleken.

Onekligen en viss skillnad:)

Jag tvivlar men är inte lika säker som förra gångerna jag siade. Sätter inte emot en hatt i vadet denna gång. Nu finns det lite mer fog för en billigare/mindre iPhone än förr då det har tillkommit konkurrens som inte längre är sekler bakom Apple.

Skeptisk jag med.

Apple säljer allt de kan tillverka av i princip allt de har (iphone/ipads etc).
I det läget introducera ytterligare en lur som bara ger fragmentisering är ju bara dumt.

Nej, det här blir det inget av.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-11 20:20

Varför inte bara behålla 3GS på marknaden och sälja den ännu billigare, jämsides med iPhone 4 och 5? Det är ju i princip bara folk som aldrig använt iPhone aktivt som klagar på storleken.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-02-11 21:45

Själv förstår jag inte varför man skulle vilja ha en mindre telefon. Min telefon passar i jeansen som den är. De som inte alltid har byxor med tillräckligt stora fickor (oftast tjejer) kommer inte att tycka att en mindre telefon passar heller. Inte ens de minsta SonyEricsson-modellerna har varit tillräckligt liten för min fru att ha i fickan. Men det betyder ju inte att Apple inte värderat marknaden annorlunda, det kan finnas pengar att tjäna på en mindre telefon (enligt deras analys) som gör det värt att satsa på. Jobs har ju sagt en sak och gjort något helt annat tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-12 11:59

Själv tror jag på en iPhone nano någon gång framöver. Känns logiskt. Det viktiga är att göra en billigare telefon för att inte lämna spelfältet helt fritt åt t.ex. Android.

iPod har ju en liknande historia. Först bara en modell. Sedan flera i olika pris-segment så att man inte släpper in konkurrenterna för lätt.

Det svåra är att kunna differentiera snikmodellen och premium-modellen utan att fragmentera plattformen eller att kannibalisera på premiumluren.

Därför tror jag en nano kommer att ha ungefär lika stor skärm som vanliga iPhone. Som jag visat ovan kan ju telefonen göras 1/3 mindre utan att skärmen blir mindre.
Områden man kan differentiera sig med är prestanda, flashminne, kamera, retina display, anslutningsmöjligheter (t.ex. HDMI), trådlös sync och laddning, yttre design, etc, etc.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-12 12:24

Det som blir svåra är att behålla kompatibiliteten till dagens iPhone skärmstorlek. Nano måste ha samma upplösning som 3GS annars blir allt på skärmen oskarpt.

För det andra, och svåras att lösa, är att mindre storlek betyder också mindre skärmyta. Och då blir det ännu svårare att skriva på med ännu mindre tangentbord.

Om Apple löser problemen tror jag en Nano skulle sälja rätt bra och för många vara ett bra alternativ. Men jag är tveksam om Apple ens har intresse i den marknaden.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-12 12:27

Tror inte på detta, känns dumt av Apple att fragmentera iOS med en mindre telefon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-12 12:34

Och jag tror det kommer en nano med samma skärmstorlek och upplösning som 3G för att inte fragmentera iOS.

Det är inte storleken som är den viktigaste skillnaden på nano. (Om den nu ens får namnet "nano")

Jag är splittrad egentligen. Samtidigt som jag är riktigt avsundsjuk på just storleken på X10-mini, så inser man ju snabbt att det blir plottigt när man ska använda den. Egentligen är utvecklingen på mobiltelefoner rätt roligt, Först var de stora, sen var det race om hur små de kunde bli, sen blev det race om pek-skärm. Undra vad nästa race kommer vara...

Jag skulle föredra tunnare framför mindre. Skärmstorleken är bra men, som sagt, gärna tunnare.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-12 15:16

Smartast kanske vore om Apple tillverkade en billig begränsad mobil som man kan koppla ihop med en iPod touch för mer funktionalitet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-13 21:19
Ursprungligen av ;:

Tror att det är ett rätt smart drag för att nå ut till fler, då iPhone riktar sig mer åt exklusivare användare, så kan iPhone Nano dra till sig en kategori användare som inte har samma ekonomiska välfärd, vilket både gör att den vanliga iPhone upplevs som lite lyxigare/finare, samtidigt som Apple når ut till en till målgrupp.

Smart drag!

Ursprungligen av Jawhns:

Tror att det är ett rätt smart drag för att nå ut till fler, då iPhone riktar sig mer åt exklusivare användare, så kan iPhone Nano dra till sig en kategori användare som inte har samma ekonomiska välfärd, vilket både gör att den vanliga iPhone upplevs som lite lyxigare/finare, samtidigt som Apple når ut till en till målgrupp.

Smart drag!

Men, apple har ALDRIG någonsin varit intresserad av att göra "billiga grejen" tidigare.

Apple säljer precis allt de tillverkar av de prylar de har.
Skall man ha Appar på den? Det är ju det som till stor del driver iphone/ipad - vad skall man ha för skärm då?
En skärmstorlek till? En anpassning av appstore till?

Det har likaledes funnits ett rykte i 10 år nu att apple skall komma med en liten miniburk med tre kortplatser och saker i som man kan bygga i själv. Samma där, It's not going to happen. Dell är väl bäst i världen på sådana saker.

Lägg ner det här ryktet nu. Det kommer inte hända.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-13 22:23
Ursprungligen av Goflorp:

Men, apple har ALDRIG någonsin varit intresserad av att göra "billiga grejen" tidigare.

Apple säljer precis allt de tillverkar av de prylar de har.
Skall man ha Appar på den? Det är ju det som till stor del driver iphone/ipad - vad skall man ha för skärm då?
En skärmstorlek till? En anpassning av appstore till?

Det har likaledes funnits ett rykte i 10 år nu att apple skall komma med en liten miniburk med tre kortplatser och saker i som man kan bygga i själv. Samma där, It's not going to happen. Dell är väl bäst i världen på sådana saker.

Lägg ner det här ryktet nu. Det kommer inte hända.

Men precis som Pesc poängterade i sitt inlägg så var ju utvecklingen av iPod så... alltså till billigare och enklare...
Men om jag känner Apple rätt kommer dom att hitta på något som ingen av oss kan räkna ut i förväg

  • Oregistrerad
  • 2011-02-13 23:00
Ursprungligen av Goflorp:

Men, apple har ALDRIG någonsin varit intresserad av att göra "billiga grejen" tidigare.

Performas
iMac
iBook
iPod Shuffle/Nano
iPad
Apple TV

Ska jag fortsätta..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-13 23:22
Ursprungligen av Tabb:

Performas
iMac
iBook
iPod Shuffle/Nano
iPad
Apple TV

Ska jag fortsätta..

det första man tänker på före ovanstående är väl Mac Mini.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-13 23:28
Ursprungligen av Tabb:

Performas
iMac
iBook
iPod Shuffle/Nano
iPad
Apple TV

Ska jag fortsätta..

Det du räknar upp är förvisso konsumentprodukter, avsedda för privatpersoner och ligger lägre i pris än motsvarande pro-versioner; men om man jämför med övriga branschen (ex "bärbar" från Packard Bell för 2995kr) räknas det ändå som premium.

Det kan finnas plats för ytterligare en instegs-iphone, men där kommer ju Apple räta ut frågetecknen själva, så vi slipper. Att det ska vara kompatibelt med App Store är no-brainer, annars är det inte ens en iPhone. Tror inte vi behöver oroa oss.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-13 23:52
Ursprungligen av ibish:

Det du räknar upp är förvisso konsumentprodukter, avsedda för privatpersoner och ligger lägre i pris än motsvarande pro-versioner; men om man jämför med övriga branschen (ex "bärbar" från Packard Bell för 2995kr) räknas det ändå som premium.

Nu menar jag ju när de introducerades. De första iMacarna/Perfomas var ju riktigt billiga jämfört med konkurrenterna och Apples premiummodeller likaså var iBook det och iPads pris var ju förvånansvärt lågt, ja så lågt att flera konkurrenter (HP bl.a.) drog in sina planerade modeller eftersom de var alltför dyra för att klara konkurrenen mot iPad och iPod shuffle kontrasterar enormt iPod Touch både sett till pris och funktioner. Hoppas verkligen Apple's eventuella billiga modell ligger närmare Nano än Shuffle.

Bevaka tråden