Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta från skiva?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-02-11 15:48

Hej!

Jag igen... min hårddisk på min MacBook Pro kraschade för ett par veckor sen. Vi har beställt en hy disk men ska passa på att köpa nytt, större minne också och nu behöver jag starta upp datorn från min installationsskiva eller vad man kallar den, för att se vilken jäkla version av allt det är jag har egentligen..haha!

Men, datorn vill inte!

Jag sätter i skivan och håller nere C samtidigt som jag startar datorn men inget händer. Startar jag datorn utan att göra detta blinkar som innan bbara en liten ikon mitt på skärmen med ett härligt uppfriskande frågeteckan på, men håller jag nere C samt har skivan i så¨blir skärmen enbart grå...Inga frågetecken men heller inget annat att välja från..

Några tankar o tips?

//

Snart en uppgiven Sara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-11 17:16

Finns massor med trådar om detta så prova en sökning så kommer du hitta massor med information. Eller titta längst ned i tråden om liknande trådar.
Men kortfattat:
• Skriv alltid vilken modell eller hur gammal den är. Vad som helst som kan hjälpa oss att veta vilken dator du har.
• Är du helt säker på att det skivan som kom med datorn?
• Vad står det att det är för version av Mac OS X på skivan du försöker med?

  • Medlem
  • 2011-02-12 16:28

Vad Acke menar är bland annat att:
1. Du måste ha en retail-skiva eller den som medföljde din dator vid köp, det går inte att använda en skiva fråt tex en iMac till en Macbook Pro.
2. Du kan inte starta upp på en 10.5 - Leopardskiva om maskinen levererades med 10.6 Snow Leopard.

Hoppas det rätar ut lite frågetecken.

Edit: Oj, såg nu att tråden var "gammal", eller iaf ett dygn, hoppas det har löst sig för dig.

1
Bevaka tråden