Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia satsar på Windows Phone 7

Tråden skapades och har fått 175 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nokia kommer att satsa stort på Windows Phone 7 enligt mobil.se

Länk
Nokia satsar fullt på Windows Phone - Mobil.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-11 11:02

Och Meego och Symbian. Varför inte bara satsa på en plattform som Apple? Finns ju bara fördelar med det.
Samtidigt ska man nog inte underskatta Apples skicklighet i den frågan och dessutom fördelen att som Apple, få börja 2007 med en helt fräsht satsning utan att behöva ta hänsyn till gammal mjukvara och hårdvara.

Undrar hur det kommer gå för Nokia? Kommer Microsoft att suga ut Nokia på allt de vill ha och sedan avsluta samarbetet för att sedan köpa upp Nokia? Både och eller något av alternativen tror jag händer inom 2-3 år.

Det här luktar som en riktig paniklösning av Nokia.

Kanske inte så oväntat med tanke på att VDn jobbat på Microsoft

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-11 13:28
Ursprungligen av rikard.agren:

Kanske inte så oväntat med tanke på att VDn jobbat på Microsoft

Jag är inte säker på att han någonsin slutade jobba på Microsoft...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-11 11:15

Symbian kommer att användas för de billiga klassiska mobilerna. Smartphones kommer att baseras på Windows 7 Phone. Och MeeGo släpps som Open Source och Nokia kommer förmodligen inte släppa någon produkt med den.

//Rob

Tror det är ett bra drag av Nokia.

Ursprungligen av rikard.agren:

Nokia kommer att satsa stort på Windows Phone 7 enligt mobil.se

Länk
Nokia satsar fullt på Windows Phone - Mobil.se

Ja inte bara enligt mobil.se . det är ett bekräftat faktum.Vi nokia pressrealese och MS pressrelease. Nokia och MS är nu knutna vid toppen. Nokia med en ny VD som kommer direkt från MS.

Ja det skall bli intressant att se hur NOKIA skall försvara sitt märke..under ett sådant avtal..

Nokia would adopt Windows Phone as its principal smartphone strategy, innovating on top of the platform in areas such as imaging, where Nokia is a market leader.

Nokia would help drive the future of Windows Phone. Nokia would contribute its expertise on hardware design, language support, and help bring Windows Phone to a larger range of price points, market segments and geographies.

Nokia and Microsoft would closely collaborate on joint marketing initiatives and a shared development roadmap to align on the future evolution of mobile products.

Bing would power Nokia’s search services across Nokia devices and services, giving customers access to Bing’s next generation search capabilities. Microsoft adCenter would provide search advertising services on Nokia’s line of devices and services.

Nokia Maps would be a core part of Microsoft’s mapping services. For example, Maps would be integrated with Microsoft’s Bing search engine and adCenter advertising platform to form a unique local search and advertising experience

Nokia’s extensive operator billing agreements would make it easier for consumers to purchase Nokia Windows Phone services in countries where credit-card use is low.

Microsoft development tools would be used to create applications to run on Nokia Windows Phones, allowing developers to easily leverage the ecosystem’s global reach.

Nokia’s content and application store would be integrated with Microsoft Marketplace for a more compelling consumer experience.

Till detta kommer regelerna som gäller föra tt få använda WM7 om windows knapp oc´ med mera..

Nokia blev i och med detta en Noname tillverkare för MS räkning? sållar sig till bland andra LG,Samsung med flera.
Deras resultat är hittils inte imponerande, enligt deras egna utsago. men tiden får utvisa om MS har det grepp de tror om marknaden.

Chrome för PC - kommer
WebOS för PC - kommer
Meego - Kommer
OSX och iOS ja de gör sin segerdans varje kvartal..

Men MS dominansen är det ju dumt att blunda för, men lika dumt att blunda för hoten.

Nokia har med primär valet WM7 satt sig i samma båt med samma yttre hot.

Med en fd MS chef som ny VD så är utflödet av information och IP en potentiell guldgruva för MS. Det skulle inte vara utanför deras affärs etik.

Frågan om dubbla lojaliteter kommer att ligga i bakgrunden i varje beslut framöver? Kommer att direkt påverka förtroendet han har av övriga Nokias ledning.

han flaggar redan nu för att det är en "övergång" under 2011-2012.. Vem köper ett os
(vill sälja 150 miljoner symbian..) som VD:n själv dödförklarat för uppdateringar och vidareutveckling?

Det enda man kan anta är att MS kommer lägga ett fientligtbud på en nergånget NOKIA framöver.

WM7 kanske blir en HIT med andra tillverkare pga av att NOKIA antas sälja massor.. och vem tjänar på det? Nokia? nej det ökar bara konkurrensen för att sälja just en NOKIA med WM7..

MS skrattar hela vägen till banken.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-11 11:24

En desperat handling av ett Nokia som hamnat alltmer på efterkälken. Kanske går det bättre för två blinda hönor...

På ett sätt så förenklar de väl för sig - man behöver ju inte utveckla WP7 eftersom Microsoft sköter det. Kanske får man mer resurser att satsa på annat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-11 11:47

Microsoft tar verkligen över.

Microsofts Adcenter ska användas för annonsering.
Bing ska användas som sökmotor.
Nokias karttjänster ska smältas in i Bing. MS ska använda Nokias kartfunktioner.
Båda företagens app store ska smältas ihop.

Senast redigerat 2011-02-11 15:47
  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-11 12:12

Jag tror inte att Nokia kommer att få den succé som de hoppas på.
Microsoft får fler fördelar både kortfristigt som långfristigt, Bing som sökmotor, tillgång till en egen karttjänst och en konkurrent mindre som i och med bytet till WP7 ökar kortfristigt marknadsandelar.

Men ändå tror jag inte Windows Phone 7 kommer att slå igenom. Microsoft måste uppdatera systemet mycket oftare som Apple gjorde 2007 när första iPhonen släpptes. Just nu vet ingen om det ens kommer en uppdate för nuvarande systemet.

//Rob

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-11 12:26

Finns det ens telefoner ute med Windows Phone 7? Är det någon som äger en? Har pillat på en? Ens har sett en? (Förutom på bild och video på nätet).

Ursprungligen av kainen:

Finns det ens telefoner ute med Windows Phone 7? Är det någon som äger en? Har pillat på en? Ens har sett en? (Förutom på bild och video på nätet).

Ja, det finns, och jag har sett en.

Vi fick nya mobiltelefoner på jobbet nyligen. Jag valde såklart iPhone, men en kollega valde en HTC (vet ej modellnamnet) med Windows Phone 7.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-11 12:50

Det låter som ett ekonomiskt val. MS är ju mer i behov av Nokia än tvärtom. Nokia skulle kunna göra som precis alla andra och bygga smartphones på android - det skulle dom lätt kunna göra, och har förmodligen även gjort (utan att det såklart blivit kommersiella produkter)

Microsoft kan inte hårdvara och vill inte kunna hårdvara. Dom behöver starka partners för att trycka ut sitt OS. Detta stavas NOKIA. Affären innebär för Nokia att dom får tillgång till Mjukvara och säkert dessutom att dom får betalt för det (MS är nog mer desperata än NOKIA i det här fallet)

Att cubeuser_vol2 spyr galla på MS verkar inte vara så konstigt om man läser mellan raderna - men du förstår inte affärer alls.

Ursprungligen av studiox:

Det låter som ett ekonomiskt val. MS är ju mer i behov av Nokia än tvärtom. Nokia skulle kunna göra som precis alla andra och bygga smartphones på android - det skulle dom lätt kunna göra, och har förmodligen även gjort (utan att det såklart blivit kommersiella produkter)

Microsoft kan inte hårdvara och vill inte kunna hårdvara. Dom behöver starka partners för att trycka ut sitt OS. Detta stavas NOKIA. Affären innebär för Nokia att dom får tillgång till Mjukvara och säkert dessutom att dom får betalt för det (MS är nog mer desperata än NOKIA i det här fallet)

Att cubeuser_vol2 spyr galla på MS verkar inte vara så konstigt om man läser mellan raderna - men du förstår inte affärer alls.

Du får gärna förklara varför jag inte förstår det och varför det är mellan raderna.

För vad detta ryktet är värt så om tråden får ligga kvar kan vi återkomma till detta om ett år?

"Microsoft ska köpa Nokia" - Mobil Business

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-21 23:02
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

För vad detta ryktet är värt så om tråden får ligga kvar kan vi återkomma till detta om ett år?

"Microsoft ska köpa Nokia" - Mobil Business

Det där tror jag på. För stor marknad för MS att ge upp. Man ligger så illa till att man nu måste köpa sig in i matchen.

Jag tycker det är ett intressant drag. Låt oss inte glömma att bara några procent av världens telefoner är smartphones, så den stora tillväxten kommer de närmsta åren då alla telefoner blir smart phones, och trots allt är ju Nokia fortfarande överlägset störst i världen (mätt i antal sålda telefoner) och Windows Phone 7 verkar ju av allt att döma vara rätt tänkt, om än kanske inte helt ikapp vad gäller features.

Jag tror det kan funka, men de måste agera vansinnigt snabbt, för hur kul är det att köpa en telefon som man vet bygger på "en brinnande plattform" och som bara är tänkt att fungera som en interrimslösning.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-11 13:40
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tycker det är ett intressant drag. Låt oss inte glömma att bara några procent av världens telefoner är smartphones, så den stora tillväxten kommer de närmsta åren då alla telefoner blir smart phones, och trots allt är ju Nokia fortfarande överlägset störst i världen (mätt i antal sålda telefoner) och Windows Phone 7 verkar ju av allt att döma vara rätt tänkt, om än kanske inte helt ikapp vad gäller features.

Jag tror det kan funka, men de måste agera vansinnigt snabbt, för hur kul är det att köpa en telefon som man vet bygger på "en brinnande plattform" och som bara är tänkt att fungera som en interrimslösning.

Nu är det så att Nokia förlorar marknadsandelar på den exklusiva smartphone marknaden. Visst är det bra med höga marknadsandel men om det är klassiska mobiltelefoner med väldigt små marginaler så minskar Nokias vinst. Apple med bara 2 modeller har den största vinsten av alla tillverkare även om de inte säljer så många telefoner jämfört med andra tillverkare.

Fourth quarter mobile phone industry overview | asymco

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Nu är det så att Nokia förlorar marknadsandelar på den exklusiva smartphone marknaden. Visst är det bra med höga marknadsandel men om det är klassiska mobiltelefoner med väldigt små marginaler så minskar Nokias vinst. Apple med bara 2 modeller har den största vinsten av alla tillverkare även om de inte säljer så många telefoner jämfört med andra tillverkare.

Fourth quarter mobile phone industry overview | asymco

//Rob

Ja, det är ju precis det de här herrarna inser, och det är därför de försöker göra något åt det – eller hur? Det är väl ingen som säger emot det faktum att det går bra för Apple?

Alla mobiltillverkare togs ju på sängen av Apples formidabla framgångar (det tror jag även Apple själva gjorde) men själv tillhör jag dem som tror att marknadsekonomin är bra på att få fram konkurrenter. Android-telefonerna är ju ett bevis på det, och jag tror att både Microsoft och Nokia i grunden är jävligt skickliga, men att de blev lite för säkra på sin position, och jag håller det inte för uteslutet att de kan ta sig tillbaka in i matchen igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-11 14:36
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ja, det är ju precis det de här herrarna inser, och det är därför de försöker göra något åt det – eller hur? Det är väl ingen som säger emot det faktum att det går bra för Apple?

Alla mobiltillverkare togs ju på sängen av Apples formidabla framgångar (det tror jag även Apple själva gjorde) men själv tillhör jag dem som tror att marknadsekonomin är bra på att få fram konkurrenter. Android-telefonerna är ju ett bevis på det, och jag tror att både Microsoft och Nokia i grunden är jävligt skickliga, men att de blev lite för säkra på sin position, och jag håller det inte för uteslutet att de kan ta sig tillbaka in i matchen igen.

Men just Apples styrka ligger i att de kontrollerar både hårdvaran och mjukvaran. Jag tror personligen Nokia borde gå tillbaka till ritbordet och skapa en helt ny telefon baserat på en ny version av antingen Symbian eller MeeGo och ta bort mycket av det gamla tänket. Vad Nokia nu gjorde var precis det jag trodde att de skulle göra men som i längden kommer att skada Nokia. Nämligen bli ett utav de otaliga hårdvaru tillverkare som endast släpper en anpassad mjukvara, om det nu är Android eller WP7 spelar ingen roll.

Titta bara på hur HP gjorde för bara några dagar sen. Köpte Palm förra året och släpper nu WebOS över hela fronten. T o m ett eget PC OS vill de släppa. Jag tror HP satt sig ner och tänkte efter lite och såg att det Apple gör är faktiskt inte så fel. Nu vet vi inte hur bra WebOS kommer att sälja och hävda sig mot iOS och Android men i alla fall de är inte ett utav de många Android baserade produkter.

//Rob

Här är länken till Nokias egna sidor, och den ofiltrerade och oavkortade versionen

Open Letter from CEO Stephen Elop, Nokia and CEO Steve Ballmer, Microsoft | Nokia Conversations - The official Nokia Blog

Säga vad man vill, men de går in i det med hög svansföring:

Citat:

Today, the battle is moving from one of mobile devices to one of mobile ecosystems, and our strengths here are complementary. Ecosystems thrive when they reach scale, when they are fueled by energy and innovation and when they provide benefits and value to each person or company who participates. This is what we are creating; this is our vision; this is the work we are driving from this day forward.

There are other mobile ecosystems. We will disrupt them.

There will be challenges. We will overcome them.

Success requires speed. We will be swift.

Together, we see the opportunity, and we have the will, the resources and the drive to succeed.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-02-11 13:53

Har inte läst alltför mycket om detta på nätet så jag har inte jättebra koll på vad exakt som gäller i denna allians men ska Nokia få ut något av detta tror jag de måste få säga till en hel del om utvecklingen av WP7 så de kan säkra upp några exklusiva funktioner till deras WP7-lurar. Annars blir de ju bara en i mängden som redan nämnts i denna tråd..

Onekligen en spännande industri just nu med tanke på vad HP kom med senast! Det kommer bli ett spännande år detta!

Med viss erfarenhet av Nokias "smarta" telefoner tycker jag att det är ett smart drag. Nokia har ohjälpligt målat in sig i ett hörn med Symbian. Jag använder en Nokia i tjänsten, har faktiskt just idag fått den nya E7:an. Är hjälplöst beroende av att ha en telefon med riktigt QWERTY-tangentbord. Det nya Symbian^3 är ljusår bättre än S60 som satt i N97:an, men det är samma gamla tråkiga UI. Dock med den viktiga skillnaden att det numera fungerar och flyter på ganska bra. De påstår ju att Symbian ska komma med ett helt nytt UI senare i år. Tills dess har jag nog hunnit byta telefon minst 2 gånger. Nokia är mästare på att skruva ihop bra telefoner med bra hårdvara. Med en vettig mjukvara kan det bli riktigt bra.

  • Medlem
  • Vilhelmina
  • 2011-02-11 18:12

Hur gick det för Ericsson? De har/hade ett samarbete med Microsoft.

Ericsson, Microsoft create wireless Net company - CNET News

Någon som vet?

/Olle

Ursprungligen av olofg:

Hur gick det för Ericsson? De har/hade ett samarbete med Microsoft.

Ericsson, Microsoft create wireless Net company - CNET News

Någon som vet?

/Olle

In memoriam: Microsoft’s previous strategic mobile partners | asymco

Tja, jag säger bara lycka till.

Kass hårdvara + kass mjukvara = Succé ?

Ursprungligen av Goflorp:

Tja, jag säger bara lycka till.

Kass hårdvara + kass mjukvara = Succé ?

Jag respekterar att du har den åsikten, men det är just en åsikt, inte ett faktum, Jag anser att Nokia har fantastisk hårdvara, och av allt att döma är Windows Phone 7 också en bra grund att bygga på.

Så, utgå inte från att hela världen delar just din uppfattning

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag respekterar att du har den åsikten, men det är just en åsikt, inte ett faktum, Jag anser att Nokia har fantastisk hårdvara, och av allt att döma är Windows Phone 7 också en bra grund att bygga på.

Så, utgå inte från att hela världen delar just din uppfattning

Hörde att efter de gått ut med det här så dök aktiekursen för båda bolagen.
Så det verkar vara fler än jag som tycker att det här är en dålig ide.

En amerikansk buffel som kör över vad som helst ihop med en bunte finnar som är dåliga på ledning.
Det kan väl bara komma bra saker ur det?

Bevaka tråden