Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dolly Drive flyttar time machine till molnet

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-08 19:32

Intressant... Iom att man har en bärbar dator så sitter ju inte TM-disken i så ofta som den borde, och jag blir alltid lite nojjig när det gått 1-2 månader sedan backup. Om jag har förstått det rätt så är detta mer tänkt som ett komplement till TM, eller? Och hur blir det om man vill återställa från TM med installations-skivan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-09 21:18
Ursprungligen av ;:

Det är tänkt att du bara ska behöva Dolly som backup.

Om du har en ny/rensad dator så måste du först installera OSX, boota up och sedan återställa.

Ursprungligen av xtrem:

Det är tänkt att du bara ska behöva Dolly som backup.

Om du har en ny/rensad dator så måste du först installera OSX, boota up och sedan återställa.

Funkar ju det med, men då får man väl köra genom flyttassistenten antar jag.

Har läst lite mer och det verkar som att just nu tar den första backup'en otroligt länge att genomföra, iom att dom inte har servrar färdiga i Europa ännu. Självklart är det många gb som ska överföras men det känns lite som att det är något man drar sig för.

Jag signade upp för DollyDrive i dagarna och... nja är inte så imponerad.

Fördelarna är,
Priset, 10$ för 250G +5G mer för varje månad är billigt. Speciellt nu när Mozy har höjt regält.
Iden med TM utanför hemmet är smart, kom der det en tjuv och snor min iMac är det ganska troligt att han även tar med sig TM disken som står och tuggar brevid.

Nackdelarna,
Att få iväg 20Gb på ett dygn är långsamt. Min första körning kommer att ta runt 3 dygn och det är inte ok.
Min lokala TM disk har slutat att användas, kanske bara är under första körningen?? Det vet jag om ett par dagar.
Hela Macen har blivigt seg medan TM tuggar mot Dollydrive. Badbollen kommer upp allt för ofta vid de mest simpla grejer som bifoga en fil.
En annan skum sak är att min lokala backup mot disken är runt 100Gb vid första körningen fast bara 60Gb mot Dollydrive? 40Gb systemfiler?? Nä, tror inte det.

Nu låter det som jag inte gillar DollyDrive fast det gör jag. De är ju relativt nystartade och få de bara mer fart i sina servrar och speedar upp klienten kan det bli riktigt bra och prisvärt.

Ursprungligen av andlin76:

Jag signade upp för DollyDrive i dagarna och... nja är inte så imponerad.

Fördelarna är,
Priset, 10$ för 250G +5G mer för varje månad är billigt. Speciellt nu när Mozy har höjt regält.
Iden med TM utanför hemmet är smart, kom der det en tjuv och snor min iMac är det ganska troligt att han även tar med sig TM disken som står och tuggar brevid.

Nackdelarna,
Att få iväg 20Gb på ett dygn är långsamt. Min första körning kommer att ta runt 3 dygn och det är inte ok.
Min lokala TM disk har slutat att användas, kanske bara är under första körningen?? Det vet jag om ett par dagar.
Hela Macen har blivigt seg medan TM tuggar mot Dollydrive. Badbollen kommer upp allt för ofta vid de mest simpla grejer som bifoga en fil.
En annan skum sak är att min lokala backup mot disken är runt 100Gb vid första körningen fast bara 60Gb mot Dollydrive? 40Gb systemfiler?? Nä, tror inte det.

Nu låter det som jag inte gillar DollyDrive fast det gör jag. De är ju relativt nystartade och få de bara mer fart i sina servrar och speedar upp klienten kan det bli riktigt bra och prisvärt.

Då sparar jag mina pengar ett tag till verkar det som Har du erfarenhet av någon annan molnbaserad backup-lösning? Som helst fungerar med TM då men det är kanske bara DollyDrive som fixar det i dagsläget?

Ledsen för sent svar...

Jag är verkligen ingen expert fast här är mina tankar....

Mozy har jag kört ett tag, fungerar bra. Även det är inte raketsnabbt direkt men gör vad de ska. Du får en speglad kopia av din hårddisk hos dem. De höjde nyligen priset, fast är fortfarande prisvärda tycker jag. Du måste avvända deras backup klient.

Dropbox är snabba! Finns diverse hack så man kan använda TM mot dem, risken finns förstås att dropbox tröttnar på de och spärrar dem. Så sitter du utan moln TM. Annars är de snabba, fast inte direkt gjorda för kontinuerlig backup utan mer lagring och delning av filer.

Jag hänger kvar på DollyDrive ett tag, de gör uppgraderingar av deras server park idag, verkar lovande. Och är bara dem som erbjuder en moln backup som är gjord för TM, vad jag vet...

Dubbelpost

Ursprungligen av andlin76:

Ledsen för sent svar...

Jag är verkligen ingen expert fast här är mina tankar....

Mozy har jag kört ett tag, fungerar bra. Även det är inte raketsnabbt direkt men gör vad de ska. Du får en speglad kopia av din hårddisk hos dem. De höjde nyligen priset, fast är fortfarande prisvärda tycker jag. Du måste avvända deras backup klient.

Dropbox är snabba! Finns diverse hack så man kan använda TM mot dem, risken finns förstås att dropbox tröttnar på de och spärrar dem. Så sitter du utan moln TM. Annars är de snabba, fast inte direkt gjorda för kontinuerlig backup utan mer lagring och delning av filer.

Jag hänger kvar på DollyDrive ett tag, de gör uppgraderingar av deras server park idag, verkar lovande. Och är bara dem som erbjuder en moln backup som är gjord för TM, vad jag vet...

Allright... Låter som att Dollydrive i teorin ska vara det bästa alternativet, men väntar nog lite tills uppgraderingarna är gjorda och det börjar trilla in lovord från runtom Europa.

Aahhh.... Testade att välja min vanliga TM hårddisk som backup, får att få igång en lokal backup. Då försvann DollyDrive, driven!
Fick installera om klienten och nu har börjat med en ny backup från början. Vad hända med min förra?? Poff?!

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2011-02-17 18:50
Ursprungligen av ;:

är det någon som vet om det finns någon fix för att få detta att fungera över nätverket till en server via ftp eller smb protokoll? lokalt alltså?

jag vet att det fanns/finns ett trix för leopard men numera sitter man ju på snow leopard.

kör mathusalem justnu och det fungerar ju bra, men det blir inte riktigt lika fint visuellt, går inte att importera direkt i installationen av osx, fast det fungerar kalas i övrigt.

1
Bevaka tråden