Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallels Desktop: Skapa ett virtuellt Windows XP från gammal installation?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en installation av Windows XP 32bitars på en äldre dator som nu skall ersättas av en ny Macintosh. Det som är problemet är att installationen av Windows fungerar perfekt och det är projekt jag skapat i vissa program som jag är skeptisk om dom kommer fungera på ny installation av Windows och dessa program.

Finns det något sett att klona en hårddisk eller Windowspartitionen till Parallels Desktop och köra med det utan problem?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-10 18:04

Det är tydligen enkelt att göra denna konvertering till en VMWare-maskin. Men det kräver Fusion istället, förstås.

VMware vCenter Converter, Convert Physical Machines to Virtual Machines

...använde samma sökfras som jahve's ovan o hittade detta:Search Results: convert physical machines to virtual machines

Osäkert om ngt kan vara till hjälp dock men annars kan du ju testa att skriva direkt till supporten o fråga

Efter att jag gjorde en snabb granskning i Parallels Desktop ser jag att det finns inbyggt överföringsstöd, Parallels Transporter.

Parallels Transporter

Det finns tre alternativ:

Parallels USB cable
Transfer the data using the USB cable supplied withe the Switch To Mac kit.

Network
Transfer the data usin the network connection between the source computer and your Mac.

External storage device
Copy the data collected by Parallels Transporter Agent from the external storage device attached to your Mac.

Det verkar som Exteral storage device är det bästa alternativet. Så det verkar göra är att man skapar en virtuell maskin, installerar Windows för att sedan köra Parallels Transporter för att kopiera över användarinformationen.

Detta är något jag verkligen får testa och se om det fungerar. Jag kommer med kommentar hur det fungerade. Kom gärna med kommentarer om ni vet något annat som ni vet fungerar. Det är kanske det jag har hittat. Lämna då gärna en kommentar.

Jag har testat Paralells Transporter när en kollega skulle byta från PC till Mac här på företaget och måste säga att det funkade fantastiskt smidigt! Bara att installera programmet, koppla in USB kabeln som följde med i paketet och vänta tills allt var överfört, vilket iof tog ganska lång tid! När allt var klart fanns en perfekt fungerande kopia av hans gamla PC i macen, han har en begagnad MP med Intel Core2Duo på 2,16GHz men det räcker till de flesta "bruksprogram" som vi använder på jobbet.

Jag skall bara meddela att denna lösning fungerade utmärkt. Jag kopplade båda datorerna till samma nätverk, installerade Parallels Transporter på PC och sedan startade Parallels Desktop på Macen och startade kopieringen. När det var klart var det bara att starta den virtuella maskinen och det var precis som orginalet.

1
Bevaka tråden