Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dreamweaver och PHP include

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur sätter man upp så både DW och webbservern trivs med PHP include?

Om jag använder det här:
<?php include($_SERVER['DOCUMENT_ROOT'].'/include/meny.php') ?>

så kan jag lägga grundfilen i rooten eller i en undermapp och webbserver hittar menyn utan problem. I DW visas bara php-symbolen.

Om jag istället använder:
<?php include '/include/meny.php'; ?> i rooten
och
<?php include '../include/meny.php'; ?> i undersidor

så funkar det i både DW och på webben, men då blir det stökigt att hålla reda på om sidan hade ../ eller ej om man flyttar den till annan plats.

Gick det att förstå det där?
Någon som har något bra tips?

Hur det ser ut i DW spelar ingen roll. Hur det ser ut i en webbläsare är det som spelar roll.

Var nog 10 år sedan jag använde DW. Nu byggs allt i avancerade texteditorer typ vim, emacs.

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Hur det ser ut i DW spelar ingen roll. Hur det ser ut i en webbläsare är det som spelar roll.

Var nog 10 år sedan jag använde DW. Nu byggs allt i avancerade texteditorer typ vim, emacs.

Sen när är vim och emacs "avancerade" texteditorer? Jämfört med BBEdit, TextMate, ZendStudio, Aptana, Dreamweaver etc. är de ju kolossalt "icke-avancerade"

Det är ju spännande att det finns de som jobbar så.

Jag jobbar dock inte så och det var därför jag startade den här tråden.

  • Medlem
  • 2011-02-10 15:58

Som sagt, funkar det på webben spelar det väl ingen roll hur det ser ut i DW?
Hela poängen är ju att du inte ska ändra koden...

Misstänker att mycket beror på du har konfat upp DW, programmet vet ju inte automatiskt var servern finns, däremot var rotbiblioteket finns.

Dreamweaver har ett fönster för kodning. Bredvid detta ett WYSIWYG-fönster som ritar upp med en Webkit-motor. Jag finner detta mycket praktiskt.

Jag ser direkt vad som händer utan att behöva ladda om någon sida eller byta till en webbläsare, och sen rita om. Jag ser direkt om jag gör någon tabbe.

Jag jobbar bara delvis med webben. Den som jobbar heltid har säkert andra arbetsvanor.

Felet jag ser beror med 100% säkerhet på hur jag "konfat"... och det var just detta jag behövde hjälp med. Hur ska jag konfa?

... ... spännande väntan på ytterliga en person som inte använder DW i tråden ...

  • Medlem
  • 2011-02-10 16:51

Well, har inte jobbat med DW på länge, men jag förstår varför du vill köra. Problemet är att om du inte talar om hur du jobbar så är det svårt att hjälpa.

Kör du en utvecklings-MAMP, eller via FTP, eller på något annat sätt? Vilken version av DW, php och webbserver? Kör du ett egenutvecklat system? Eller ett allmänt känt, som Drupal, WP eller liknande?

Och, det viktigaste - varför? Om det hela funkar (förutom att menyn inte syns) så varför lägga ner en massa tid.

Ursäkta, men ibland är det lättare att acceptera att saker inte funkar trots att de borde än att lägga ner en massa tid på trivialiteter.

Efter en snabb Googling så inser man det inte bara är du som har detta problem...

Ursprungligen av lime:

Well, har inte jobbat med DW på länge, men jag förstår varför du vill köra. Problemet är att om du inte talar om hur du jobbar så är det svårt att hjälpa.

Kör du en utvecklings-MAMP, eller via FTP, eller på något annat sätt? Vilken version av DW, php och webbserver? Kör du ett egenutvecklat system? Eller ett allmänt känt, som Drupal, WP eller liknande?

Och, det viktigaste - varför? Om det hela funkar (förutom att menyn inte syns) så varför lägga ner en massa tid.

Ursäkta, men ibland är det lättare att acceptera att saker inte funkar trots att de borde än att lägga ner en massa tid på trivialiteter.

Efter en snabb Googling så inser man det inte bara är du som har detta problem...

Jag berättar gärna hur jag jobbar. Inga problem med det. Men du är det första som frågar om det.

Det gäller DW CS5. Sajten ligger på ett webbhotell som kör php5. Den aktuella sajten är statisk och jag lirar upp med inbyggda FTP.

Det är mycket mer än menyn som jag inkluderar. All gemensam grafik som kan behöva ett "ändra en gång - rita om flera" ligger inkluderat. Följden blir att när DW inte läser in detta på rätt sett så ser jag ingenting alls egentligen. Bara en massa php-ikoner i stort sett.

I inställningarna har jag även "länkar relativa till platsroot".

1
Bevaka tråden