Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att hitta externa diskar, Macpro 2008

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter här med två mac pros (2008). Den ena har problem att hitta mina Lacie diskar(firewire). Tidigare hittade den diskarna med tappade dom efter 10-15 minuter. Nu reagerar den inte alls.

Inget problem alls med diskarna dom går som de ska på den andra mac pron samt min mbp. Har provat köra dom i alla portar, fw400,fw800 samt usb utan resultat...

Någon som har koll på vad det kan vara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-12 15:15

Vi hade samma problem med en 2008 8-core 2.8Ghz maskin här på jobbet. Lösningen var att resetta SMC / PMU samt P-RAM. Man måste in och trycka på en knapp på hårdvaran för att lösa en del av ovan.

Hemskt märkligt problem men ovan löste det för oss.

Precis en sådan maskin jag sitter på också.

Fram med skruvmejseln med andra ord...

Tack!

Ingen lycka efter reset.

Körde precis en ominstallation av OS X för att utesluta något sådant fel. Problemet kvarstår dock.

Kan det vara så illa att det är logikkortet? - Skulle datorn ens starta om det vore det som var felet?

... Då vi pratar om uppstart så har datorn blivit faktiskt blivit riktigt seg att boota. Kan det ha något samband?

  • Oregistrerad
  • 2011-01-17 14:17

på en helt ny installation blev det alltså samma resultat? Det kändes först som det var mjukvara, dvs. att något program bråkade med dina diskar.

Jag har haft liknande problem med laice, gillar dom inte alls. men eftersom det fungerar perfekt i en annan dator (gissar att du testat att köra diskarna lika länge där) så borde det ju inte vara det som är problemet.

Har du någon annan fw disk du kan testa så man iaf. kan utesluta detta?

Precis samma resultat.

Diskarna går som dom ska på min macbook pro (med uptime flera dagar...), så inga problem med dom. Har provat att bara köra en FW-kortläsare och inte heller det går. Detsamma gäller med annan typ av FW-disk.

Har googlat runt en del och fann att den sega uppstarten nog beror på FW-problemet. Genom att plocka ur .ketx filerna för FW ur system/extension startar datorn nu som den ska. Problemet kvarstår dock såklart med ej fungerande portar, speciellt nu då de är mer
eller mindre disablade...

Några tankar?

  • Oregistrerad
  • 2011-01-17 17:09

Det låter som hårdvara, kan inte vara helt lätt att få det fixat nu när garantin är poff-poff.

Jag skulle nog köpa ett PCI FW kort och stoppa in i datorn då det onekligen låter som HW relaterat.

Jag har haft samma problem och jag löste det då med att använda gamla firewire kext ( drivrutin ) från en Tiger installation.
Inte samma datormodell som ovanstående, dock snarlik...

Dyker dom upp i skivverktyg?

Firechild, du vill inte sprenda över dina kext:ar?

Jurassic, nix - ingen action där alls...

1
Bevaka tråden