Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plötsligt tar det längre tid för Macen att starta

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-02-09 12:12

Detta e en lång tråd och jag hittar inte det jag söker så hänvisa mig gärna till en lösning om en sådan finns

Problem med mac os X 10.6.6

Uppstarten på min macbook pro 2.66 Ghz Intel Core Duo tar 2 min innan datorn visar skrivbordet och sen ytterligare ca 45 sekunder innan allt på skrivbordet e på plats(det e inte mycket som ligger där) och jag kan röra dockan.

Jag har 40 gig ledigt och 4 gigs ram.

Problemet uppstod när jag gjorde senaste uppstarten, snälla hjälp!!
Tack på förhand/ Jokke

Det känns onödigt att "gömma" en sådan här specifik fråga i en allmän OSX-tråd, så jag har brutit ut den här frågan till en egen tråd.

/Mod

Och vad gjorde du före senaste uppstarten? Någon uppdatering av hårdvara eller mjukvara, kanske?

Har du provat med flera omstarter, för att se om problemet kvarstår, eller om det var en engångsföreteelse?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-09 16:19

Jag skulle först pröva med en PRAM-rst ( man gör olika beroende av modell ), så att det inte ligger "gamla" uppgifter i uppstarten.
Gå in på apples sida/support och ange din modell sam PRAM-rst så hittar du hur man gör med din modell ( det saknas denna uppgift på din tråd).
Du kan säkert söka här på 99.se och få reda på hur man gör en PRAM-rst också, kanske bättre idé...

Det finns också ett trick i uppstarten, tror man håller D-knappen nedtryckt (hjälp här, ifall någon annan vet säkert - kommer inte ihåg...) som rensar desto mer i uppstarten på en bärbar Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-09 16:26

Jag hade ett liknande problem. Det löste jag genom att ta bort: /System/Library/Caches/com.apple.kext.caches/Startup/Extensions.mkext
Antagligen kan du ta bort mappen /System/Library/Caches/com.apple.kext.caches mappen.

Men som vanligt, gör en backup och gör detta bara om känner att du har lite koll.

Gå in och kolla att du har rätt skiva vald som startup-skiva.

"Applemenyn/Systeminställningar/startskiva" kollar du att din interna hårddisk är förvald.

Annars kan den ligga och kolla efter en CD t ex, och sedan väntar den 30s på en CD som aldrig kommer innan den börjar leta runt efter en bootbar volym, först då hittar den den interna diskens system.

Det hela tar mest bara onödig tid.

BTW, varför stänger du av den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-09 17:55
Citat:

BTW, varför stänger du av den?

Det gör jag också, tidvis, eftersom det sliter mindre på batteriet.

LiPo-celler har en begränsad livslängd och den förlängs ju när man inte belastar batteriet, jag är själv inne på mitt andra batteripack pack nu till min MacBookProo 17tum.

1
Bevaka tråden