Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken webläsare fungerar bäst på OS 9.1 ?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

skicka även gärna länk till den.
David

Du kan också kolla diskussionen Fräsch webläsare till OS 9.2?.

Finns det ingen Safari som fungerar på 9.1 ?

Ursprungligen av italienaren:

Finns det ingen Safari som fungerar på 9.1 ?

Nej. Det krävs det minst Mac OS X 10.2 för (det gäller första versionen av Safari).

Typiskt. Nu har den här diskussionen blivit en kopia av den jag länkar till...

förlåt jag ska försöka komma ihåg att skriva i den du länkar till i fortsättningen.
men för att svara Johan S icab har jag provat och den visar sidorna lika dåligt som inbyggda internet explorer tyvärr Apples hemsida tex är helful:-(

WamCom är den senaste Mozilla för OS9, funkar ganska bra.

http://wamcom.org/

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-01-27 18:37

Senast uppdaterad 04-09-25. Kan vi alla komma överens om att OS9 är dött nu?

http://browsers.evolt.org/

Här finns alla sedan tidernas begynnelse.

Man ska ha tur med vilka sidor man surfar in på med Mac OS 9... inte mycket som funkar i någon av dessa gamla läsare.

  • Medlem
  • 2009-07-20 01:59

På grund av den enorma efterfrågan på webbläsare till OS 9 bland den slösurfande allmänheten och det tryck som därmed uppstått på 99mac genom t ex denna tråd, måste jag bara tipsa om att det finns en ny surfapp ute nu, nämligen Classilla, som bygger vidare på den strandade och nu mer försvunna WaMCom. Browsern är långt ifrån färdig och man efterlyser hjälp av hågade för fortsatt utveckling (Ingemar Ragnemalm, var är du?).

Classilla: Building a Secure Web Browser for Mac OS 9 and the Classic Macintosh OS

Ursprungligen av Giggs:

Browsern är långt ifrån färdig och man efterlyser hjälp av hågade för fortsatt utveckling (Ingemar Ragnemalm, var är du?).

Classilla: Building a Secure Web Browser for Mac OS 9 and the Classic Macintosh OS

Jag är här, men även om jag tycker att det är trevligt att OS9 har hyfsade webläsare så har jag inte tid att lägga en massa tid på något ingen vill ha. Jag försöker fixa saker som jag tycker kan vara bra för OSX och iPhone i stället. Allt jag gör med OS9-kod numera är att gräva upp en del bra saker som är värda att porta. (Nyligen har jag försökt få liv i mitt gamla Fia-spel, till exempel, och i synnerhet hela animationsbiblioteket det bygger på.)

För några år sedan laddade jag ner WamCom-koden, eller om det var allmän Mozilla-kod, men Mozilla-koden var så oändligt rörig att jag redan då bestämde mig för att göra nåt vettigare.

Nu har jag precis installerat Classilla på en grå G3 som jag nyligen räddade från skroten för att köra de två sista OS9-programmen som jag behöver på. Att ha webläsare på den är bara en fråga om att nå websidor för att hämta nödvändiga saker att installera, inte för vanligt surfande.

Och vanligt surfande rekommenderas inte. Det här går trögt. Sidorna ser dock mycket bättre ut än på de äldre läsarna, men det tar mycket lång tid att ladda. Jag har inte försökt installera någon Flash-dödare eller annonsdödare, det skulle kanske hjälpa. (Flash får min Core2Duo att gå på knäna.)

Så det verkar funka rätt bra, men det är väl så att websidorna görs med mycket högre prestandakrav numera. Det är förstås vansinnigt att man bränner en massa kraft (energi!) på att visa lite text, men det kan man knappast göra något åt från den här synvinkeln.

Så detta är första men troligen enda inlägget här från en G3/266 med Classilla. Nu skall maskinen användas till saker som OSX inte kan i stället.

1
Bevaka tråden