Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem mellan Hdd och TV

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan! Jo, det är så att jag har en Western Digital hdd som jag skulle vilja koppla ihop med min TV. När jag stoppar in hdd i tv:en så står det typ: felaktigt format, vill du formatera om hdd så att et funkar..!
Jag antar att om jag formaterar om den måste jag även göra det i macen sen så att den blir i "mac" format...
Hur gör man för att lösa detta?
Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig.;)

Kolla så att den är formaterad i FAT32, då ska den fungera både i din TV och din Mac.

FAT32 har en begränsning på filstorlek på 4GB, så du kan inte lägga över enskilda filer större än så på den.

Måste man formatera hhd för att ändra? (vill helst inte det..)

Ursprungligen av Ludde57:

Måste man formatera hhd för att ändra? (vill helst inte det..)

Japp.

Hur kollar jag det?

I diskverktyg ser du det.

Är den inte FAT32 formaterar du om den till det i skivverktyg! (all data på disken försvinner)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-09 12:34

Vad är det för TV?

Spelar ju ingen roll, det måste vara FAT32.. HFFS+ funkar inte på TV

Men det borde verkligen att gå runt det systemet?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Spelar ju ingen roll, det måste vara FAT32.. HFFS+ funkar inte på TV

NTFS funkar på en del med (Samsung exempelvis). Macen behöver ju såklart kompletteras med programvara för att skriva NTFS (eller aktivera det inbyggda i OSX).
Man är ju inte låst till de 4GB längre då.

Ursprungligen av suddgummi:

NTFS funkar på en del med (Samsung exempelvis). Macen behöver ju såklart kompletteras med programvara för att skriva NTFS (eller aktivera det inbyggda i OSX).
Man är ju inte låst till de 4GB längre då.

Japp! Stämmer bra, men med NTFS är du fortfarande låst till användning på en dator. Säg att du vill lägga över något från någon annan dator hos en vän eller kollega. Då måste du installera programvaran på den datorn också.

Ett dilemma TS får prioritera själv nu när han fått de alternativ som finns

Men kan man koppla in ett usb minne i tv:en och köra från den?

Klart du kan koppla in USB minne! Det måste vara FAT32 till TV'n.

Det du kan göra är att partitionera HDD till 2 delar, en FAT32 och en HFS+(Mac). Men det är ju lika omständigt som att ha ett usb minne och lägga över filmen man vill kolla på. Tar max 1 minut att lägga över en .avi film(700mb).

16GB usb minne kostar väl runt 3-400 nu.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-09 21:57
Citat:

Men kan man koppla in ett usb minne i tv:en och köra från den?

-Beror på vilken TV.

Är det en nyare Samsung TV och du vill kunna spela in ska du inte köpa ett USB-minne - de kräver hårddisk. Min gnällde över nytt 8GB USB minne, 5år gammal USB-hårddisk på 4200varv gick utan problem...

1
Bevaka tråden