Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Airport blockerar en internetsida ofrivilligt

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lessebo
  • 2011-02-08 20:03

Har en Airport Extrem som fungerar bra. Men under sista veckan så har det börjat att blockera en enda internetsida??? Jag har gjor både en mjuk respektive hård uppdatering av airporten men inget hjälper. Är det någon som har råkat ut för samma fenomen? Sidan är en vanlig skolsida.
Kronoberg Skola

Har jag "kabel" rakt in i datorn fungerar sidan.

Säker på att det inte är tvärt om, att sidan blockerar dig?

  • Medlem
  • Lessebo
  • 2011-02-08 21:01

Hummm... den tanken har jag inte tänk. Ska undersöka detta. Tack för tippset.

  • Medlem
  • Lessebo
  • 2011-02-08 21:20

En tanke till. När jag har kabeln direkt i min Mac då fungerar sidan. Dvs jag går förbi Airport.

Ursprungligen av lumipa:

En tanke till. När jag har kabeln direkt i min Mac då fungerar sidan. Dvs jag går förbi Airport.

Då låter det som routern, men en AirPort Extreme har ingen funktion för att blockera trafik på det sättet. Jag skulle nog prova att byta DNS-server. För mig fungerar det och jag har 83.233.79.36 som DNS-server. Prova att lägga in den under Systeminställningar > Nätverk > Ethernet > Avancerat > DNS.

  • Medlem
  • 2011-02-13 04:01
Ursprungligen av Scarecrow:

Då låter det som routern, men en AirPort Extreme har ingen funktion för att blockera trafik på det sättet. Jag skulle nog prova att byta DNS-server. För mig fungerar det och jag har 83.233.79.36 som DNS-server. Prova att lägga in den under Systeminställningar > Nätverk > Ethernet > Avancerat > DNS.

Var kommer den DNS:en ifrån och vad medför den för fördelar?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Var kommer den DNS:en ifrån och vad medför den för fördelar?

Jag tänkte inte längre än vad näsan räcker när jag skrev det där. Det är min ISP som tillhandahåller den DNSen (Bredband2) så den kanske inte ens fungerar för övriga. Så fördelen för mig är väl att den fungerar bra för mig. Namebench har gett rätt bra resultat med den dessutom.

lumipa: Skönt att det löste sig.

  • Medlem
  • Lessebo
  • 2011-02-13 11:07

Följde Scarecrows exempel och tog kontakt med Wopsa som driftar Webbhotellet.

Fick som svar:

Den ip addreseen blev blokerad pga en mod_sec regel
Feb 3 20:52:29 web17-esl-se-cyg lfd[14402]: 20 (mod_security) rule triggers from XX.XXX.XX.XX (SE/Sweden/user47.85-195-35.netatonce.net) in the last 300 secs - *Blocked in csf* [LF_MODSEC]
Försökte hon ladda upp någonting genom moodle? Om så säg till när ni gör det igen och får ett 406 fel så kommer vi att stänga av den regel som orsakade blockeringen.
Jag har tagit bort ip adressen ur brandväggen nu.

Supporten gav mig både telefonnummer och namn och en bra förklaring när jag ringde upp.

Tänk att man försöker och alltid tror att det är fel på ens egen utrustning innan man försöker få hjälp.

Tack för er hjälp
Michael

1
Bevaka tråden