Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta bilder till separat hårddisk vs iPhoto

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver flytta mina bilder till en separat hårddisk och undrar vilket som är bästa sättet. Ska jag använda Exportera i iPhoto eller kan jag bara dra över hela mappen med bilder till den nya platsen. Om jag gör så -tappar jag info i iPhoto i så fall ?

Har provat exportfunktionen men får felmeddelande om att det inte går att skapa mapp för xxx.AVI. Har tagit bort den aktuella filen men det går ändå inte att exportera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-08 20:39

Glödhäck,

Så här flyttar du iPhoto-biblioteksmappen eller paketet till en ny plats:

1. Avsluta iPhoto om det är igång.
2. Öppna mappen Bilder och markera iPhoto-biblioteket.
3. Dra iPhoto-biblioteksmappen eller paketet till den nya platsen.
4. Håll ner alternativtangenten på tangentbordet och öppna iPhoto. Håll alternativtangenten nertryckt tills du uppmanas att skapa eller välja ett iPhoto-bibliotek.
5. Klicka på Välj bibliotek.
6. Sök efter och välj det iPhoto-bibliotek du flyttade i steg 2.

Obs! Om du använder iPhoto '09 väljer du ditt bibliotek i en lista eller hittar det genom att välja Annat bibliotek.

Fullständiga instruktioner finner du på Apples supportsidor

Lycka till,

- Torkel

Tack för snabbt o tydligt svar

/Mats

Nu har jag provat enl instruktionen ovan (som är lika Apples). Det går bra någon minut men sedan så säger ett felmeddelande att det inte går att slutföra uppgiften eftersom det redan finns en mapp med samma namn. Jag har kollat på den mottagande hårddisken och där finns ingen sådan mapp. Vad ska jag göra ?

Hej. Jag har en liknade fråga som ursprungsfrågan ovan av "Glödhäck". Min Macintosh hårddisk (MHD) är nu full till ca 75 % och jag tror det är läge att lägga över en hel del av mina äldre bilder och filmer på min separata hårddisk (SHD) samt radera en hel del på MHD. Detta för att inte riskera en krasch så småningom. Jag använder iPhoto 09, 8.1.2 idag. Instruktionerna ovan och på Apple support handlar om att flytta från Macintosh HD till en separat HD och så långt hänger jag med men om man önskar att först behålla allt på MHD för att sen rensa ut icke aktuellt material där och endast ha kvar på allt på på SHD hur bör jag göra då? Jag vill ju även i framtiden lätt kunna söka och hitta mina bilder och filmer på SHD - gärna via iPhoto med tumnaglar samt med vidhängande metadata. Går det - någon som har en idé/förslag?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-09 07:27

Skapa ett nytt iPhotobibliotek, som du lägger på din SHD.
Det finns tredjepartsprogram som stödjer växlande av iPhotobibliotek. Annars kan du bara hålla nere Alt när du startar iPhoto, och välja vilket bibliotek du vill ladda in för tillfället.

1
Bevaka tråden