Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur flytta filer från TimeMachine?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-08 17:43

Hej!

Började med att söka efter flyttning av filer (eller konto egentligen..) men nej inget kom upp. Har för mig att jag såg när jag precis hade installerat om OS X att man kunde flytta alla filer med hjälp av Time Machine. Men om jag bara vill flytta alltsammans nu på en gång? Behöver jag ha tillgång till Time Machine även då eller har någon annan en annan idé?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-08 18:12

Vad vill du göra egentligen? Du är faktiskt inte särskilt tydlig.

Flytta filerna till en ny/annan Mac som ska ersätta den gamla?
Flytta tillbaka filerna efter en ominstallation?
Plocka tillbaka enstaka filer från en Time Machine-säkerhetskopia?

Inte fått hjälp av hjälptexten för Time Machine? (Klicka på skrivbordet så att Finder blir aktivt program. Välj Mac Hjälp i Hjälp-menyn. Sök efter Time Machine)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-08 18:24
Ursprungligen av jahve:

Vad vill du göra egentligen? Du är faktiskt inte särskilt tydlig.

Flytta filerna till en ny/annan Mac som ska ersätta den gamla?

Precis, gärna så smidigt som möjligt också

Öppna timemachine, ha såklart back-up kopplad till datorn. Leta reda på mapp/fil/er du vill flytta/återställa. Markera, drag 'n drop vart du vill ha dem. Du kan se din inkopplade hårddisken eller anslutna servrar i TM.

Funkar inte det, gå in i hårddisken i finder. gå in i back-up'en och leta reda på mapp/fil/er du vill flytta, drag 'n drop?

Om jag fattat fel och du menar att du vill byta back-up hdd är det bara att klona med CCC (carboncopycloner) till den nya disken. Då är TM kopplat till den nya disken utan att något försvinner.

i was 2 slow 2 post, jahve hann före!

Håller med om att frågan var otydlig, men svarade på det jag trodde du menade

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-08 18:22

Erkänner att jag inte var så tydlig men skyller på influensan jag dragit på mig. Är CCC ett gratisprogram eller kostar det och vad exakt är det för skillnad på det jämfört med Time Machine? Har använt TM tidigare och inte haft större problem med det.

Ska föra över samtliga filer från en MacBook Pro till Air och vill bara använda datorn direkt, slippa bråka med installationer. Hur är det med program som jag handlat på Mac AppStore då? Har hört att man endast kan dra ner dem ett "x" antal gånger innan det säger stopp. Sant/Falskt?

Tack igen!

Har du inte extern optisk enhet till din Air stoppar du in skivan i din MBP och delar ut optiska enheten under inställningar - delning och startar installationen i finder från skivan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-08 18:31
Ursprungligen av wilhelmsson:

Har du inte extern optisk enhet till din Air stoppar du in skivan i din MBP och delar ut optiska enheten under inställningar - delning och startar installationen i finder från skivan.

Menar du att jag ska stoppa in min SL skiva i Air:en som följde med min MacBook Pro? Dum fråga kanske men jag hängde inte riktigt med.

CCC är gratis och klonar hela disken.

Har du en Time machine back-up är det ju bara och koppla in disken till din nya air, boota från installationsskivan och välja återställ från Time machine.

Då får du över alla inställningar, dokument ALLT från din MBP till Air utan krångel!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-08 18:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-08 18:31

Jaha där ser man. Tack så mycket

PS. Känner man sig lite dum allt att man inte sökte bättre.

Ja det är precis det jag menar! har du ingen dvd-läsare till air'n så följer du stegen jag skrev ovan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-08 18:37
Ursprungligen av wilhelmsson:

Ja det är precis det jag menar! har du ingen dvd-läsare till air'n så följer du stegen jag skrev ovan!

Ja men då är jag mer eller mindre go to go! Tack för hjälpen igen

Ingen fara! Krya på dig

1
Bevaka tråden