Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det installera om Mac OS X utan att röra windowspartitionen?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mac OS X strular lite för mig och jag vill installera om det och skulle hemskt gärna vilja slippa röra windowspartitionen, är det möjligt? I så fall, hur gör man?

Hej! Givetvis går det.

-Använder du bootcamp?(partitionerad hårddisk) eller en virtuell partition?

-Vill du formatera OSX delen av disken (starta om på nytt) eller återställa från Time Machine(back-up)?

Har du partitionerat hårddisken så är det bara och installera om OSX, då rörs inte windoze.

Ligger Windows på en virtuell partition på hårddisken kopierar du den till en extern hårddisk, för att sedan lägga över när du installerat om.

För att installera om OSX (ha kvar nuvarande installation) måste du ha en installationsskiva med samma version på OSX som är installerat på datorn.

Har du inte det måste du formatera om hårddisken, allt detta gör du genom att stoppa in installations skivan i datorn, starta om, hålla in "c" och sedan följa inställningarna.

För att formatera om disken bootar du från skivan och i menyraden väljer du verktyg sen skivverktyg.

Hoppas du fattar & lycka till //Wilhelmsson

Hallå och tack så mycket för svaret!

Jag kör Bootcamp. Jag hade hoppats att jag skulle kunna formatera OS X-partionen. Så du menar att om jag petar in installationsskivan håller i "c" så rörs inte min fysiska windowspartion om jag formaterar? Min hårddisk vill bli omformaterad, den säger att den är skada i Skivverktyg, hoppas således att de trasiga sektorerna återställs så att jag inte måsta byta hårddisk.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-08 18:16

Så länge du bara formaterar om Mac OS-partitionen och inte rör Windows-partitionen så ska allt gå bra.

Formaterar du RÄTT partition av hårddisken, den är nu uppdelad i två delar, så rörs inte windoze partitionen.

Skada och skada, reparerat och kontrollerat rättigheter?

Jag hade GENAST tagit back-up av din information på disken, är det hårdvaran som är skadad kan den bryta ihop när som helst. Typ nu när du skriver!

Riktigt onödigt att inte lägga 500kr på en extern HDD för back-up!

Jaja, åter till ämnet. Håll inne "c", välj svenska sen i menyraden väljer du verktyg, sen skivverktyg. markera OSX partitionen under hårddisken, välj radera. Se till att välja Mac OS (journalförd) och GUID. Sen är det bara att fortsätta med installationen!

1
Bevaka tråden